Jump to content

Si meg....

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Det at noen kaller stemjern for stevjern behøver ikke å bety at ordet stemjern, som er et hoggjern, også betyr stevnjern. Og at en journalist bruker det i en reportasje, er slett ikke noen garanti for korrekt språkbruk. Men brukes det lenge nok med den nye betydningen, kan det føre til at ordets opprinnelige mening blir endret. Det har skjedd før. Nostalgi betyr hjemlengsel, men hvem bruker det i den betydningen i dag?

Et eksempel på hvilke falske "sannheter" som vedtas når journalister følger påstanden i "Min kamp" om at når en løgn gjentas ofte nok, vil folk tro på den, er f.eks. utsagnet at John Kennedy sa han var en Berliner. Til og med Grimbergs historieverk refererer denne "sannhet". Jeg har opptak av talen han holdt i Berlin og vet derfor at Kennedy sa noe annet.

Derfor: Hvis du legger nye betydninger i ord som allerede har andre vedtatte betydninger, må du regne med å bli misforstått de første 20-30 årene.

Et nytt eksempel:  propell eller propeller  (bestemt form flertall: propeller eller propellere)

Hva er rett?  

En propell flere propeller.

Samme som en tunnel, flere tunneler.

Ender entallsordet derimot på bokstaven r blir det noe annerledes.

en arbeider, flere arbeidere - den siste r'en sløyfes for å ikke utsette tungen for vanskelige vridninger. Bare prøv selv si  høyt foran PC'en:  ARBEIDERER

Siden propell ikke heter propeller i entall kan det ikke bli propellere i flertall.

Hadde det hett en propeller, ja da hadde propellere vært riktig i flertall.

Men siden dette er norsk og ikke engelsk kaller vi forstatt en propell for en propell.

Lotus

Nå er Gunga inne på noe vesentlig, det begynner å nærme seg AGURKTID, også på baatplssen. Med "aa" eller "å". Men heldigvis har vi Sjøfartens Leksikon, til norsk ved Peter G. Zwilgmeyer, han var rektor ved Østfold maritime skole den gangen jeg tok en eller annen skippereksamen der. Altså: Hale- sjømannsuttrykk for å dra kraftig (i fellesskap). Halegatt- klamp med to kraver, satt på relingslisten, for føring av line, tau eller kjetting. Spygatt- (hol. -ty) åpning i skipssiden (ved vaterbordet) til avløp for vann på dekket. På trefartøy foret med bly. I dag brukt om alle sluk i dekk o.l. som har til hensikt å føre bort vann.

Boka er ganske fin, tror den blir fast inventar i Hulda. Er arvet etter en avdød dypvannseiler. Så kan man jo diskutere videre. Hulda holder seg til definisjonene fra Zwilgmeyer.

ni har sikkert hört på Saltkråkan bland annet,

att man skall passe sig for 'grynnor'  = skvalpekjaer ett skjaer just i vannflaten.

'grynna' er ett typiskt ostkyst-ord,     her på framsiden Sverige,

anvender vi ordet  'böe'  uttales  bö-öe  med langt ö

Kanskje nordnorsk dialekt har litt til felles med svensk?

Å "grynne" betyr å vasse i knedyp snö

"Klys" som du nevnte i tidligere post har jeg ikke hört, men ordet "klyse" er jo velkjent   :boxing: - det referer til en heller ufordragelig person.

Kåre

det tror jag  :boxing::lol:

ni säger  'agurk'  när det heter 'gurka'  

hur kan den siste bokstaven bare helt plötsligt hoppa fram

kommer dette fra engelskan    så   det er egentligen    a  gurk  = en gurka ????  

:wink: :wink:

Ja, det er en utbredt talefeil hos nordmenn. Klart det heter gurka. Det vet alle som er flasket opp på korv med mos og gurksalat fra kiosken i Strømstad. :lol:

Ja, det er en utbredt talefeil hos nordmenn. Klart det heter gurka. Det vet alle som er flasket opp på korv med mos og gurksalat fra kiosken i Strømstad. :lol:

självklart......  eftersom jag seglar med norsk/svensk besettning så er

toa'n   omdöpt på Gunga Din  (efter agurk-regeln)   til   ato   !!!   :boxing:

S/Y Gunga Din

Leste akkurat innlegget til Kotnes og hans fredagskveld med countrymusikk.  

Med litt tankespinn dukket koplingen mellom Countrymusikk og hest opp.  Litt mer tankespinn fikk meg til å undre på hvorfror ordet "hest" er så til de grader tabu i en båt.  Er det noen som kan gi en brukbar forklaring på det, sånn på lørdagskvelden? :confused:

:confused:

mvh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...