hifo Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Byggmester skrev: Jeg ville ha byttet alle glødepluggene. Dette er en forkammer motor og de må ha gløding for å starte. Ny glødeplugger er bedre enn gamle! Bedre tekniologi! må og må fru blomm. min gamle motor volvo hd100 fra 70 tallet finnes det ikke gløding på . samme med min nye nissan fe6t motor. starter i samme øyeblikket jeg vrir om nøkkelen. kan da ikke være direkte insp på disse gamle?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Hvis de starter i samme øyeblikk som du vrir om nøkkelen regner jeg med at de må være direkteinnsprøytede jo. I alle fall de forkammermotorer jeg har vært borti er fullstendig avhengige av at glødingen fungerer som den skal for at man skal få start! Min forrige motor, en gammel Ford Sabb, var nesten umulig å få start på med en defekt glødeplugg av totalt fire! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Direkteinnsprøytede motorer som f.eks. VP 41 har ikke gløding men kan ha glødeelementer i innsugningsmanifolden for å hjelpe litt på starten om vinteren. Forkammermotorer som VP 40 har alltid glødeplugger men det varierer fra motortype til motortype i hvilken grad de er avhengig av glødepluggene. Enkelt fortalt så er det dimensjonene på kanalen fra sylinderen og inn til forkammeret som er avgjørende. Er kanalen lang og trang er du helt avhengig av glødepluggene selv ved varm motor. Er kanalen kort og vid kan kald motor gjerne starte greit uten eller med veldig lite gløding. Uten at jeg kan si det helt sikkert så mener jeg VP 40 er relativt avhengig av glødepluggene men det har jo også en del med motorens generelle tilstand, slitt motor krever gjerne mer gløding. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
pantzatt Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 falsk luft i tilførsel har jo vært diskutert.. En annen tanke er nikkepumpa. Når jeg kjøpte båten fant jeg en nikkepumpe blant reservedelene, vet ikke om den er defekt eller om den som er montert er det. Hvordan sjekker jeg pumpa??? Forøvrig virker det som om disse motorene ofte har problemer med kaldstarten. Mye diskutert rundt 40 motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Vitjaren Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Har hatt samme type motor i tidlegere båt (Ørrskær 27, AQD 40 A) Samme problem som du har, ¨måtte gløde og kjinne utruleg mykje. Fødepumpa vart skifta fyst, (membranen gjekk i oppløsning) utan at det vart beire. Glødepluggane vart granska, målt med ohm meter og virka ok med untak av ein. Kjøpte alle 6 nye dar og då, og motoren starta mykje lettare ved kaldstart. Nye eigar har ikkje hatt problem sidan. Ellers vist eg problem med ein diselmotor som er treg til å starte, går eg over og skiftar alle koparinger/tetningsringar på sugeside for å vere sikker. pakningar i klåreglass / filter kan og vere lett å lure seg på vist dei er blitt brukt nokre år utan å bli skifta. Ikkje mykje falsk luft som skal til for å lage startproblem Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 OK, da er altså disse motorene følsomme for gløding mao. Når jeg kjøpte båten måtte jeg bytte starter da denne hadde brent seg etter all kinningen. ser på isolasjonen på kabel som går fra rele og inn i starter at den nye er i ferd med det samme. Så dette er nok det man kan kalle hastesak Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Hvor lenge må man gløde disse motorene egentlig? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
pantzatt Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 30 sekunder er hva forrige eier sa til meg, men 2 dager sier nå jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Et lite tangamperemeter er supert til slike målinger. Da ser man om glødepluggene trekker så mye strøm som de skal. Er det en dårlig kontakt på veien får ikke glødepluggene høy nok spenning og strømmen blir for lav. Er spenningen høy nok og strømmen likevel for lav, har de nok tapt seg grunnet alder. Det er et godt råd, som det har vert nevnt tildigere, å skifte alle samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 jeg har en aqad40b jeg gløder den i 20 sekunder og den starter med engang . Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Ja det er nok et godt råd. Leste også at de kan få sprekker når man strammer til på polen på gamle plugger. Kan jo være noe sånt som har skjedd etter at jeg testet dem. Men om jeg måler med tangmeter, hva er korrekte verdier? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 (redigert) Det første du sjekker er om spenningen er "på topp" når glødepluggene får spenning. Du bør ha hjelp til dette så du ikke gløder for lenge. Hvis ikke det står noe på glødepluggene, du har jo skiftet en, kan du måle strømmen på den siste. Da er det bare strømmen på en du måler. Så ganger du strømmen med 6 og du får det alle skal trekke. Så måler du strømmer der den kommer inn og da skal dette stemme. Med en eller flere som er defekt vil ikke dette stemme. Eller du kan høre med Volvo hva hvor mye strøm de trekker, men husk mål spenning inn på pluggene først. Redigert 29.Juni.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Tror strømmen skal være noe over 10A ! 10A gir ca 120w og noen er sterkere enn det! Mener 150W er vanlig! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 HMSN skrev: Jeg har hatt samme problem, dog med en Ford motor, men der var ikke feilen i motoren i det hele tatt, men at slangen til utluftinga var klemt tett, og når motoren startet lagde den ett undertrykk i tanken, så lenge jeg startet den innen ett par tre timer var det ikke noe problem, men hvis jeg prøvde dagen etter ville den ikke starte igjen, for da hadde vakumet i tanken sugd dieselpumpa tom. Jeg bytta glødeplugger og filtere, etterstramma slangeklemmer etc. helt til en kamerat som jobber med anleggsmaskiner fortalte meg at dette var ett kjent problem pga møkk i utluftinga på disse. Så hvis ikke er noe av det andre kan du jo sjekke det. MVH Henrik Dette høres ut som det samme problemet som vi har på vår MD 2040! Slangen til utluftinga...hvilken snakker du om her? Sitér dette innlegget . Link to post
pantzatt Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 eeeeehhhh , litt dumt spørsmål for mangen kanskje, men her kommer det... Er det utlufting i tank det er snakk om? Jeg har tre tanker, men bare 2 av dem har utlufting. er det et problem? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Etter litt tankevirksomhet forstår jeg det sånn at det er snakk om utluftingen på tanken. Det er meget sannsynlig at denne er tett på vår båt da tanken var full av dritt(les dieseldyr) etter å ha ligget 3 år uten tilsyn når vi overtok! Jeg har noen timer å skru før vi seiler til Skagen tirsdag kveld(kommer hjem tirsdag ettermiddag) og håper dette er problemet! Hvis ikke får vi gjøre som i gamle dager og seile fra bøye til havn i Skagen Det er ikke snakk om at det ikke blir tur! Men det hadde vært fint med flere ideer, problemet er identisk til det HMSN beskriver! Sitér dette innlegget . Link to post
Nemo Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Utluftingen fra tanken går inn på en skroggjennomføring som har en ganske tett sil på utsiden. Denne har tendens til å bli helt tett med tiden. I så fall skift gjennomføring. Se også etter om det kan være knekk på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Skal ned i båten seinere ikveld og kople lyskaster og pop-anlegg. Skal sjekke luftingen da... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 (redigert) pantzatt skrev: 3. Målte motstand på glødeplugger (mellom + og jord). ca 2,7 Ohm differanse (10,8) på den ene i forhold til de fem andre (8,1). Tok ut alle gødepluggene og satte strøm direkte på hver og en. Den med høyest motstand glødet ikke (ble kanskje bare 50C), de andre ble rødglødende. Glødepluggene skal vel måle rundt 0.5-1 ohm? og de skal ikke lyse rødglødende, men gå over mot hvitt? Dog er min erfaring kun fra Mercruiser motor. vår 7,3 begynte pluteslig å bli tungstartet og det var snakk om masse greier det kunne være. Byttet alle glødepluggene og vips: startet på første igjen.. vi glødet i 10-15 sek. joda310 Redigert 29.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
pantzatt Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hvis så, tror jeg vi har identifisert problemet... Noen andre som har en mening om Joda310 sin teori? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 (redigert) 1 ohm glødeplugg; 12 Volt=12 A ved 1ohm. Effekten blir da (12V * 12 A) = 144 watt. Også blir det litt tap herogder.. Så alt fra 120-150W. Så mer enn 1 ohm blir dårlig.. Glødeplugg på 10 ohm; 12 volt=1,2A. 12V * 1,2A=14-15 watt? og det er ikke nok til å få noe temp på innsiden av en dieselmotor som består av en haug med jern.. joda310 Redigert 29.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
slett meg Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 (redigert) Glødepinnene skal i hvert fall ikke ha 8 ohm motstand. Er du sikker på at du har målt rett? I følge ohms low er U =R*I gog P=I*U for likespenning! Er det 8ohm vil I bli 12/8= 1.5A som vil gi 1.5* 12V =18W som er for lite! Mere passende for en lyspære! Joda kom meg i forkjøpet! Redigert 29.Juni.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pondoro Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Jeg har hatt akkurat samme problemet på min AQD40A... Jeg gjorde følgende: 1. Skiftet alle glødeplugger. Hjalp noe, men var fortsatt ikke fornøyd. 2. Heloverhalte dieselpumpa pga en begynnende eksternlekkasje, det viste seg da at pådragsakselsen i pumpa var slitt og at pumpa hadde begynt å ruste (!) innvendig.. Etter at dette var utført ble alt så meget bedre, litt gasspådrag og ca. 30 sek. gløding så starter den lett.......hvis temp. er under 10 grader så gløder jeg ca. 45 sek., da starter den lett... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Da er det vel billigst å starte med glødeplugger :-) Maskinen i seg selv er jo nesten definisjonen av "evighetsmaskin".. joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
pantzatt Svart 30.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Ble litt seint igår (les natt til idag) når jeg var ferdig med kobling av lyskaster og pop-anlegg, så jeg fikk ikke målt pluggene likevel. Men idag ringte til importør og fikk snakket med en ingeniør, med peiling på Penta. Etter å ha forklart hva som er gjort og hvilke måleverdier jeg sitter med, samt å ha forklart grundig symptomer etc. var konklusjonen rimelig klokkeklar. Han anbefalte å bytte glødepluggene og ingenting annet. Bestilte disse hos lokal forhandler, og vil få disse imorgen. 271,- pr. stk. inkl. mva. Rimelig spent på om dette funker, hvis ikke tror jeg det blir en billig AQAD40A på finn.no Kommer med en oppdatering imorgen kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.