bbergs Startet 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2004 Hei ! Har noen peiling på hva en kan gjøre for og få fart i et batteri til en Tochiba bærbar PC det er kun 40 dgr til sesong og jeg gidder ikke kjøpe ny pc til mine elektroniske sjøkart. Mener å ha sett at det går ann og kortslutte polene på disse batteriene for og få det til og tro at nå er det jul igjen. Jeg kan huske at min leverandør av de gamle mobiltelefonene Mobira (Storklumpen på 15 kg)gjorde noe etter at Batteriet mitt hadde da tatt kvelden Leverandøren hadde ikke flere nye og han måtte ta en spansken. Vedkommende kortsluttet eller brente batteriet hvordan vet ikke jeg men batteriet overlevde faktisk helt til den gikk på dynga. Kan det være en mulighet for å gjøre dette med batteriene i PC`en også? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Leste på fendern eller möjligen sxk teknisk forum någon som sa att han plockat ut det interne PC- batteriet helt o hållet kjörer bare på båtens 12V-system, att PCn då förbrukar mindre ström, ingen ström går åt att pröve o ladde internbatteriet utan all ström går till PC'n direkt ! någon som har synpunkter på detta bra eller dåligt ! viktigt med så låg 'strömkonsumtion' som möjligt på segelbåt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 ...någon som sa att han plockat ut det interne PC- batteriet helt o hållet kjörer bare på båtens 12V-system Mitt inntrykk er at det er modellavhengig. På noen modeller går det greit å kjøre uten batteri, mens andre forlanger batteri for å fungere. Et annet poeng jeg har lest om, er batteriets dempende virkning på ujevn spenning inn. Noen mener at batteriet kan være med å dempe peaker og annet grums. Kjører man uten batteri, oppnår man ikke denne effekten. Dessverre vet jeg ikke noe om slike sjokkoperasjoner som nevnes. Høres litt rart ut, men... Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Ikke kople direkte. :nono: pcer liker ikke annet enn god-spenning. cmoskretser og ekstra guff er fyfy, men dersom det funker med batteri og direkte i 12v er det greit! :nono: :nono:UTEN BATTERI :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Noen bærbare kan man kjøre rett på 12V, jeg har prøvet flere b.la Compaq det gikk helt fint. Men dette med demping av spenningstopper som Batdilla nevner er det nok noe i, især når motoren går. (lader) Men i ditt tilfelle Gunga Din som seiler uten lading skulle det ikke være behov for demping. Og helt riktig PC`en vil da bruke mindre strøm uten pc-battri, strever ikke med "lading" nb! ved slik kobling hender det at Pc`en klager på lavt batteri spg. 12V er no lavt. Men 12V direkte uten lader med pc-batteri i, er man garantert og knekke pc-batteriet sakte men sikkert. (for lav spg) Ellers har jeg ikke noe tro på kortsluttning av ditt kaputte batteri bbergs, heller det motsatte, gi det en liten sjokk opplading, med en lader på noe høyere spg. gjerne 24V. (kun i noen sekunder) for så å lade med orginalladeren. Dette har jeg hatt sukess med på noen digi-cam batteri. (selfølgelig ikke 24V her ) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
bbergs Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Noen bærbare kan man kjøre rett på 12V, jeg har prøvet flere b.la Compaq det gikk helt fint. Men dette med demping av spenningstopper som Batdilla nevner er det nok noe i, især når motoren går. (lader) Men i ditt tilfelle Gunga Din som seiler uten lading skulle det ikke være behov for demping. Og helt riktig PC`en vil da bruke mindre strøm uten pc-battri, strever ikke med "lading" nb! ved slik kobling hender det at Pc`en klager på lavt batteri spg. 12V er no lavt. Men 12V direkte uten lader med pc-batteri i, er man garantert og knekke pc-batteriet sakte men sikkert. (for lav spg) Ellers har jeg ikke noe tro på kortsluttning av ditt kaputte batteri bbergs, heller det motsatte, gi det en liten sjokk opplading, med en lader på noe høyere spg. gjerne 24V. (kun i noen sekunder) for så å lade med orginalladeren. Dette har jeg hatt sukess med på noen digi-cam batteri. (selfølgelig ikke 24V her ) Ok Maanestraale ! Skal prøve og kjøre noen sekunder med 24 volt på batteriet. Må også opplyse at jeg har prøvd og kjøre pC uten batteri og kjørt spenning direkte fra konvertern fungerer ikke uten batteriet innsatt. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Haabet Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 hva slags toshiba er det snakk om. vi brukte en del av disse maskinene for en tid tilbake og jeg mener å huske å ha sett ett par slike batterier ligge på kontoret mitt en plass. Send meg en IM om du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Kan du bruke en loddebolt så gjør som eg gjorde. Åpnet batteriet og loddet ut batteriene, dei så ut som pennlight batterier.. Kjøpte nye på nett og loddet inn igjen. Var det arngren eller elfa tru Vel.. det funka Ps selvsakt bruke samme volt på batt. Amp ikke like nøye siden du får enten bedre eller litt dårligere kapasitet.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Breezita Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Heisann, har samme problem med en Toshiba Satellite 2610cdt. Etterat jeg kjørte 12 v (skal egentlig ha 15v) direkte i PC,en knakk batteriet sammen. Holder nå max 5 min!!! . Takknemlig dersom det det dukker opp batterier noen har liggende. Har nå forresten kjøpt spenningsomformer fra 12v - > 15 v, så det samme problemet burde ikke oppstå. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Allan E Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Har en IBM hvor det står 10,8 volt på det interne batteriet, kan jeg da kjøre 12V direkte uten veien om inverter og strømforsyning. Den orginale strømforsyninga står det 16,0 Volt på men den skal jo lade det interne batteriet. Kan en ikke bruke båtens batteri som demper for spenningspigger. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hva slags batterier sitter inni disse kassene tro? Har et batteri til en Dell som har tatt kvelden. Veldig dyrt å kjøpe nytt. Går det an å "logotomere" kassa og bytte ut batteriene inni? Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hva slags batterier sitter inni disse kassene tro? Har et batteri til en Dell som har tatt kvelden. Veldig dyrt å kjøpe nytt. Går det an å "logotomere" kassa og bytte ut batteriene inni? Hei Lasse. Det finnes et firma her i Fredrikstad som er store på å logotomere batterier. Husker ikke navnet på den akkurat nå, men hvis du vil videre med tanken å få gjort et inngrep så har jeg adressen "et eller annet sted". Har selv gjort det med et PC batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hei alle med batteriproblem PC og andre oppladbare batterier Her er firmaet som hjelper http://www.altitec.com Sitér dette innlegget Link to post
jaoeygar Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Har selv en Dell, koster ca 12-1500 for nytt bateri, har selv tatt ut bateriet og kjører den med omformer til 220 V, den trekker bare 35 W. Det med å kortslutte bateriet er bare tull tror jeg. Sitér dette innlegget Jan Link to post
bliss X Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Blir nok fort 12 - 1500 for logotomering + bytte av innmat også tenker jeg hvis man skal sende det bort. Noe dritt dette her, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det tok kvelden. Batterier pleier å bli gradvis dårligere, men her var det plutselig helt mørkt fra den ene dagen til den andre. PC'en er lite brukt og helt grei, men selvfølgelig noe tilårskommen. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Sprett batteriet med kniv (vær forsiktig og bruk god tid) og sjekk hva slags celler som er på innnsiden. Kanskje Bleken Elektronikk, eller Norwegian Modellers har noe lignende. Jeg byttet alle cellene på et PC batteri en gang med celler fra Norwegian Modellers :-) Funka som jernet så lenge jeg hadde den. Toshibaer har noe elektronikk inne i sine batterier (hadde det ihvertfall da jeg var sertifisert på Toshiba) som gjør at de muligens ikke starter uten batteri satt inn. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sebaldus Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Clas Ohlson har også mye rart av batterier som kanskje kan settes sammen til noe som passer. De har batterier med loddekobling i forskjellige størrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Blir nok fort 12 - 1500 for logotomering + bytte av innmat også tenker jeg hvis man skal sende det bort. Noe dritt dette her, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det tok kvelden. Batterier pleier å bli gradvis dårligere, men her var det plutselig helt mørkt fra den ene dagen til den andre. PC'en er lite brukt og helt grei, men selvfølgelig noe tilårskommen. Prisen var 700 kr. inkl. frakt og mva. Ingen gal pris synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Det finnes en drøss av firmaer uti der som skaffer uoriginale batterier til hva det måtte være. Prisene varierer stort. På tirsdag leverte jeg inn min mobil til reparasjon. På ettermiddagen drar jeg frem min gamle Siemens C35. Ja den hendige lille mobiltelefonen med det ekstremt dårlige batteriet. Bundlet inn i en drøss med abonnementer til et par hundrelapper for 3-4 år siden. Batteriet var verre enn noensinne. Et kjapt søk på nett. 200 kroner på Claes Ohlson. Litt mer søk. Et lite firma med web-shop skal ha 105 kroner for et lithium-ion batteri med flere mAh og 12 kroner i porto. Bestiller på web, betaler med kort, sendes på på onsdag i en a-post konvolutt, ligger i postkassa på torsdag. Lithium-ion batteriet er 12 gram lettere enn det gamle NiMH-batteriet, har mer kapasitet, ingen memory effekt og har fått vekten på mobilen ned i 105 gram. Min gamle siemens er plutselig både mindre og lettere enn konas nesten nye Nokia 3510i. Hvem har sagt at mobiler skal kastes etter et år? Ikke denne gutten. PC-batterier hadde dem ikke, men mange andre har og til en helt annen pris enn originalt. Og kanskje t.o.m. bedre enn originalen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Helt enig i at man kan gjøre kjempekupp på batterier via nettet. Jeg har da også vært inne på den tanken, og funnet flere steder som selger det batteriet jeg er på jakt etter. Prisen med moms og frakt ble jeg ikke så beigstret for. Det blir i dyreste laget for dette spesielle batteriet. Til mine kameraer har jeg gjort skikkelig gode handler på ebay.com En pakke med to uorginale batterier til Canon Ixus, og med bedre kapasitet enn originalen kom på ca kr 56,- pr stk inkl frakt. Et canon batteri her i Norge koster 4- 500 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Har flere ganger fŒtt batterier som har v¾rt helt kaputt til Œ funke 70-90%. Et eksempel: har en Toshiba libretto der batteriet holdt kun i noen sekunder, nŒ holder det 2 timer og har funka i to Œr... Hvordan? Ved Œ lade opp og ut batteriet ganske kraftig. Dette mŒ gj¿res rett pŒ polene, elektronikken i moderne batterier holder inn og utlading innen visse marginer. Synes det h¿res litt rart ut at Nimh-batterier ikke skal ha minne, for hva er det ellers som sperrer? NŒr det gjelder selve ladesyklusen, sŒ er det nok andre som har god peiling pŒ det. Jeg har bare brukt en vanlig billader for Œ lade opp til batteriene blir gode og varme, og en motstand eller vifte fra PC til Œ lade dem ut igjen. Dette har funka noen ganger, men noen ganger sŒ har batteriene blitt helt knekt. Regner med at det er noe som kan regnes ut og gj¿res riktig mht ladestr¿m e.l. for at resultatet skal bli enda bedre... (En annen ide hvis man vil kople PC-en rett pŒ 12 volt og har et defekt batteri kan v¾re Œ kople det via elektronikken til batteriet for Œ fŒ en ekstra utjevning av spenning???) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 16.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2004 Det ser ut som du har mere problemer enn bare batteriet, har du sjekka tastaturet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.