Jump to content

Elektrisk Dass, Jabsco vs Johnson Pump

Ask

Recommended Posts

Kan bara säga att jag har goda erfarenheter av Jabscos tystspolande toaletter. Alltså med centrifugalpump till tömning och separat spolpump. Dom går rimligt tyst och har sällan problem.

Vi använder våra toaletter på samma sätt som hemma, med samma mängd papper och till samma förekommande behov, och det fungerar bra. kanske i genomsnitt ett stopp per säsong, och det är relativt lätt att åtgärda. Beror oftast på att någon ovan gäst /tjej?/ låtit mensskydd följa med ner i toaletten.

Ytterligare fördel är att man får avfallsvattnet i septitanken väl sönderslaget så att det aldrig varit något problem på resten av 'resan'.

En kuriositet å ta med seg i beslutningsprosessen:

Helgens båttur var en flott opplevelse. Nydelig vær og alt stemte, til jeg oppdaget at forbruksbanken ikke fikk lading. Etter to døgn med fyring og kjøleboks, lys og ELEKTRISK TOALETT, fikk jeg en fin opplevelse på søndag morgen kl. 03.00 Den elektriske dassen virket ikke

Per Harald.

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Må bytte ut toalettet mitt og vurderte elektrisk, men skjønner at det ikke er så lurt...?

Kan noen utdype? :smiley:

Jeg har elektrisk toalett fra TMC og er meget godt fornøyd med det. Gode argumenter mot elektrisk har jeg enda ikke hørt.

At det ikke virker når du har tappet ned hele batteribanken kan du ikke gi toalettet skylden for :wink:

At det bråker litt ser jeg ikke som noe problem mitt bråker svært lite

At kværna kiler seg når du hiver ting oppi som ikke har noe i toalettet å gjøre er ikke annet enn å forvente (mitt har aldri kilt seg).

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

...kan ikke si det nok elektrisk er bare noe herk....
Litt mer saklige detaljer om hvorfor det er noe herk kunne være nyttig å få vite for oss alle...

For min del har jeg hatt langt mer trøbbel med manuelle enn elektriske. Største problemet med båtdass, enten de er elektriske eller manuelle, er feil bruk og da spesielt damene som må bruke en kilometer papir uansett hvilket ærend de har hatt :headbang: Jeg har alltid brukt resirkulert papir (kun brukt på ene siden :lol: ) og det fungerer utmerket i "normale" mengder. Har i senere tid gått over til mykere type i båten mest pga. advarsler herfra som et forebyggende tiltak.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Må bare være enig i at elektrisk toalett er kjempefint så lenge det er strøm nok til å drive`n. Etter et par dager med hjelp fra Joerg Becker er nå ladeproblemet løst og jeg håper det i framtiden vil være flott å ha elektrisk toalett.

Tenkte bare jeg i tidligere tråd ville nevne problemstillingen med el toalett uten strøm.

Per Hrarald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Takkar for svar.

Me har eit manuelt dass, RM69, som har fungert fint.

På det andre badet har me TMC, elektrisk. Dette dasset er høgt hata, og eg har skreve om

det i ein annan og eldre tråd.

Me har budd i båten i meir enn to år. Hadde me berre hatt ein dass, så hadde det nok blitt

manuelt. Imidlertid så vil me ha eit elektrisk.

Fleire med erfaring med Jabsco og/eller Johnson pump? (Eller andre elektriske dassar utanom TMC.)

Ask

En fordel med Jabsco i forhold til TMC er at på Jabsco har du tilgang til akslingenden på motoren, på TMC er den lukket/innbygget. Om du skulle kjøre fast er det antagelig nok å reversere kverna litt manuelt for å løse opp i floken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er bare elektriske som har kvern men manuelle "moser" avfallet litt de også.

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...