Jump to content

Ny båt, Saga 315 2005 modell, Fra Bergen til Tønsberg

JRK

Recommended Posts

Hei,

Må bare dele min glede over endelig å ha fått ny båt i havnen. Båten ble kjøpt i romjula av en kjekk kar fra Bergen. Hadde planlagt lastebiltransport, men en kollega fra Bømlo skulle hente sin båt der så han ville kjøre sammen. Han garanterte godvær! Etter to dagers overtaling fikk jeg med kona også. Båten har ligget ute helt til nå, og endel av avtalen var at han skulle passe på som om det var hans egen. Det hadde han virkelig gjort, båten var i topp stand da vi kom bort på lørdags kveld. Han hentet oss på toget men var kjempefortvilet. han hadde funnet en disellekasje på forfilteret. Motoren hadde vært på service for et par måneder siden og jeg ba han fylle opp tanken til vi skulle hente den. Det var nok forlklarinen på at den begynte å lekke akkurat denne dagen. Vi kom med kveldstoget lørdags kveld og skulle reise så tidlig som mulig søndags morgen. Det var en nippel til forfilteret som antagelig var dratt til for hardt. Fant en liten sprekk i denne. Det var jo ikke mulig å få tak i ny, så her var gode råd dyre. Tenkte på å bruke loctite på nippelen slik at det skulle fylle sprekken, men det fikk vi heller ikke tak i. Det ende med at vi ofret litt av conjakk'en for å vaske bort diselen fra nippelen med, så limte vi det med tokomponent lim. Som backupløsning fikk jeg med en rørbit og to slangeklemmer slik at jeg kunne bypasse forfilteret om nødvendig.

Vi fikk en helt fantastisk tur. Sol og vindstille, ihvertfall under 3 sekundmeter,og under 0,5 m bølgehøyde hele tiden. Vi kunne ikke fått bedre forhold. Naturen, ja vi bor i et fantastisk land. Vestlandet og Jæren kjørte vi bare rett forbi på søndag, men vi avluttet dagen og kjørte gjennom Sprangereidkanalen hvor vi overnattet. I går fikk vi med oss endel småsteder som Hellesund og Flekkerøy, før vi krysset fra Arendal og rett over Tjøme. Litt slitsomt å stå til rors hele tiden uten autopilot, men med en kone som varter opp godbiter hele tiden og overtar roret når man skal viktige ærender går det hele som en drørm.

Litt teknisk Det står en TAMD 41P 200HK motor, som har gått 400 timer i båten. Vi lå i 16 knop marsjet på 3200-3300 omdreininger. (Maksturtall er 3750). Vi brukte 1,75 liter diesel per nautiske mil. Er dette normalt? Kjøretiden var 24 timer. Oljenivået sank fra det ovre merket og 1/3 ned mot det nederste merket. Er det normalt?

Ja reperasjonen, den holdt hele turen.

Ja, velkommen skal dere være. Håper bare dere er heldige med været dere også

Bergen - Tønsberg er vel knapt halveis den turen dere skal ta!

Og med 8 knop så blir det en laaang tur

Ja det blir en lang tur. Men vi gleder oss alle på turen og håper selvfølgelig på godvær!!! :smiley:

Bergen blir ca halvveis ja....

Langtidsvarselet viser ikke strålende sol, men grei vindstyrke. Turen vår blir en ren transportetappe! Vi går fra tidlig morgen til solnedgang for å si det slik. Men håper også på fine opplevelser underveis.

Så får været bestemme om vi kommer oss helt hjem på de 8 dagene vi har til rådighet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...