ola dunk Startet 21.April.2008 Link til dette innlegget Startet 21.April.2008 Hei. Er det noen her inne som kjenner til eler har demotert transom/ytterskjold og innerplata? med andre ord hele dr.... ut? Har plukka ut maskinen og løsnet bolter nå men den sitter som støpt. så er det noen triks med å få løsnet bakplate fra båten? eller er det bare å banke og banke med gummihammer eller noe??? Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Hei! Hva slags drev har du? Volvo? Mercruiser? Det skal ikke være noe som hindrer adskillelse hvis mutterne på innsiden er skrudd av. (Mutterne skal være teitet jevnt med momentnøkkel). Men gamle transomplater har tendens til gro fast. Det er gjerne fuktighet i treverket i akterspeilet som trenger inn rundt boltene. Den indre plata er tredd inn over boltene og er den som du løsner først. Prøv å få noe flatt mellom indre transomplate og akterspeilet på flere steder mens du bender jevnt. (Med forsiktighet! Er støpegods!) Boltene er altså gjenget fast i ytre skjold. Støtt opp utenfra når du gjør dette ellers kan ytre transom falle ned og bli skadet. Ytre skjold kan også henge fast i pakningen som ligger an mot akterspeilet. Storjobb på gang? Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 det er en mercruiser. og alpha one. stor og stor jobb.... tja kommer ann på om alt går greit det da. har lekasje en plass bak der. og har bestemt meg for å pakke alt om på nytt. skal sveise litt på ytterskjoldet også. klarte selvfølgelig å dra av en bolt også... typisk? ikke sant. jobben har jo stått å ventet på meg siden mai/juni ifjor. har du peil på hva slags kvalitet ytterskjolet er av også kanskje???? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Noen paranoide "idioter" bruker også sikafleks i bøtter og spann når de monterer for å gardere seg mot lekasje. Skjoldet blir da nærmest "sveiset" til skroget og det er vanskelig å få av. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 virker mest som dette bare sitter helt for.j..... virker som det bare kan være pakning under der. men det viser seg det når jeg omsider får det av...... Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Ytre transom må trolig være av alu-støpegods, er ganske tungt. men det er jo fullt av drev og kulelager, osv. inni. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 kanskje det er litt misforståelse her. med ytterskjold mener jeg bakplata. som drevet og resten settes på. og der er det vel ikke noen lager osv inni. det som skal sveisen på er en liten bit jeg har lagd. har knekt akkurat i sporet der knutebelgen skal skal sitte. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Sorry! Jeg mener den utvendige delen som sitter på akterspeilet (ytre transomplate). Nå har jeg Bravo 2, og der er jo noe leamikk inni for styring og overføringer. Men Alpha har samme prinsippet for sammenskruing. Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 ja ja. får se om jeg kan få lirket det løs i morgen. skal vel ikke akkurat bankes for mye rett på dette her. fins det forressten pakningssett for dette? komplett med det en trenger for montering? og noen som husker hva han kaller seg han som har litt sånn med mercruiser deler og pakninger på tolvsrød i tønsberg?? Sitér dette innlegget Link to post
ola dunk Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 er de noen som vet med sikkerhet hva slags gods/metall ytterskjoldet er av? er det noen slags legering i dette? og hva med plata på innsiden som motorfeste ligger på? virker som alu men også litt sprøtt metall??? Takk igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.