Bergen Startet 22.April.2008 Link til dette innlegget Startet 22.April.2008 Siden konvertering til seilbåt er under diskusjon i heimen er jeg begynt å lure på hvorfor jeg sjelden/aldri ser noen fiske fra en seilbåt ? Farten når en seiler er i mange tilfeller fin dorgefart i seg selv og med sin dype kjøl vil jeg anta at den har adskillig mindre avdrift (med seilene nede) når den ligger ved en flu på fjorden. Relativt trygt å bevege seg på dekk er det også med rekkewirer og rekkverk rundt hele båten. Er det noen grunn til å tro at en seilbåt ikke kan tilfredstille familiens fiskeriaktivitet på lik linje med dagens snekke For ordens skyld: Med fiske tenker jeg først og fremst på bruk av fiskestang, harpesnøre og snik men og kansje også muligheter for å sette/dra en linestubb. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Eg har fiska ein del frå mine seglbåtar. Ikkje noko problem, men neppe egna til garnfiske... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hei! Jeg fisker mye fra seilbåten, og det er ikke sjelden jeg dorger. Kjempepraktisk å ha båten åpen bak, og med en person til i båten er jeg aldri redd for å stå nede på plattforma og dorge. Hvis jeg ligger stille, sitter jeg som regel bak eller på cockpitkanten. Ikke er det farlig med blod og gørr heller, bare å spyle. Så det går absolutt an! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 dörjar ofte jag........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Fisker en del fra båten jeg også men sliter med at kroker osv henger seg fast i tau og at en fiskestang ombord tar plass. Lurer derfor på å fastmontere en fiskesnelle av noe slags på pushpit. Ser en del langseilere har dette. Tenker jo dette primært til dorging. Noen med erfaring, råd eller dåd? Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Spray konjakk ( alkohol ) i gjellene på skreien, så smaker den bedre og blør mindre... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Det er mange her på Østlandet som fisker fra seilbåt. Mest med snøre og dorg. Seilbåten er jo rene sjarken med selvlensende dørk, og som nevnt er det bare å spyle rent. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Det hadde vært artig å sett en Bavaria med kraftblokk og garnlegger.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Vi fisker en god del fra båten - nærmest et krav fra resten av familien for at de skal være med på tur. Som andre har nevnt så er det et problem at krokene hekter seg lett i skjøter, fall og rekkenett. Jeg har derfor holdt harpesnøre langt vekke fra båten - tør ikke tenke på det kaoset som kan oppstå når 5-6 gummimakk ligger løst på dekk... Fiskestang er det greieste i seilbåt etter min mening. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Mulligan Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Det får du nok snart se. Når alt er kjøpt i katalogen fra Seatronic i Moss, så må man begynne med noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Kanskje http://www.findafishingboat.com/ snart må ha en egen seilbåt kategori :-) Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Dette er noe av det jeg ser frem til når vi nå går over til seilbåt; det at farten er såpass liten at vi kan dorge underveis Blir mange fiskemiddager på oss denne sesongen Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
timezero Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Jeg trodde en Bavaria seilte fort jeg . Tar jeg feil ? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Jeg trodde en Bavaria seilte fort jeg . Tar jeg feil ? Hvorfor tror du bestanden av flyvefisk er så liten her til lands? Fiske er en del av båtlivet, også fra seilbåt. Ikke minst når makrellen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Det er vel fordi det er så dyrt å fly i dette landet. Noen gang flydd til nord-norge ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Ok takker for svar. Da ser det ikke ut til at problemer med fisking er noe argument i vurderingen Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Jeg trodde en Bavaria seilte fort jeg . Tar jeg feil ? Har du ikke hørt om gir på seilbåt som seiler ? Ok takker for svar. Da ser det ikke ut til at problemer med fisking er noe argument i vurderingen Du kan trygt inkludere fisketurene i seilbåt. Og så snaker fisken så mye bedre i seilbåt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
timezero Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hva med katamaran seilbåtene. Kan de brukes som reketrålere ? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 skjønner ikke at en seilbåtprodusent tørr å lage seilbåter i klassisk seilkutter stil. I glassfiber. Er ikke det pene båter? Må ha gaffelseil, men er det så mye styr? Fordelen er stort og fint dekk til skikkelig fiske, og en skute med linjer. ca 45 - 50 fot. "De" burde lage slike. ..har jeg funnet ut i min enfoldighet. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Kan du legge ut et bilde traust ? Viksund burde snart komme med en ny seilbåt... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 kunne f.eks brukt s/s havbraat som mal, i mere moderne glassfiber utgave , blått eller grønt skrog, og med litt enklere aluminiumsrigg, men behold gaffelriggen. Hvis det går ann. Bransjen tenker ikke nokk nytt, derfor er det ikke flere trawlere på markedet. Men nå sporer jeg av her. Sitér dette innlegget Link to post
NC Justina Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Dorge makrell på noen gode legg + Aburøker på holmen om kvelden er helt OK Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Traust, denne er kanskje litt liten, men en Cornish Crabber må da være i din gate? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.