Mulligan Startet 22.April.2008 Link til dette innlegget Startet 22.April.2008 Video Hvor mange av dere har båthavna fulle av vrak? Og har noen noensinne sett noen som var gale nok til å hive en plastbåt på St. Hansbål? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hvor mange av dere har båthavna fulle av vrak? Hvordan definerer en et vrak ? Og har noen noensinne sett noen som var gale nok til å hive en plastbåt på St. Hansbål? Hadde vi ikke en forening ned hos deg som satte sin ære i å brenne en stykke plast en gang i året... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lippert Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hvordan definerer en et vrak ? En båt ingen lenger vil ha. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Jawik Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) En båt ingen lenger vil ha. Tar en utgangspunkt i hva mange (båtentusiaster) her på båtplassen tar fatt på så blir det vel litt sterkt å si at ingen vil ha båten. Resirkulering av båtens enkelte faktorer er jo også en mulighet. Redigert 22.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Nettopp. En plastbåt har en levetid på hundrevis av år dersom man fjerner fineren i de og dersom de ikke blir mekanisk skadet. Men det er noen byråkrater og journalister som definerer alt som ikke er nytt og pent som vrak. Et vrak er en båt som ikke kan brukes. På Oslokanten destruerte de en Belle 25 ifjor som ville gått for 10000 på Finn. En byråkrat definerte den som vrak. Intervjuobjektets sammenligning med drikkekartonger er latterlig. De har en beregnet levetid på noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hmmm... Hvorfor skal innføring av et gebyr føre til at flere båter blir gjenvunnet? Er det fordi de innkommende pengene til Staten blir øremerket til å la det bli gratis å kaste glassfiberbåter? Hvis det kun gjelder båter som får et "pantemerke" på hekken, så hjelper ikke det for dagens situasjon. Jeg regner med at det er best at glassfiberbåter som det "ikke er et håp for" bør destrueres på en miljøvennlig måte, og er også inneforstått med at veldig mange ikke vil sende båten sin til "avlivning" hvis det koster mange tusen kroner... For øvrig så det ut til at det var noen såkalte vrak der jeg gjerne kunne forbarmet meg over... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Seilaren Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Håper dette innslaget ble daget 1 april... Det var hvertfall like lite gjennomtenkt som artiklene på denne dagen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
rago63 Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) Uten å skjele til video i innlegget til trådstarter, så er jeg for innføringen av et saneringsgebyr på båter ved kjøp. Når det gjelder mindre båter, er jeg redd det er mange som ender på havets bunn når forfallet har kommet for langt. Er det forresten noen her som vet hvordan en båt på - la oss si 30 fot - er blitt sanert noen gang? Fritidsbåtflåten har økt voldsomt de siste 10 årene, så dette er en problemstilling som etterhvert kommer til å bli aktuell da økt kjøpekraft fører til et ønske om stadig nyere båter og derav færre interresserte i "prosjektobjekter". I så måte er det vel greit å innføre en engangsavgift ved kjøp som kan brukes til å etablere mottak og behandling innenfor allerede etablerte kanaler av spesialavfall for slike båter - uten at eier blir forespeilet gebyrer av en slik størrelse at det blir et høyest aktuelt "nattforetak" å fylle båten med mye stein og så trekke ut bunnpluggen i nattens ly og mørke..... Hvor stor avgiften skulle bli, har jeg ingen begrunnet mening om, men en differensiering på ny salgspris hadde vel kunne gjenspeile en rettferdig fordeling av avgiften. (Eller er jeg helt på bærtur her Mouche? ) Redigert 23.April.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Seilaren Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 I så måte er det vel greit å innføre en engangsavgift ved kjøp som kan brukes til å etablere mottak og behandling innenfor allerede etablerte kanaler av spesialavfall for slike båter Det er jeg helt enig med deg om Det kunne kanskje fått folk til å se verdien i 2-3 år gammle båter også, istede for å bare kjøpe nytt, nytt, nytt. Nå er jeg litt sær, men det må da være helt idiotisk og kjøpe nybåt med dagens bruktmarked? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Grand Banks jr Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Nå er jeg litt sær, men det må da være helt idiotisk og kjøpe nybåt med dagens bruktmarked? PS: Det er det vi som tjener på, i fremtiden - når vi vil ha en større og nyere bruktbåt ;-) Spørsmålet er hva som skjer med vår gamle båt. Til syvende og sist (med unntak av ihuga båtentusiaster med kjærlighet for gamle plastbåter og med kunnskapen om hvordan disse skal fikses), er det økonomien som bestemmer. Det er økonomien som er grunnen til at jeg har en gammel Nidelv 24. Jeg ville gjerne hatt en Grand Banks i stedet jeg... Jeg kan bruke mye tid og penger på å pusse Nidelven opp "til gammel standard", eller til og med til dagens "snekkestandard". Men hvis det koster meg mer enn mellomlegget ved oppgradering til nyere båt, så vil jeg bytte ut båt. En eller annen gang kommer båten din til å bli utrangert. Det er bare snakk om tid. 2 år, 15 år, 100 år? Det vil skje. Hva skal skje da? Hadde plast løst seg opp i løpet av 2 - 10 år uten å legge igjen giftstoffer hadde ikke dette vært en sak, men det gjør den ikke så vidt jeg forstår. Spørsmålet er hvor stort et slikt gebyr vil bli. Vil det koste 10000 ekstra for en båt som selges for 300000 er det jo peanuts. Men er det 60000 på en båt til 300000 er det mye penger... Hvor stort gebyr (i %-sats) er du villig til å betale for å beholde havet friskt? (og havnene rene og ryddigere) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sigurd Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 .......Hadde vi ikke en forening ned hos deg som satte sin ære i å brenne en stykke plast en gang i året... En stykk????? Det går i hvertfall minimum 2 opp i røyk i året. Har vi mye aktivitet et år, ryker det enda flere. Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hmmm... Hvorfor skal innføring av et gebyr føre til at flere båter blir gjenvunnet? Vi har jo allerede melkekartongavgiften Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Jeg gjør p.t. noen konsulentjobber for et renovasjonsselskap, og spurte hva det ville koste å bli kvitt en plastbåt på litt over tyve fot. Svaret var ca. 1200,- Det er slettes ikke så ille synes nå jeg Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
seilærn Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) Da bør man (f.eks. Bellona) heller informere folk om dette, enn å foreslå mer gebyrer, synes jeg Redigert 22.April.2008 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Tja, ca kr 1500,- i ekstra avgift er jo ikke så ille på en ny båt på over 20 fot. Hva koster en slik båt med litt motor ny? 300.000,- og oppover? 1 promille avgift har vi råd til, så lenge den blir øremerket til det den gjelder. Samtidig er jeg enig i at denne informasjonen bør ut "til folket". Du og jeg altså... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.