Jump to content

Tungstartet AQAD40 A / Test av glødeplugger

pantzatt

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg med følgende problem.

Når motor er kald (under 30C) er den utrolig tungstartet. Må kinne som en gal mann, noe som følgelig går ut over spenningen på batteriene. Som regel må jeg fyre på med start booster som følge. Følgelig er jeg da avhengig av landstrøm....

Men er den over 40C, starter den lett som bare det.

Tenker at dette kan være noe i retning av glødepluggene som er ca defekte, men har ingen aning om hvordan jeg skal teste dem..?

Kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan, eventuelt om det er andre ideer om hva problemet kan være????

Etthvert svar mottas med stooooooor takk.... :cheers:

En dieselmotor kan vel knapt nok trekke falsk luft, den får all luft den trenger og regulerer ved hjelp av dieselinnsprøytningen. Jeg ville ha sjekket glødingen, det trenger ikke være mer enn en glødeplugg som ikke virker! Min forhenværende Ford Sabb nektet plent å starte med bare tre glødeplugger intakte, her måtte alt være 100%!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Høres veldig logisk ut ihvertfall....

Vel, atter en helg tar til på fredag, og da skal jeg sjekke glødepluggene slik som beskrevet over. Kommer tilbake med en oppdatering på lørdag tenker jeg.....

En annen teori forrige eier presenterte, var at dieselen renner tilbake til tanken, og at derfor motoren må suge frem på ny etter en stopp.

Den teorien tror jeg ganske enkelt ble avlivet i helgen da jeg gikk tørr i karmsundet.

Motor stoppet og jeg fikk ikke start. Måtte taues til nærmeste pumpe (hvor jeg opprinnelig var på vei, feilberegning altså).

Etter fylling kinnet jeg tenningen i ca 3-4 sekund og motor startet på ca 50C.

Om problemet var at diesel renner tilbake i tankene, skulle nok jeg hatt problemet i den situasjonen ihvertfall.

Nå er jeg ikke helt sikker, men mener at AQAD 40 A har 130hk mens B har 165.

Grunnen er visstnok at B har blant annet større intercooler (aftercooler ville nok noen sagt), større sjøvannspumpe, annen manifoil og større dieselpumpe.

Er som sagt ikke sikker men har hørt at man kan bygge om fra A til B, men at dette dog er en dårlig løsning i forhold til å bytte hele motoren (6bolter etpar slanger og ledninger som må løsnes) Prisen på disse motorene er noenlunde lik, så om man har en kran kan jo det være like så greit altså.

Skal sjekke diesel linja samtidig med glødepluggene, så får vi se....

Redigert av pantzatt (see edit history)

Hei,

A & B maskiner har ikke med effekt eller noe å gjøre.. B er bare en forbedret/nyere modell.. B maskinen har en høyere kompresjon blan annet sammen med andre dyser som gjør at den ryker en del mindre enn A maskiner..

Når det gjelder ditt problem tror jeg ikke at det er glødepluggene som er saken her. En slik maskin har ikke glødeplugger orginalt, men de fleste i Norge har det pga. lave temperaturer. Jeg har to A maskiner og begge har vært uten uten gløding i nesten 20 år. Jeg har ettermontert og de starter litt kjappere, men største forskjellen er mindre røyk og at de går finere rett etter start. I allefall med 30 grader på maskinen skulle de helt fint klart å starte uten noen form for gløding..

Men har ikke noe forslag til hva det kan være heller siden det går konsekvent på temperatur.. Da skulle det ikke ha noe å si hverken med pumpe, dyser, luft osv...

Går den helt 100% når du har fått fyr på den??

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

B maskinen har en høyere kompresjon blan annet sammen med andre dyser som gjør at den ryker en del mindre enn A maskiner..
Det er riktig for 41 motoren men gjelder det også 40?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har hatt samme problem, dog med en Ford motor, men der var ikke feilen i motoren i det hele tatt, men at slangen til utluftinga var klemt tett, og når motoren startet lagde den ett undertrykk i tanken, så lenge jeg startet den innen ett par tre timer var det ikke noe problem, men hvis jeg prøvde dagen etter ville den ikke starte igjen, for da hadde vakumet i tanken sugd dieselpumpa tom. Jeg bytta glødeplugger og filtere, etterstramma slangeklemmer etc. helt til en kamerat som jobber med anleggsmaskiner fortalte meg at dette var ett kjent problem pga møkk i utluftinga på disse.

Så hvis ikke er noe av det andre kan du jo sjekke det.

MVH

Henrik

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Det er riktig for 41 motoren men gjelder det også 40?

Aaaah.... fikk ikke med meg at det er 40 og ikke 41 maskin det er snakk om... Da er jeg ikke sikker.. Vet ikke om 40 maskinen MÅ ha gløding, men på de er det vel standard tror jeg. Sitter jo glødeplugg rett i sylinder på disse, men på 41 kan man ha 2 eller 4 stk i innsuget avh. av temperatur i området man holder til..

Da er det sikker tikke så dumt å sjekk pluggene likevel :seeya:

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

En oppdatering!!!

Grunnet dårlig tid fikk jeg ikke sett på tingene i helgen.

Men, mandag ble det andre boller.

1. Sjekket alle slanger, rør og koblinger på drivstofflinjen. Ingen falsk luft eller lekkasje her.

2. Sjekket at gløderele leverte strøm ut, og at strøm nådde frem til glødeplugger. 13,1 volt målt på alle punkt.

3. Målte motstand på glødeplugger (mellom + og jord). ca 2,7 Ohm differanse (10,8) på den ene i forhold til de fem andre (8,1).

Tok ut alle gødepluggene og satte strøm direkte på hver og en. Den med høyest motstand glødet ikke (ble kanskje bare 50C), de andre ble rødglødende.

Observert slagg og sot på alle pluggene.

Kjøpte 1 ny, pusset de andre. Pusset kontaktflater på strømskinnen mellom pluggene.

4. Observerte at veivhusfilteret var tett. Byttet til nytt.

5. Observerte feil uttak fra batteripakke til motor (3 batteri, motor koblet på fritidsbatteri). koblet om, fikk 0,4 volt mer til motor.

Nå starter motoren merkbart lettere (kunne nok vært bedre), og det er merkbar forskjell i eksos ved kald motor....

Videre snakket jeg med Penta forhandleren på Karmøy, vedrørende forskjeller mellom A og B motor (AQAD40A - B).

Det han kunne si var at det er et plastdeksel på A som er laget i blikk på B. Det elekriske er noe forskjellig (spurte ikke hva)...

Ellers er det samme motor, dog er trykket (diesel og turbo) høyere justert på B motoren.

På direkte spørsmål om jeg liksågodt bare kunne justere opp trykket istedet for å bytte motor, svarte han JA.

Ellers kunne han fortelle at A har 148HK og B har 165HK. Spurte da om jeg kunne oppnå 165HK med justering. Dette svarte han bekreftende på...

Ellers vil jeg takke alle som har bidratt i feilsøkingen på dette emnet, og håper jeg kan ha bidratt med litt til dere....

• 1 måned senere...

Nøster opp i denne tråden igjen.

Etter litt bruk er den blitt like tungstartet igjen. Har byttet en hel del av ledningsnettet, sjekket over alle slangekoplinger og lignende, fikset strømproblemer og mere til.

Kan altfor lite om dieselmotorer, og trenger sårt hjelp. Skal på tur førstkommende torsdag (Skånevik festivalen).

Er det noen på forumet som har litt peiling og bor i nærheten av Karmøy som har lyst å tjene ei krone eller to på si???

Jeg hadde en bmw 525 turbodiesel og denne var en forkammer motor. Etter 200 000km byttet jeg alle til helt nye bosch og jeg er helt sikker på at den startet mye lettere etterpå. Tror det har noe med materialer og temperaturer å gjøre. De gamle glødepluggene virket men innbiller meg at de nye nesten vart hvite når jeg satte spenning på!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...