Jump to content

Kjøpe liten alubåt, Buster eller Linder, erfaringer?

døsvig

Recommended Posts

Velkommen til BP.

Gå inn på Søk (ligger mellom marked og Emneoversikt oppe til høyre på denne siden) og velg avansert søk. Skriv inn nøkkelord buster linder. Velg Eldre og søk i innlegg. Da skulle du få tilslag på en del sider med info og ikke minst meninger.

Ser ut til at det er mest buster som er omtalt :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har også en 440 Fishing, CE-kategori C, faktisk. Denne går greit med inntil 8 hk - men ikke en 9,9... Veier 82 kg og er svært rank av karakter. Av form mer som en færing. Denne har full kjøl, noe som var av betydning da jeg skulle velge båt til akkurat denne bruken. De har kommet med en ny 14-foter mer beregnet for ditt behov med litt hastighet og 9,9/15. Linder 355 opp i mot en XS er ikke lett å sammenligne, da XS er bygget kraftigere.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Hei!

Har hatt en Buster xs med Yamaha 9.9(åpnet til 15Hk). Kort sagt vil jeg si at den var knakende god - svært stabil - lydløs(i forhold til alulyd) - veldig sjøsikker i forhold til størrelsen. Som en mobil kombibåt på henger i salt og ferskvann uten utsettingsramper syntes jeg at den kanskje blei litt for tung(kanskje denne fungerer på det såkalte mobile Lunnedraget for å dra opp lettere båter). Jeg hadde rattstyring - noe som var meget bra på denne båten. Lurer faktisk på å skifte ut trebåten (den har sett sine beste dager), igjen med en liten buster...

mvh

Redigert av bindaling (see edit history)

Jeg vurderte Alufish da jeg skulle ha en 13-14 fot lettbåt som skulle kunne håndteres helt alene ved all slags sjøsetting uten båtvogn, og forkastet denne mot Linder pga. manglende kjøl og i tillegg at den var naglet.

Kjøl er et must på en så lett båt, men Linder 440 Fishing er heller ikke bygget for høy fart; min gjør ca 8 knop med 4 hk og styrekultforlenger. En 8 hk vil gi ca 12 knop med samme. Dette er etter min mening maks på denne, Linder selv mener jeg sier 6 hk.

Båten er ypperlig til bruk i fjellvann pga. lett håndtering, er ustø ved iland og ombordstigning da den er veldig rank. Følgelig ingen båt å sette garn i fra, men er du først ombord, har den gode sjøegenskaper. Er faktisk en av de få i sin klasse som er sertifisert i bruksklasse C.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...