Jump to content

Antenneproblemer på seilbåt

Sail S

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en antenne i mastetoppen som har to koakskabler ned, en for VHF og en for alt det andre. Disse går via en sentral nede som skiller ut TV, radio, mobil o.l. Av dette bruker jeg bare VHF, radio og TV. Etter at masten har vært nede har jeg fått problemer med TV signalene. Var selv oppe og koblet ledninger og det burde være i orden i mastetoppen selv om dette ikke kan utelukkes.

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan måle meg frem til om antennen er riktig koblet. Skal det feks være kontakt mellom jordledningen i koaksen og antennen i midten? Skal det gå strøm fra sentralen og opp til antennen eller er denne sentralen bare en boks som skiller frekvensene av antennesignalene og sender disse til sine respektive enheter?

Noen som har peiling på hvordan jeg kan gå frem for å finne ut om feilen kan ligge nede før jeg eventuelt forsøker meg på mastetoppen som er litt av et prosjekt da antennen er diger og vanskelig å håndtere?

Ettersom du har to coaxer og kun trenger VHF og radio/TV syntes jeg du burde ha byttet ut antenna til 2 separate antenner.

En - f.eks Triax - for radio/TV og en VHF antenne.

Miksing av disse med bokser/splittere har jeg aldri syntes noe om da det da kan oppstå feil

som setter alle enheter ut av spill. Det er spesiellt ille om det går ut over VHF'en.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...