Fred Startet 22.April.2008 Del på Facebook Startet 22.April.2008 Har en sprekk i roret under vannlinja. Ca 10 cm lang. Kan bøye så det blir noen millimeter åpning. Hvordan fikse dette? Holder ikke å smekke på mange lag med primer og tilslutt bunnstoff? andre ting man skal bruke? Og hva er egentlig best å bruke på et drev og en propell? har hørt at bunnstoff er fy fy på propell og drev. Hvorfor? tusen takk, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gimi Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 (redigert) Primer og bunnstoff vil ikke tette noen sprekk. Her må du slipe ut, tørke og plaste opp. Drev av aluminium er ikke så glad i bunnstoff med kopper i - galvanisk tering. Når det er sagt har jeg sett mange drev i havna som er smurt med bunnstoff, tilsynelatende uten problem. Redigert 22.April.2008 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Hvilket materiale er roret ditt laget av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 22.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2008 Ok, jeg forstår.. Så jeg må brekke av det som er løst, og sparkle opp med nytt ja. Er faktisk ikke sikker på hvilket material det er, men jeg tror det er glassfiberarmert plast, som det er i båten. Har hørt det finnes en slags spray som er til drev og propeller, som skal hindre at det gror og samtidig ikke ødelegger eller fører til tæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Har samme problem på mitt ror. Hvilken fugemasse egner seg best under vann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 (redigert) Når det gjelder sprekken i roret ville jeg slipt meg nesten igjennom fra to sider (hvis det er massivt), fra nesten ingenting i sprekken og skrådd slipingen ut til full tykkelse på en avstand av ca. 10 cm fra sprekken begge veier. Deretter kan du støpe deg ut til full tykkelse og deretter slipe det slett igjen. Begynn med små mattebiter i sprekksenter og legg på bredere etterhvert helt til du er i ytterkant av det du har slipt ned. For å være sikker på å slippe mere sprekkdannelser kan du jo støpe inn en eller to langsgående avstivere på roret. Redigert 22.April.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suggen (i sundet) Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 (redigert) Tror vel ikke fugemasse vil hjelpe stort på noe som mest sannsynligvis er tretthetsbrudd. Redigert 22.April.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 sparkel har vel egentlig ikke noen særlig limeegenskap. spørs nok om man må plastre litt. evt går det jo ann som en nødløsning å bolte fast noe flattjern (alu eller rustfritt)på begge sider ope og nede. eneste minuset med dette er vel at det kankanskje bremse littegrann å farta, men skulle ike tro det var merkbart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 (redigert) Har samme problem på mitt ror. En kjent svakhet på Comfortina 32. Antar at du mener i forkant over nedre rorlager. Dette bør repareres. Jeg slipte i sprekken med kappeblad på Dremel, og fylte deretter sprekken med epoksy. Slipte så ned 20 cm. ut på rorbladet på hver side. La på to lag quad karbonfiber, det ene laget vridd 22.5 grader. Laminerte så over med ett lag 300 CSM som slitelag. Sparklet og pusset. Har du kun sprekk mellom nedre rorlager og bunn, vil jeg tro det ikke er noen øyeblikkelig krise. Roret er, som resten av båten, "over-engineered". Det er mye syrefast inni der. Har sprekken fortsatt under nedre rorlager ville jeg gjort noe med det. Redigert 23.April.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jo_no Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 sparkel har vel egentlig ikke noen særlig limeegenskap. Vel.... har selv benyttet Hempel Epoxy Filler i et par sammenhenger. Slipt vekk det løse og sparklet opp. Sitter som bare det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Svart 25.Februar.2012 Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Jeg tror jeg har den samme sprekken som alle snakker om angående Comfortina 32. Er det denne som som må/bør fikses eller er dette i område som er "overdimensjonert". Skal uansett få i epoxy, men lurer på om det er her jeg bør smelle til med en større oppbygging? I såfall, må roret av eller er det greit nok å gjøre mens det henger på? Det er også endel andre småting som jeg uansett skal fikse nå som alt bunnstoffet er av.. (blir noen hektiske helger fram til sjøsetting) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Jeg ville gjort noe med det. Grav en god meter ned under roret, og ta det av. Da får du byttet tetningene i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Er det eneste måte å få roret av på? Står på asfalt så kan ikke grave så mye. Så en liten sprekk på toppen også, så,bør vel få de av.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Alternativet er at du får ei kran til å løfte båten nok til at du får ut roret. Allier deg med en kranbil og få ham til å løfte en dag han er i nærheten. Det skal de ikke ha mange kroner for såfremt båten ikke skal flyttes. Jeg ville gjort noe med den der. Den gaper litt for mye. Det gamle roret fikset jeg mens det satt på båten. Plundrete, men det går. Men som sagt, er ikke tetningene byttet på en stund bør du benytte anledningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Får prøve meg på trucken på plassen jeg står. kanskje jeg kan få tatt det i samme slengen som jeg får flyttet støttene slik at jeg får bunnstoff på hele båten.. Enda mer hodebry jeg egentlig ikke trengte denne våren. Står slik til at jeg må ut som en av de første båtene i havnen. Ganske kiipt siden jeg får mer og mer å fikse på den før den skal ut igjen.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Får prøve meg på trucken på plassen jeg står. kanskje jeg kan få tatt det i samme slengen som jeg får flyttet støttene slik at jeg får bunnstoff på hele båten.. Enda mer hodebry jeg egentlig ikke trengte denne våren. Står slik til at jeg må ut som en av de første båtene i havnen. Ganske kiipt siden jeg får mer og mer å fikse på den før den skal ut igjen.. Den skaden der er alvorlig, og den må du gjøre noe med! Dette er starten på en delaminering, og roret må av, splittes, tørkes, limes på nytt og settes under press, lappes med glassfiber/polyester, sparkles og nytt lag med epoxy. Jeg har samme konstruksjonen på roret og oppdaget denne sprekken sist vinter. Satt bort hele jobben til de som driver marinaen. Kom på ca kr 7000,- inkl ett løft. Turte ikke ta sjansen på noen jallaløsning her.. Regner ikke med at det er solgangsbris den dagen roret ev ryker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 hvilke marina gjorde du det i ? Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 roret må av, splittes, tørkes, limes på nytt og settes under press, Langtifra. Du får ikke splittet det roret uten å ødelegge det totalt. Det er en Divinycellkjerne som er limt sammen med limsparkel rundt en stor syrefast konstruksjon. Dette skjer før eller senere med alle C 32. Det er kun området mellm nedre og midtre rorlager som er utsatt. Reparer slik jeg skisserer ovenfor. Holder i hundre år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Mener at konstruksjonen på mamba og comfortina er akkurat den samme, er den ikke? Faren er slik som jeg forsto det at kjernen av syrefast løsner og det blir slark mellom selve roret og kjernen. Ved store belastninger vil det i fremtiden bli større og større slark,helt til roret ryker av tretthetsbrudd (var forklaringen jeg fikk..). Jeg så ikke hvordan de gjorde denne jobben, men resultatet ble meget bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Jeg ville boret noen hull inn i roret. Skrudd inn smørenipler i hullene. Kjøpt meg fettpresse, som jeg ville fylt med epoxy. Pumpet inn epoxy inntil det kom epoxy ut gjennom alle sprekker. Epoxy limer! Dette er en meget enkel, men sikker måte å reparere slike ting på. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Hjelper ikke. Du kan prøve å pumpe epoksy alt du kan. Du får ikke inn noe da kjernen er fast i laminatet. Selve ryggraden i dette roret ligger litt bakenfor rorakslingen. Det er overføringen fra ryggraden til akslingen som flekser litt ved høye belastninger. Gjør som jeg beskriver. Eller enda bedre, kil sprekken forsiktig åpen og trykk inn så mye limsparkel du kan. Bruk deretter en haug med tvinger til å klemme det sammen. Laminer så på en klo av karbonfiber over sprekken. Blir svært sterkt, noe jeg har fått erfare. Har forresten et slikt ror liggende. Seiler svært godt for babords halser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 Hjelper ikke. Du kan prøve å pumpe epoksy alt du kan. Du får ikke inn noe da kjernen er fast i laminatet. En forutsetning er at det bores så dypt at en kommer dit det er åpning mellom de to halvdelene. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.