Ask Startet 22.April.2008 Link til dette innlegget Startet 22.April.2008 Hei No skal snart TMC-dasen ut for godt!!! Eg vurderer eit av overnevnte elektriske toalett. Iflg. Maritim i Bergen så er dei rimeleg like. Einkvan som kjenner til gode grunnar for kva ein skal velga? Ask Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Kan bara säga att jag har goda erfarenheter av Jabscos tystspolande toaletter. Alltså med centrifugalpump till tömning och separat spolpump. Dom går rimligt tyst och har sällan problem. Vi använder våra toaletter på samma sätt som hemma, med samma mängd papper och till samma förekommande behov, och det fungerar bra. kanske i genomsnitt ett stopp per säsong, och det är relativt lätt att åtgärda. Beror oftast på att någon ovan gäst /tjej?/ låtit mensskydd följa med ner i toaletten. Ytterligare fördel är att man får avfallsvattnet i septitanken väl sönderslaget så att det aldrig varit något problem på resten av 'resan'. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 igjen pekefingeren :nono: kan ikke si det nok elektrisk er bare noe herk få deg et bra manuelt å slipp mange bekymringer mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Må bytte ut toalettet mitt og vurderte elektrisk, men skjønner at det ikke er så lurt...? Kan noen utdype? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 (redigert) En kuriositet å ta med seg i beslutningsprosessen: Helgens båttur var en flott opplevelse. Nydelig vær og alt stemte, til jeg oppdaget at forbruksbanken ikke fikk lading. Etter to døgn med fyring og kjøleboks, lys og ELEKTRISK TOALETT, fikk jeg en fin opplevelse på søndag morgen kl. 03.00 Den elektriske dassen virket ikke Per Harald. Redigert 23.April.2008 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
timezero Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 La du ikke bare en ny kabel da ? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Hadde akkurat lagt en kabel Haha, men det ble lagt en kabel i en annen forstand fra startbank til toalett, for å få spylt ned. Men det er sikkert ikke noe problem om man har strøm nok. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
timezero Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Har du ikke en egen "toalett-bank" med batterier ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 (redigert) Må bytte ut toalettet mitt og vurderte elektrisk, men skjønner at det ikke er så lurt...?Kan noen utdype? Jeg har elektrisk toalett fra TMC og er meget godt fornøyd med det. Gode argumenter mot elektrisk har jeg enda ikke hørt. At det ikke virker når du har tappet ned hele batteribanken kan du ikke gi toalettet skylden for At det bråker litt ser jeg ikke som noe problem mitt bråker svært lite At kværna kiler seg når du hiver ting oppi som ikke har noe i toalettet å gjøre er ikke annet enn å forvente (mitt har aldri kilt seg). Redigert 23.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tuffff Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Jeg har samme erfaring som SF. Hadde elektrisk TMC i den gamle båten. Fungerte perfekt uten noe som helst problem. Er i ferd med å installere samme toalett i Meklingen nå i disse dager og har ingen betenkligheter med det. mvh tufffff Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 ...kan ikke si det nok elektrisk er bare noe herk....Litt mer saklige detaljer om hvorfor det er noe herk kunne være nyttig å få vite for oss alle... For min del har jeg hatt langt mer trøbbel med manuelle enn elektriske. Største problemet med båtdass, enten de er elektriske eller manuelle, er feil bruk og da spesielt damene som må bruke en kilometer papir uansett hvilket ærend de har hatt Jeg har alltid brukt resirkulert papir (kun brukt på ene siden ) og det fungerer utmerket i "normale" mengder. Har i senere tid gått over til mykere type i båten mest pga. advarsler herfra som et forebyggende tiltak. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Per Harald Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Må bare være enig i at elektrisk toalett er kjempefint så lenge det er strøm nok til å drive`n. Etter et par dager med hjelp fra Joerg Becker er nå ladeproblemet løst og jeg håper det i framtiden vil være flott å ha elektrisk toalett. Tenkte bare jeg i tidligere tråd ville nevne problemstillingen med el toalett uten strøm. Per Hrarald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Ask Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Takkar for svar. Me har eit manuelt dass, RM69, som har fungert fint. På det andre badet har me TMC, elektrisk. Dette dasset er høgt hata, og eg har skreve om det i ein annan og eldre tråd. Me har budd i båten i meir enn to år. Hadde me berre hatt ein dass, så hadde det nok blitt manuelt. Imidlertid så vil me ha eit elektrisk. Fleire med erfaring med Jabsco og/eller Johnson pump? (Eller andre elektriske dassar utanom TMC.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 En fordel med Jabsco i forhold til TMC er at på Jabsco har du tilgang til akslingenden på motoren, på TMC er den lukket/innbygget. Om du skulle kjøre fast er det antagelig nok å reversere kverna litt manuelt for å løse opp i floken. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
timezero Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Er det kvern på alle type båt-toaletter ? Er det kun elektriske det er kvern på ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Det er bare elektriske som har kvern men manuelle "moser" avfallet litt de også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.