xindak Startet 22.April.2008 Link til dette innlegget Startet 22.April.2008 Hei. Er det noen der ute som vet om det er noen justering på dieselpumpa til Webasto'en min? Har en mistanke om at den gir for mye diesel etter en "reparasjon"... med det resultat at den soter mye til tider. Har kjørt den noen ganger på lampeolje uten den store effekten (går greit en stund). Har også målt temperaturen på utblåsingslufte, den holder over 80 grader... Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 På min Webasto er det justeringsskrue på selve pumpa - som er montert ved siden av drivstofftanken. Men hvilken skrue det er, er jeg ikke helt sikker på, men det skal vel Webasto Norge kunne svare deg raskt på. Sitér dette innlegget Link to post
vidarp Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Har skrudd litt på disse og er meget enkle varmere å jobbe med,hva for rep.er gjort med den ??. Hadde samme probl.selv med en jeg skulle prøvekjøre men fant ut feilen etter en stund,begge skruene(umbrako) til festeplata under som går tvert i gjennom varmeren(under kontakta til glødplugg)må være på plass ellers blir det feil luftmengde og vil da ryke og gå urent. Inne i brennkammer sitter ei filtplate som fordeler diesel'n er denne borte/oppbrukt kan også få feil co. Ligger vel noe her i dokumentarkiv om denne. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Nei, doseringspumpa på denne er ikke justerbar. Denne varmeren er vel såpass gammel at den trenger en overhaling. Filtplate, glødeplugg og pakninger i brennkammer samt O-ringer til tetting av motorhus må skiftes. Det er ingen vits i å prøve å demontere denne uten å ha reservepakninger og deler tilgjengelig. Filtplata er sannsynligvis så kokset at den ikke klarer å fordele dieselmengden som kommer inn rett. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
xindak Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Takker for tips alle, fant servicemanual i dokumentarkivet med alle opplysninger. Slik det ser ut er det ingen justeringsmuligheter på denne. Har spurt om overhaling av brenneren, men serviceverkstedet sier at det ikke er noen "slitedeler" i denne. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 - Dét er bløff og løgn, jeg har skuffene fulle av deler til den! :nono: Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
xindak Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Da skal jeg kontakte de igjen og spørre hva de mente i fjor når jeg ba om en overhaling av varmeren. Rart de ikke er interessert i arbeid... Når det gjelder pumpen er det en mekanikker her på jobb som mener den kan justeres med "stussen" ut. Denne har et gjengeparti og kan justeres ut og inn for å gjør "slaget" kortere eller lengre. Hva mener du om dette? Sitér dette innlegget Link to post
xindak Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Prøvde meg på Webasto'en i kveld. Pumpen kan justeres med utgående slangestuss. Denne kan som jeg fikk høre justeres inn eller ut for å regulere mengden på hvert pump. Jeg brukte måleglass og prøvde helt inne til helt ute. Mengden kunne justeres fra 8ml til 20ml på en oppstartssyklus. Satte meg midt i mellom på 14-15 ml. Kjørte den i en times tid uten problem. Temperaturen i utblåsningsluften hold da i underkant av 60 grader mot over 80 tidligere. Det må sies at denne justeringen egentlig ikke skal gjøres da stussen henger med loctite i gjengene og måtte varmes litt for å løsne. Grunnen til at jeg måtte gjøre det var at pumpen "rustet" fast en vinter med det resultat at vi prøvde mye for å få den igang, bl.a skrudde vi sikkert på denne stussen... Fikk pris på ny pumpe - 3.319,- !!! Håper jeg slipper det.... Er det noen som vet nøyaktig hvor mye pumpen skal gi på en oppstartssyklus? I servicemanualen står det ca. 24-30 ml. ved 14v, dette kan umulig stemme her.. Det er riktig nok ved 20 grader, var vel ikke mer en 5-10 grader når jeg prøvde. Har det mye å si tro? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.