Jump to content

Hvilken båt er stiligst i verden?

Hess21

Recommended Posts

oy rits . du her en jo :-) . flott båt det der. hva er vekt, fart, hk motorer og slikt på din? er ikke disse noe tungdrevne?

Takk for det hifo, du er tydeligvis ein kar med sans for klassisk design :wink:

For detaljar kan du sjå i erfaringsdatabasen, her ligg det data på 2 stykk.

Båten er både tung og tungdreven, han er 4,11 mbrei og det er antyda 12,5 tonn med fulle tankar (1200 l diesel og 400 l vatn)

I tillegg til eit solid skrog og halve regnskogen i innredninga er det 5 kw generator og 3 cm radar med fargeskjerm frå -84, det blir nokre kilo ut av det også.

VP TAMD 70 E med gear veg ganske nøyaktig 1 tonn kvar og gir ( eller gav ein gong i tida :smiley: ) 318 hk kvar.

Eg har sett 25 knop på loggen med slakke tankar og nysmurd skutebunn, med ferielast mister eg eit par knop.

Marsjfart ligg på fine 17-18 med 2100 o/min.

Samla sett har eg vanskeleg for finna ein båt som skulle gje meir for pengane, trur eg må doble innsatsen for å få noko som er tilsvarande eller betre :yesnod:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Denne tråden blir vel litt mangelfull uten SS Norway:

norway_body.jpg

Selv om noen av de moderne cruiseskipene også ser ganske bra ut så er det noe eget med de eldre. Skjønner jo hvorfor SS Norway blir hugget opp men det er jo likevel tragisk at hun blir spiker...

Norway21_sc2105.jpg

Norway45_Cherbourg.jpg

Noen som finner et godt bilde av SS Norway i full fart på åpent hav?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Enig i det. Slik som her (SS France):

france-2.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

• 5 måneder senere...

angvik.jpg

I alle fall ikke denne!

Den nye "sundbåten" i Kristiansund er et miserabelt forsøk på å konstruere en båt. Den ble designet av et norsk firma og bygget i Polen. Den ble ca 4 ganger så tung som den opprinnelig var ment å bli...

Et must å bli med en runde rundt til de 4 øyene som byen består av. Du formelig kjenner av bevegelsene i båten at den går like fint som et badekar i sjøen!

P.S. Kontrastene er store til den flotte seilbåten i bakgrunnen...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jennipher er en nydelig båt.

Det er mye vakkert å se på hjemmesiden der.

jennipher.jpg

Vi var så heldige å treffe båtbyggeren Thore Berntsson nå i ferien. Han og fruen hadde bilder på kameraet, og der fikk vi det første glimtet av Jennipher.

Mamma og pappa har også vært på utstilling der Jennipher var.

Mamma fortalte at Thore Berntsson høflig forklarte og viste frem hele båten, men hun klarte ikke å følge med, hun hadde nok med å bare ta inn det flotte synet.

Jeg har likt Tresfjord Ultra siden jeg kunne si styrbord og babord.

85_842065201.jpg

Ellers så er det alltid noe fint med ens egen båt... og de minnene man har, og alle de turene man gleder seg til.

22_301851765.jpg

Ingen av disse båtene er vel akkurat det fineste i verden...

Men, dersom man legger drømmene på et anstendig nivå så kan de gå i oppfyllelse.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

• 7 år senere...
Guest Avmønstret#

bilde

bilde

bilde

Kanskje ikke stiligst i verden, men i Norge syns jeg disse to er vakre. Charm er kanskje den stiligste men som en sakte fart gubbe ville jeg nok foretrukket Strandviken. Den eldste utgaven med bua vinduer og gummilister er rett og slett lekker. Når jeg blir pensjonist må jeg lete opp en sånn. Utstyre den tidsriktig og kose meg med stil i sakte fart på fjorden :-) Sjekk de linjene da!

Jeg synes Princess V-42 er en av de peneste båtene jeg vet om. Ser femdeles helt up-to-date ut, selv om den har vært på markedet siden 1994 som V-39..bilde

Artig å se disse gamle trådene dukke opp fra dypet igjen. Synes fortsatt de to båtene jeg la ut bilde på for snart 8 år siden er stilige båter den dag i dag :-)

Princess V48 (den gamle med 2 x TAMD 75p eller D9 500/575 på strake aksler) er også noe av lekreste jeg vet om og har synes det siden de kom for ca 13 år siden.

bilde

På flybridge er den nye og uoppnåelige P43 vanvittig lekker

bilde

Man kan ikke få alt man drømmer om, så er heldigvis god fornøyd med min egen også når det gjelder utseende for en Trawler, men stiligst i verden skal jeg ikke påstå at den er ;-)

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

For å sitere meg selv, med noen små oppdateringer ...

Fritidsbåt med motor - nyere

1. Mulder "eleonore"

bilde

bilde

2. Frauscher 717GT (motorboat of the year 2010)

bilde

bilde

bilde

3. Frauscher 858

bilde

bilde

bilde

4. Alpha Z

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Fritidsbåt med motor - Klassikere?

1. Ferrari Hydroplane - 1953

bilde

bilde

2. GarWood Speedster

bilde

3. Riva Aquarama

bilde

4. Chris Craft Cobra

bilde

Pinnebåter

1. Gunboat

bilde

bilde

bilde

2. Scheherazade

bilde

bilde

bilde

3. Swan

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...