Jump to content

BMW D50, mye hvit røyk ved høyt turtall

finder

Recommended Posts

:seeya: Takk for tilbakemeldingene.

Jeg har skiftet til ny Bowman varmeveksler mod. 3401 med ekspansjonstank, nye slanger og ny sirkulasjonspumpe på ferskvannssiden. Har også byttet impeller på sjøvannspumpen. Det er ingen endring i nivået på kjølevannet.

Har et tilleggs spørsmål. Skal knytte til varmtvannsberederen inn på veksleren, men er usikker på hvor slangene skal kobles til. Trengs det egen sirkulasjonspumpe til dette. Ca. 2m mellom varmeveksler og tank.

Hvit eksos er tegn på for liten gjennomstrømming av saltvann (kjølevann). Det er det samme fenomenet som viser at varmeveksleren er i ferd med å gå tett.

Mengden varm eksos blir for stor i forhold til vannmengde. Dermed koker saltvannet opp akkurat der det løper ut i manifolden.

Det samme skjer hvis varmeveksleren er underdimensjonert.

Det samme skjer også hvis inntaksfilteret ikke er renset. Det kan være alt fra rur i åpninger og ventiler til blåskjell i sila.

Hvit røyk betyr i alle fall for lite vann fra sjøen i forhold til varmen i eksosen.

Det var samme forholdet med fordampning før jeg skiftet varmeveksler. Veksleren jeg byttet ut ( har forresten den liggende om noen er interessert)hadde ikke ekspansjonstank, men en seperat tank. Det så svært hjemmelaget ut og ikke helt til å stole på. Har gjort helt rent i inntaket og har sjøvannsfilter montert. Eneste jeg ikke har sjekket ut er stussen ut til eksosslangen. Kan det tenkes at det er innsnevringer der?

Det var samme forholdet med fordampning før jeg skiftet varmeveksler. Veksleren jeg byttet ut ( har forresten den liggende om noen er interessert)hadde ikke ekspansjonstank, men en seperat tank. Det så svært hjemmelaget ut og ikke helt til å stole på. Har gjort helt rent i inntaket og har sjøvannsfilter montert. Eneste jeg ikke har sjekket ut er stussen ut til eksosslangen. Kan det tenkes at det er innsnevringer der?

Kan absolutt tenkes.

Jeg har vært med på å banke ut og brenne ut eksosbend både på VP og Status. Det viser seg at det legger seg på enormt med koks i utløpet hvis motoren har hatt dårlig gjennomstrømning av saltvann.

Jeg hjalp en svensk seiler på Læsa forrige sommer. Der kom det faktisk bare dråper ut til slutt. Skrudde av bendet rett før slangen og satte slange med vann inn der vannet kom, og det bare fosset tilbake og ikke ut av stussen der det skulle vært i eksosen..

Vi fullte litt rødsprit i bendet og tente på. Etter en stund tok vi en hammer og kakket løs store biter med et skrujern som huggmeisel. Motoren ble en helt annen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...