Jump to content

Båthenting med Jack den siste viking


fiskebat

Recommended Posts

Ja, selvfølgelig... :-) Tenkte "knots per hour" - men det er selvfølgelig helt tullete :-)

 

Noen som har hørt noe mer om vikingen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå er Jack den blodige i ferd med å fortøye ved H Holmen og kan bessikiges på webbcamera fra "Juul forlag" (kysten rundt med webbcamera)

 

Blir nok noe styr når han kommer hjem , det er noen som har kværka den gjævla hanen hans som aldri klart å ommprogramer seg till sommertid.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :)

 

Vell jeg lever etter 15 dager på sjøen og ble vist dette forumet i går av naboen min...

 

Ser det er kommet noen små feil om turen min, men her kommer kortversjonen.

 

Først og fremst, jeg hadde aldri satt mine ben i en seilbåt før jeg satte mine ben i en Junker 22 i Strømstad for snart tre uker siden.

 

Full av pågangsmot og tro på egne ferdigheter fikk jeg selger til og vise meg hvordan en satte på seilene osv lørdag kveld, før jeg tøffet med båten og den ca. 28 år gamle Johnsen firehesteren til Strømstad og la meg på gjestebryggen der for natten.

 

Lå litt i skyggen av en flott 42 fot bobåt som en kar som het Bård eide, og vanlgvis ligger på Aker Brygge. Men som jentene til noen av vennene mine bruker og si til dem, det er ikke nødvendigvis alltid størrelsen som teller!.....

 

Lørdag morgen satte jeg kursen mot Ferder og dro rett vest fra Strømstad over Oslofjorden. Fantastisk vær, sol og blikkstille. Benyttet tiden til å lese grundig i "Håndbok om Seiling" til 399,- på Nordli som var kjøpt inn på forhånd. Hadde som sagt bare den og Naf veibok til og navigere med, men hvem søren skulle trodd at det er "Så mange skjær i sjøen" som det etterhvert skulle vise seg og bli... :sad:

 

Dag 2 Oslofjorden gikk greit, men å finne frem på sjøen med veiboken var litt verre, trodde jeg var på vei til Kragerø, men til slutt endte jeg på kvelden opp på et sted som het Valle... Det var utrolig koselig og fint der, og til og med gratis gjesehavn og butikk og restaurant på kaia.. Virkeoig supert. Men det var et stort skjær i sjøen... Blikkstille og sol over Oslofjorden, men INGEN solkrem ombord. Jeg hadde på kvelden vondt i huet, slørete blikk og sved noe grasalt i huden på ansiktet. Neste morgen var jeg som en nykokt hummer i fjeset :cryin: Og det gjorde vond både utenpå og inne i hodet... sukk... Men med stor begeistring for meg selv og den nyinnkjøpte båten kjøpte jeg solkrem, Torro vaffelpose og litt annet småmat til den videre turen...

 

Dag 3 Akk akk akk.... for en idiot jeg er, jeg har da litt erfaring med motorbåten til min far, og burde visst at når et skilt på skjøen peker en vei så gjør det det av en grunn.... Men dum og uerfaren som jeg var synnes jeg virkelig de så "saifere" ut og kjøre på den andre siden av skiltet.... skviiiik...krumfff bodonnnng eller noe liggnende så det når jeg gikk rett og på et undervannsskjær... Der forsvant 29.000,- ned på havets bunn tenkte jeg stille i mitt indre i noen få sekunder mens jeg satt musestille og prøvde og analysere situasjonen. Noen lange øyeblikk passerte, dette var ikke minst flaut, det var flere båter som lå på land ved det fyret jeg var i nærheten av og så hele fadesen... prøver og rugge båten av, hakke en sjans, prøver og stake meg løs med padleåren som fulgte med båten? Ikke en sjans... og det værste var at båten lå litt skjevt i vannet også, så hadde det fjæret skikkelig ville jeg havnet i stort trøbbel... Heldigvis kommer det en svær motorbåt til unnsetning etter rundt 20 minutter. Fyren er kjemmpe snill og klarer etter litt strev og få dratt meg av skjæret... Ikke fullt så selvsikker lenger, kjører jeg så fort jeg kan vekk fra (det merkede) undervansskjæret og det populære fyret utenfor Kragerø et sted (Hadde ikke peiling på hvor jeg var, men i følge solpeiling og landlinjen gikk jeg ca. syd-vest) Litt sånn vikingaktig navigasjon det der egentlig, men de gikk sikkert på grunn av og til de også...

 

dsc00164.jpg

 

Men været var tross alt fantastisk...

 

Skjærgåren mellom Kristiansand og Kragerø er forjævlig skummel om du ikke er lokalkjent eller har sjøkart... til tider var det et mareritt og være i tryggt leie... Men kom meg til slutt fram til Arendal og fikk kobblet meg på strøm, vaffler og mat gjorde virkelig godt etter en lang dag... Dessuten var nesen min kokt og hadde sågar begynt og flasse... Så jeg holdt meg for meg selv...

 

Neste dag skulle bli en dag for handling av utstyr på Clas Ohlson i Arendal og kanskje en eller annen båtbutikk... Hadde et budsjett på ca 10.000 til turen hjem, så var foreløping i økonomisk godt humør... Men den gang ei... Huff hvor mye som egentlig kan gå galt, og enda hadde jeg ikke hatt oppe seilene, men det å ha seilene oppe og det plutsselig blåser opp og du ikke har peiling på noe som har med seil og gjøre var IKKE gøy... Forteller mer om den biten og resten av turen i morgen :)

 

Jack

Redigert av Viking Jack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempe fint å ha JACKern hjem i bukta,det finnes for lite eventyrere av i dag så det er beærende å ha en som nabo.Har selv seilbåt men kan med sikkerhet si at så mye om seiling hadde ikke jeg lært på 3 uker.

Gleder meg til fortsetelse fra seileren oplevelser siste 3 uker LEVE BLODIGE JACK

Link to post
Share on other sites

Forskjellige kombi løsninger blir mere og mere brukt både på hav og land og spessialiseringer som Nafs veibok blir nok for ensidig etter nåtidens behov og er snart historie om ikke de klarer å komme ut med kombiløsninger som fx : vei, lei og mat , med kart over Toros Vaffelposeforhandlere og gjestehavnene med rimelig strøm.

Link to post
Share on other sites

Vi må nok vente på bokutgivelse om Viking Jack. Noe må han jo kunne få igjen for strevet :wink:. Kunne jo ende opp med større båt og en erfaring rikere via bokutgivelsen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Prøver å få igang igjen denne tråden. Jack har vist tatt en lang ferie med sin stolte skute og vaffeljern.

Hadde vært kjekt å få høre om seilerlivets gleder i sommer har gitt mersmak til Båtplassen sin egen Viking, har det blitt nye eventyr?

 

:cheers_wine::cheers_wine: Måtte berre prøve den nye flotte vin skåle grafikken til Lars.H (går jeg utifra)

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jack`s opphold på sin bopel ,hytte, ble noe kort , ferden gikk ganske snart videre til Lofoten.

Kom hjem ( med buss) til sin popel for litt over en uke siden .

Trolig pga kortsutning i vaffeljernet på veg hjem på Helgelandskysten eller ?

Om det er noen medlemmer på baatplassen fra Helgelands kysten her så kanskje de har litt insideinformasjon hva som skjedde?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...