Jump to content

Gir til B20 m fast aksling


svein b

Recommended Posts

Nytt gir til B20

Eg er den heldige eigaren av ein 64-modell Solö Ruff, nydeleg båt:dato20070813_tid180500.jpg

I den står det ein B20 motor med fast aksling.

På høsten i fjor fekk eg store problemer med at motoren gjekk utav gir under gange, og eg trur derfor at eg må skifta ut giret.

 

Kor får ein tak i eit slikt gir, og kva pris må eg rekna med å betala?

 

-svein

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei, og takk for svar. Har dessverre ikkje kome lenger på denne på desse to månadene, og kjører framleis rundt i 6 knop. Dersom motoren går på meir enn 2500 slepper tannhjulene i gearet taket og turtallet går opp (men gearet "tar" igjen dersom eg senkar turtallet).

 

Slik ser gearet  ut:

 

gear_b20.jpg

 

Eg veit ikkje typebetegnelsen på gearet eller kor eg kan få tak i nytt/brukt gear som passar.

 

Ringte til Iglebæk Bildelimport i Kristiansand; der kunne dei ikkje hjelpa meg. Han eg snakka med hevda at det fins eit firma i Oslo som kan skaffa gear for B20, men han huska ikkje navnet på firmaet.

 

Er det nokon som kan hjelpa meg vidare?

 

På førehand takk!

 

-svein

Link to post

Disse gearene er kjempebra!! men de må passes på nøye:

ikke minst med tanke på at en kan geare med litt pådrag! veldig deilig når en skal legge til og trenger litt motorkraft for å "kaste ut" hekken kontrollert!

 

 

1 bud: bruk aldri annet enn mineralolje sae 30!

2 bud: bytt olje vært år!

3 bud: påse at akslingen går fritt i lengdetrettningen.!

 

Disse gearene bruker skyvet/draget fra proppeleren til å skyve konene med bremsebelegg på inn i tilsvarende koner av metall.

 

Det er ikke noen "tannhjul" som gearer. ( det som er av tannhjul i disse er til reduksjonen og for å få snudd rotasjonen i bakk.. )

 

Det skal ligge en verkstedmanual i dokumentarkivet. Hvis ikke vet jeg at jeg har den et sted på maskinen min..

Denne forklarer deg hvordan du skal åpne, kontrollere slittasje og justere inn gearet.

 

Men jeg tror at hvis du får byttet olje, kontrollert at akslingen går et par cm frem og tilbake i lengderettningen, er det nok masse gear igjen.

 

Det er anngivelig veldig sjeldent at selve bremsebelegget er slitt i disse.

( da jeg kontrollere mitt gear, kunne jeg måle 2/10 mm slitasje på et gaer fra slutten av 60 årene!)

 

Og i bruk bør en gasse pent opp slik at gearet får mulighet til å "sette" seg i konen

lykke til!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Takk for svar og lenke til instruksjonsbok! Oppløftande å høyra at gearet kanskje ikkje må kasserast likevel. Eg har lasta ned instruksjonsboka og sett litt på den, og prøver meg nok på demontering etter kvart (men eg ventar overnattingsgjestar i morgon kveld; dei vil gjerne på sjøen, og dei er nok blir strålande fornøgd med å tøffa rundt i 6 knop).

 

-svein

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...