Jump to content

Noen som kjenner ES 410 skjærgårdsjeep?

vidarp

Recommended Posts

Litt usikker,men det ser ut som smuggleren har tre step som går opp i baugen men din har vel to?

Hvis du googler smuggler så finner du en svensk smugglerklubb, der kan du sammenligne skrogene.

Nå kom jeg forresten på navnet på de båtene de støpte her, det var "Capri" men om det var noe betegnelse etter Capri vet jeg ikke.

Jeg har navnet på en av de som produserte disse, send meg en IM hvis det kan være til hjelp.

Mener de kappet et smugglerskrog ned til 15-16 fot og lagde form av dette.

Dette er en båt som i sin tid ble bygget etter spesifikasjoner for Erling Sande, derav ES.

Mener å huske at jeg fant noen sider på internet om denne båten, men kan ikke finne disse igjen nå.

Undertegnede har selv en slik, som er lik bildene.

Har en 30hk Yamaha på den, og den går bra unna. :smiley:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Dette er en Lami, Finsk produsent. hadde en selv for 12 år siden, 25 HK Yamaha m/ lang stamme. Gikk helt greit, men har nok godt av en 40HK. For all del ikke glem å forsterk akterspeilet. Lang stamme og hopp på vannet var drepen i mitt tilfelle ihverfall ;-)Tror faktisk det er maks 40HK, men jeg har sett 2 stk på Nøtterø i Tønsberg, begge med 50 HK. Det må gå hemningsløst i en slik båt med denne typen skrog !!!!!!!!!!!!

Lami el.Erling Sande(ES) ??? ja ja finner ingeting på nett når de ble bygget(greit å hvite ca.årstall da jeg skal selge den).

Båtnovisen hvilken mod.er din og ca.knop med 30 hk.??

Har forsterket akterspeilet ja da dette virket litt svakt og har nå mont.35 hk.på den å venter på prøvekjøring :crazy:

Vet dessverre ikke årsmodell, da han vi kjøpte den av hadde pusset opp båten. Skilt og dekaler var tatt av.

Når det gjelder fart med 30Hk, sa skal jeg teste den med GPS til sommeren, men den går fort nok.

Eneste negative jeg har om båten er at den lange og spisse baugen kan dukke inn i bølger.

Dersom man slakker helt (f.ks når man skal krysse hekkbølger fra en annen båt), ned dukker baugen inn i bølgen og tar med seg endel vann opp igjen Dette renner så inn i båten. :diving:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

• 14 år senere...

Jeg har en ES 140 som jeg kjøpte med 30hk, Ødela denne motoren på vei hjem og masse styr. Men fikk båten hjem og hang på en Johnson 90 V4 som veier 185 kg, det ble for tungt for båten.  Fikk den opp i 40,7 knop på gps.  Dette var med original alu propell 14X17.  Har nå hengt på en Johnson 70hk 3syl. 2takter med stålpropell med 19 pitch.  Har ikke fått prøvd båten på vannet enda pga venting på deler.  Jeg har tru på at den vil funke mye bedre med 70hk.  Skulle gjøre 32 knop med 30 hk.IMG_E7821.JPG.6ff294c40cc69442a934173b04384cf6.JPGIMG_E7819.JPG.c55b765cb42121fe2d6ab44894f5a033.JPG

Redigert av technomix (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...