Jump to content

Tungstartet AQAD40 A / Test av glødeplugger

pantzatt

Recommended Posts

Jeg ville ha byttet alle glødepluggene. Dette er en forkammer motor og de må ha gløding for å starte. Ny glødeplugger er bedre enn gamle! Bedre tekniologi!

må og må fru blomm. min gamle motor volvo hd100 fra 70 tallet finnes det ikke gløding på . samme med min nye nissan fe6t motor. starter i samme øyeblikket jeg vrir om nøkkelen. kan da ikke være direkte insp på disse gamle??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvis de starter i samme øyeblikk som du vrir om nøkkelen regner jeg med at de må være direkteinnsprøytede jo. I alle fall de forkammermotorer jeg har vært borti er fullstendig avhengige av at glødingen fungerer som den skal for at man skal få start! Min forrige motor, en gammel Ford Sabb, var nesten umulig å få start på med en defekt glødeplugg av totalt fire!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Direkteinnsprøytede motorer som f.eks. VP 41 har ikke gløding men kan ha glødeelementer i innsugningsmanifolden for å hjelpe litt på starten om vinteren.

Forkammermotorer som VP 40 har alltid glødeplugger men det varierer fra motortype til motortype i hvilken grad de er avhengig av glødepluggene. Enkelt fortalt så er det dimensjonene på kanalen fra sylinderen og inn til forkammeret som er avgjørende. Er kanalen lang og trang er du helt avhengig av glødepluggene selv ved varm motor. Er kanalen kort og vid kan kald motor gjerne starte greit uten eller med veldig lite gløding. Uten at jeg kan si det helt sikkert så mener jeg VP 40 er relativt avhengig av glødepluggene men det har jo også en del med motorens generelle tilstand, slitt motor krever gjerne mer gløding.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

falsk luft i tilførsel har jo vært diskutert..

En annen tanke er nikkepumpa. Når jeg kjøpte båten fant jeg en nikkepumpe blant reservedelene, vet ikke om den er defekt eller om den som er montert er det.

Hvordan sjekker jeg pumpa???

Forøvrig virker det som om disse motorene ofte har problemer med kaldstarten. Mye diskutert rundt 40 motorene.

Har hatt samme type motor i tidlegere båt (Ørrskær 27, AQD 40 A) Samme problem som du har, ¨måtte gløde og kjinne utruleg mykje. Fødepumpa vart skifta fyst, (membranen gjekk i oppløsning) utan at det vart beire. Glødepluggane vart granska, målt med ohm meter og virka ok med untak av ein. Kjøpte alle 6 nye dar og då, og motoren starta mykje lettare ved kaldstart. Nye eigar har ikkje hatt problem sidan.

Ellers vist eg problem med ein diselmotor som er treg til å starte, går eg over og skiftar alle koparinger/tetningsringar på sugeside for å vere sikker. pakningar i klåreglass / filter kan og vere lett å lure seg på vist dei er blitt brukt nokre år utan å bli skifta. Ikkje mykje falsk luft som skal til for å lage startproblem :smiley:

OK, da er altså disse motorene følsomme for gløding mao.

Når jeg kjøpte båten måtte jeg bytte starter da denne hadde brent seg etter all kinningen. ser på isolasjonen på kabel som går fra rele og inn i starter at den nye er i ferd med det samme. Så dette er nok det man kan kalle hastesak

Et lite tangamperemeter er supert til slike målinger. Da ser man om glødepluggene trekker så mye strøm som de skal. Er det en dårlig kontakt på veien får ikke glødepluggene høy nok spenning og strømmen blir for lav. Er spenningen høy nok og strømmen likevel for lav, har de nok tapt seg grunnet alder.

Det er et godt råd, som det har vert nevnt tildigere, å skifte alle samtidig.

Ja det er nok et godt råd. Leste også at de kan få sprekker når man strammer til på polen på gamle plugger.

Kan jo være noe sånt som har skjedd etter at jeg testet dem.

Men om jeg måler med tangmeter, hva er korrekte verdier?

Det første du sjekker er om spenningen er "på topp" når glødepluggene får spenning. Du bør ha hjelp til dette så du ikke gløder for lenge.

Hvis ikke det står noe på glødepluggene, du har jo skiftet en, kan du måle strømmen på den siste. Da er det bare strømmen på en du måler. Så ganger du strømmen med 6 og du får det alle skal trekke. Så måler du strømmer der den kommer inn og da skal dette stemme. Med en eller flere som er defekt vil ikke dette stemme.

Eller du kan høre med Volvo hva hvor mye strøm de trekker, men husk mål spenning inn på pluggene først.

Redigert av Nemo (see edit history)
Jeg har hatt samme problem, dog med en Ford motor, men der var ikke feilen i motoren i det hele tatt, men at slangen til utluftinga var klemt tett, og når motoren startet lagde den ett undertrykk i tanken, så lenge jeg startet den innen ett par tre timer var det ikke noe problem, men hvis jeg prøvde dagen etter ville den ikke starte igjen, for da hadde vakumet i tanken sugd dieselpumpa tom. Jeg bytta glødeplugger og filtere, etterstramma slangeklemmer etc. helt til en kamerat som jobber med anleggsmaskiner fortalte meg at dette var ett kjent problem pga møkk i utluftinga på disse.

Så hvis ikke er noe av det andre kan du jo sjekke det.

MVH

Henrik

Dette høres ut som det samme problemet som vi har på vår MD 2040! Slangen til utluftinga...hvilken snakker du om her?

.

Etter litt tankevirksomhet forstår jeg det sånn at det er snakk om utluftingen på tanken. Det er meget sannsynlig at denne er tett på vår båt da tanken var full av dritt(les dieseldyr) etter å ha ligget 3 år uten tilsyn når vi overtok! Jeg har noen timer å skru før vi seiler til Skagen tirsdag kveld(kommer hjem tirsdag ettermiddag) og håper dette er problemet! Hvis ikke får vi gjøre som i gamle dager og seile fra bøye til havn i Skagen :wink: Det er ikke snakk om at det ikke blir tur!

Men det hadde vært fint med flere ideer, problemet er identisk til det HMSN beskriver!

.

3. Målte motstand på glødeplugger (mellom + og jord). ca 2,7 Ohm differanse (10,8) på den ene i forhold til de fem andre (8,1).

Tok ut alle gødepluggene og satte strøm direkte på hver og en. Den med høyest motstand glødet ikke (ble kanskje bare 50C), de andre ble rødglødende.

Glødepluggene skal vel måle rundt 0.5-1 ohm? og de skal ikke lyse rødglødende, men gå over mot hvitt? Dog er min erfaring kun fra Mercruiser motor. vår 7,3 begynte pluteslig å bli tungstartet og det var snakk om masse greier det kunne være. Byttet alle glødepluggene og vips: startet på første igjen.. vi glødet i 10-15 sek.

joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

1 ohm glødeplugg; 12 Volt=12 A ved 1ohm. Effekten blir da (12V * 12 A) = 144 watt. Også blir det litt tap herogder.. Så alt fra 120-150W. Så mer enn 1 ohm blir dårlig.. Glødeplugg på 10 ohm; 12 volt=1,2A. 12V * 1,2A=14-15 watt? og det er ikke nok til å få noe temp på innsiden av en dieselmotor som består av en haug med jern..

joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Glødepinnene skal i hvert fall ikke ha 8 ohm motstand. Er du sikker på at du har målt rett? I følge ohms low er U =R*I gog P=I*U for likespenning! Er det 8ohm vil I bli 12/8= 1.5A som vil gi 1.5* 12V =18W som er for lite! Mere passende for en lyspære!

Joda kom meg i forkjøpet!

Redigert av Byggmester (see edit history)

Jeg har hatt akkurat samme problemet på min AQD40A...

Jeg gjorde følgende:

1. Skiftet alle glødeplugger. Hjalp noe, men var fortsatt ikke fornøyd.

2. Heloverhalte dieselpumpa pga en begynnende eksternlekkasje, det viste seg da at pådragsakselsen i pumpa var slitt og at pumpa hadde begynt å ruste (!) innvendig..

Etter at dette var utført ble alt så meget bedre, litt gasspådrag og ca. 30 sek. gløding så starter den lett.......hvis temp. er under 10 grader så gløder jeg ca. 45 sek., da starter den lett...

Ble litt seint igår (les natt til idag) når jeg var ferdig med kobling av lyskaster og pop-anlegg, så jeg fikk ikke målt pluggene likevel.

Men idag ringte til importør og fikk snakket med en ingeniør, med peiling på Penta.

Etter å ha forklart hva som er gjort og hvilke måleverdier jeg sitter med, samt å ha forklart grundig symptomer etc. var konklusjonen rimelig klokkeklar.

Han anbefalte å bytte glødepluggene og ingenting annet.

Bestilte disse hos lokal forhandler, og vil få disse imorgen. 271,- pr. stk. inkl. mva.

Rimelig spent på om dette funker, hvis ikke tror jeg det blir en billig AQAD40A på finn.no :crazy:

Kommer med en oppdatering imorgen kveld.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...