Jump to content

Skjærgårdsjeeper, holder de seg i pris?

Slostrilen

Recommended Posts

Hei.

Er i ferd med å selge min Bavaria 38 seilbåt, da jeg har tenkt på å gå til anskaffelse av en som har litt mer ståhøyde i cabinen. Men kommer ikke til å anskaffe ny før til neste sesong.

Har i den forbindelse lurt på å kjøpe meg en skjærgårdsjeep for å ha i sommer. Er det noen som kan si litt om hvordan de holder seg i pris. er det noen som holder seg bedre enn andre? Er ikke noe særlig å tape masse penger på en sesong:-)

Det har i åresvis vært spådd at skjærgårdsjeepene ville falle i pris da de er åpne båter som i kombinasjon med typisk "norsk" sommer gjør at det blir kaldt og vått, men så har ikke skjedd enda. Noe mere usikkert hva som vil skje med prisene nå. Uansett så kjøp båt av kurant/anerkjent merke og ikke la deg friste av båter som tilsynelatende er mye båt for pengene, men vil bli vanskeligere å selge igjen.

Hva du bør kjøpe avhenger en god del av prisnivået du har i tankene for begrepet skjærgårdsjeep spenner fra noen titusener til noen millioner!

Eksempel på en båttype jeg vil kunne anbefale er White Shark 175. Har selv hatt det i en del år, bra båt av god kvalitet og solgte den i fjorvår på under en time fra den ble satt ut på Finn! Kunne solgt båten flere ganger og til prisantydning som var "riktig" og uten prutningsmonn. Båten bør ha 115hk (selger lettere enn med 90hk) og gjerne en fire-takter.

Vi solgte vår da vi følte behov for litt mere beskytelse mot vær/vind og har kjøpt en Morgan5250 som er en bow-rider. Både merket og båttypen kan anbefales, men ikke kjøp en med 70hk, men 90hk! Båten er norsk og tidligere kjent under merket Bever.

Askeladden er helt ok, fornuftskjøp, men i mine øyne totalt uten sjarm.

Yamarin er bra båter med god finish/bruksegenskaper og lettsolgte.

Båter jeg her har nevnt ligger prismessig i området 150/250' avhengig av størrelse/motor/alder. Med tanke på å bare ha den et år ville jeg holdt meg i det nedre sjiktet prismessig.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...