Sail S Startet 22.April.2008 Link til dette innlegget Startet 22.April.2008 Hei, Jeg har en antenne i mastetoppen som har to koakskabler ned, en for VHF og en for alt det andre. Disse går via en sentral nede som skiller ut TV, radio, mobil o.l. Av dette bruker jeg bare VHF, radio og TV. Etter at masten har vært nede har jeg fått problemer med TV signalene. Var selv oppe og koblet ledninger og det burde være i orden i mastetoppen selv om dette ikke kan utelukkes. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan måle meg frem til om antennen er riktig koblet. Skal det feks være kontakt mellom jordledningen i koaksen og antennen i midten? Skal det gå strøm fra sentralen og opp til antennen eller er denne sentralen bare en boks som skiller frekvensene av antennesignalene og sender disse til sine respektive enheter? Noen som har peiling på hvordan jeg kan gå frem for å finne ut om feilen kan ligge nede før jeg eventuelt forsøker meg på mastetoppen som er litt av et prosjekt da antennen er diger og vanskelig å håndtere? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 vad har du för TV antenn?? i min Triax går det ström i skjermen o mittledarn......som sedan skilles i 'boxen' nede i båten....veldi viktigt att det ikke er kortslutning i kontakter för da brinner det i boxen.....eller så går sikringen hvis det er en nyere box !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sail S Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Uff Var redd noen skulle spørre om det. Må komme meg ned i båten og sjekke. Kan ta en stund før jeg greier det fordi den ligger et stykke unna. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Ettersom du har to coaxer og kun trenger VHF og radio/TV syntes jeg du burde ha byttet ut antenna til 2 separate antenner. En - f.eks Triax - for radio/TV og en VHF antenne. Miksing av disse med bokser/splittere har jeg aldri syntes noe om da det da kan oppstå feil som setter alle enheter ut av spill. Det er spesiellt ille om det går ut over VHF'en. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hot Johnsen Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Kan jeg få henge på et spørsmål i dette emnet? Har mast liggende på dekk for utsett og ønsker å trekke kabel og montere VHF antenne. Noen som har tips om hvordan denne kabelen kan trekkes gjennom masten og hvor i masten den skal trekkes?? Kan oppgi at båten er Fenix og masten Selden. Mvh Hot Johnsen Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Litt nedover denne siden finner du instruksjoner for kabeltrekking: http://www.seldenmast.com/page.cfm?id=5564 Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Glimrende! Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.