Jump to content

Sprekk i roret på Maxi 77, hvordan tette?


Fred

Recommended Posts

Har en sprekk i roret under vannlinja. Ca 10 cm lang. Kan bøye så det blir noen millimeter åpning. Hvordan fikse dette? Holder ikke å smekke på mange lag med primer og tilslutt bunnstoff? andre ting man skal bruke?

 

Og hva er egentlig best å bruke på et drev og en propell? har hørt at bunnstoff er fy fy på propell og drev. Hvorfor?

 

tusen takk,

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg forstår.. Så jeg må brekke av det som er løst, og sparkle opp med nytt ja.

Er faktisk ikke sikker på hvilket material det er, men jeg tror det er glassfiberarmert plast, som det er i båten.

 

Har hørt det finnes en slags spray som er til drev og propeller, som skal hindre at det gror og samtidig ikke ødelegger eller fører til tæring.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sprekken i roret ville jeg slipt meg nesten igjennom fra to sider (hvis det er massivt), fra nesten ingenting i sprekken og skrådd slipingen ut til full tykkelse på en avstand av ca. 10 cm fra sprekken begge veier. Deretter kan du støpe deg ut til full tykkelse og deretter slipe det slett igjen.

Begynn med små mattebiter i sprekksenter og legg på bredere etterhvert helt til du er i ytterkant av det du har slipt ned.

For å være sikker på å slippe mere sprekkdannelser kan du jo støpe inn en eller to langsgående avstivere på roret.

Redigert av M/Y LUCIELLE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sparkel har vel egentlig ikke noen særlig limeegenskap. spørs nok om man må plastre litt. evt går det jo ann som en nødløsning å bolte fast noe flattjern (alu eller rustfritt)på begge sider ope og nede. eneste minuset med dette er vel at det kankanskje bremse littegrann å farta, men skulle ike tro det var merkbart

Link to post
Share on other sites

Har samme problem på mitt ror.

 

En kjent svakhet på Comfortina 32.

Antar at du mener i forkant over nedre rorlager.

Dette bør repareres.

Jeg slipte i sprekken med kappeblad på Dremel, og fylte deretter sprekken med epoksy.

Slipte så ned 20 cm. ut på rorbladet på hver side. La på to lag quad karbonfiber, det ene laget vridd 22.5 grader. Laminerte så over med ett lag 300 CSM som slitelag. Sparklet og pusset.

 

Har du kun sprekk mellom nedre rorlager og bunn, vil jeg tro det ikke er noen øyeblikkelig krise. Roret er, som resten av båten, "over-engineered". Det er mye syrefast inni der. Har sprekken fortsatt under nedre rorlager ville jeg gjort noe med det.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg tror jeg har den samme sprekken som alle snakker om angående Comfortina 32.

 

20120225_114045.jpg

 

Er det denne som som må/bør fikses eller er dette i område som er "overdimensjonert". Skal uansett få i epoxy, men lurer på om det er her jeg bør smelle til med en større oppbygging?

 

I såfall, må roret av eller er det greit nok å gjøre mens det henger på?

 

Det er også endel andre småting som jeg uansett skal fikse nå som alt bunnstoffet er av.. (blir noen hektiske helger fram til sjøsetting)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Alternativet er at du får ei kran til å løfte båten nok til at du får ut roret. Allier deg med en kranbil og få ham til å løfte en dag han er i nærheten. Det skal de ikke ha mange kroner for såfremt båten ikke skal flyttes.

Jeg ville gjort noe med den der. Den gaper litt for mye.

Det gamle roret fikset jeg mens det satt på båten. Plundrete, men det går.

Men som sagt, er ikke tetningene byttet på en stund bør du benytte anledningen.

Link to post
Share on other sites

Får prøve meg på trucken på plassen jeg står. kanskje jeg kan få tatt det i samme slengen som jeg får flyttet støttene slik at jeg får bunnstoff på hele båten.. Enda mer hodebry jeg egentlig ikke trengte denne våren. Står slik til at jeg må ut som en av de første båtene i havnen. Ganske kiipt siden jeg får mer og mer å fikse på den før den skal ut igjen..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Får prøve meg på trucken på plassen jeg står. kanskje jeg kan få tatt det i samme slengen som jeg får flyttet støttene slik at jeg får bunnstoff på hele båten.. Enda mer hodebry jeg egentlig ikke trengte denne våren. Står slik til at jeg må ut som en av de første båtene i havnen. Ganske kiipt siden jeg får mer og mer å fikse på den før den skal ut igjen..

 

Den skaden der er alvorlig, og den må du gjøre noe med!

 

Dette er starten på en delaminering, og roret må av, splittes, tørkes, limes på nytt og settes under press, lappes med glassfiber/polyester, sparkles og nytt lag med epoxy.

 

Jeg har samme konstruksjonen på roret og oppdaget denne sprekken sist vinter. Satt bort hele jobben til de som driver marinaen. Kom på ca kr 7000,- inkl ett løft.

 

Turte ikke ta sjansen på noen jallaløsning her.. Regner ikke med at det er solgangsbris den dagen roret ev ryker.

Link to post
Share on other sites

roret må av, splittes, tørkes, limes på nytt og settes under press,

Langtifra.

Du får ikke splittet det roret uten å ødelegge det totalt. Det er en Divinycellkjerne som er limt sammen med limsparkel rundt en stor syrefast konstruksjon. Dette skjer før eller senere med alle C 32.

Det er kun området mellm nedre og midtre rorlager som er utsatt. Reparer slik jeg skisserer ovenfor. Holder i hundre år.

Link to post
Share on other sites

Mener at konstruksjonen på mamba og comfortina er akkurat den samme, er den ikke?

 

Faren er slik som jeg forsto det at kjernen av syrefast løsner og det blir slark mellom selve roret og kjernen. Ved store belastninger vil det i fremtiden bli større og større slark,helt til roret ryker av tretthetsbrudd (var forklaringen jeg fikk..).

 

Jeg så ikke hvordan de gjorde denne jobben, men resultatet ble meget bra.

Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke.

Du kan prøve å pumpe epoksy alt du kan. Du får ikke inn noe da kjernen er fast i laminatet.

Selve ryggraden i dette roret ligger litt bakenfor rorakslingen. Det er overføringen fra ryggraden til akslingen som flekser litt ved høye belastninger.

Gjør som jeg beskriver. Eller enda bedre, kil sprekken forsiktig åpen og trykk inn så mye limsparkel du kan. Bruk deretter en haug med tvinger til å klemme det sammen. Laminer så på en klo av karbonfiber over sprekken. Blir svært sterkt, noe jeg har fått erfare.

Har forresten et slikt ror liggende. Seiler svært godt for babords halser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...