finder Startet 22.April.2008 Link til dette innlegget Startet 22.April.2008 Har en Scand 25 classic med BMW D50, ferskvannskjølt. Får mye hvit damp av eksosen ved turtall over 2200 omdr. Tempratur på motor er ok, eksosmanifoil er ikke varm, så alt virker normalt. Noen som har ideer om hva dette kan skyldes og om det er noe å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) Sansynligvis bare vanndamp.... Med mindre det er direkte plagsomt hadde jeg ikke gjort noe. Redigert 22.April.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
20 Fot Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hvit røyk kan jo minne om vann inn på motor, har du sjekket kjøleveskenivå ?? Sitér dette innlegget MVH 20 Fot Link to post
Mysigt Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Er på samme måte min, hvit damp over 2-2500 omdr. Kaldt vann inn gjennom varmeveksler og blandes med varm eksos blir fort endel damp av sånt Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
finder Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Takk for tilbakemeldingene. Jeg har skiftet til ny Bowman varmeveksler mod. 3401 med ekspansjonstank, nye slanger og ny sirkulasjonspumpe på ferskvannssiden. Har også byttet impeller på sjøvannspumpen. Det er ingen endring i nivået på kjølevannet. Har et tilleggs spørsmål. Skal knytte til varmtvannsberederen inn på veksleren, men er usikker på hvor slangene skal kobles til. Trengs det egen sirkulasjonspumpe til dette. Ca. 2m mellom varmeveksler og tank. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Hadde du hvit røyk også før du skiftet kjøler og slanger? Er det en liten lekkasje som suger luft ett eller annet sted er det fort gjørt å få koking a vann og hvit røyk. Er kjøleren designet stor nok og alt tett skal ikke dette skje etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Hvit eksos er tegn på for liten gjennomstrømming av saltvann (kjølevann). Det er det samme fenomenet som viser at varmeveksleren er i ferd med å gå tett. Mengden varm eksos blir for stor i forhold til vannmengde. Dermed koker saltvannet opp akkurat der det løper ut i manifolden. Det samme skjer hvis varmeveksleren er underdimensjonert. Det samme skjer også hvis inntaksfilteret ikke er renset. Det kan være alt fra rur i åpninger og ventiler til blåskjell i sila. Hvit røyk betyr i alle fall for lite vann fra sjøen i forhold til varmen i eksosen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
finder Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Det var samme forholdet med fordampning før jeg skiftet varmeveksler. Veksleren jeg byttet ut ( har forresten den liggende om noen er interessert)hadde ikke ekspansjonstank, men en seperat tank. Det så svært hjemmelaget ut og ikke helt til å stole på. Har gjort helt rent i inntaket og har sjøvannsfilter montert. Eneste jeg ikke har sjekket ut er stussen ut til eksosslangen. Kan det tenkes at det er innsnevringer der? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Det var samme forholdet med fordampning før jeg skiftet varmeveksler. Veksleren jeg byttet ut ( har forresten den liggende om noen er interessert)hadde ikke ekspansjonstank, men en seperat tank. Det så svært hjemmelaget ut og ikke helt til å stole på. Har gjort helt rent i inntaket og har sjøvannsfilter montert. Eneste jeg ikke har sjekket ut er stussen ut til eksosslangen. Kan det tenkes at det er innsnevringer der? Kan absolutt tenkes. Jeg har vært med på å banke ut og brenne ut eksosbend både på VP og Status. Det viser seg at det legger seg på enormt med koks i utløpet hvis motoren har hatt dårlig gjennomstrømning av saltvann. Jeg hjalp en svensk seiler på Læsa forrige sommer. Der kom det faktisk bare dråper ut til slutt. Skrudde av bendet rett før slangen og satte slange med vann inn der vannet kom, og det bare fosset tilbake og ikke ut av stussen der det skulle vært i eksosen.. Vi fullte litt rødsprit i bendet og tente på. Etter en stund tok vi en hammer og kakket løs store biter med et skrujern som huggmeisel. Motoren ble en helt annen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.