døsvig Startet 23.April.2008 Link til dette innlegget Startet 23.April.2008 Tenker og kjøpe en liten og lett alubåt for å bruke på fjellvann.er d noen som har erfaring med buster xs eller linder 355 går dem bra med 9,9/15 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 (redigert) Velkommen til BP. Gå inn på Søk (ligger mellom marked og Emneoversikt oppe til høyre på denne siden) og velg avansert søk. Skriv inn nøkkelord buster linder. Velg Eldre og søk i innlegg. Da skulle du få tilslag på en del sider med info og ikke minst meninger. Ser ut til at det er mest buster som er omtalt Redigert 23.April.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjarkens venn Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Velkommen ombord. Linder har ikke jeg så mye erfaringe med, men hvis det er en litt eldre buster du tenker på burde du passe litt på "klinkene" i skroget. Hvis "klinkene" er gamle kan de begynne å lekke. Sitér dette innlegget Link to post
NC Justina Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Vi hadde en Linder. Syns det ble vel mye lyd i skroget og vel mye bevegelse i båten, når noen skulle flytte på seg. Men så er den jo grei å håndtere ellers da. To personer bærer den greit. Så kjøpte vi en Pioner 15.... Sitér dette innlegget Link to post
døsvig Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Vilken Linder hadde dere? Sitér dette innlegget Link to post
NC Justina Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 440 fisherman. Tok å limte på gulvbelegg inne rommene + under tofta. Ble mindre klang da. Fordel og bakdel med Linder er at den er grådig lett 80kg? Og så har den etter det jeg kan skjønne ikke så mange skjøter som andre blekkbåt. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Har også en 440 Fishing, CE-kategori C, faktisk. Denne går greit med inntil 8 hk - men ikke en 9,9... Veier 82 kg og er svært rank av karakter. Av form mer som en færing. Denne har full kjøl, noe som var av betydning da jeg skulle velge båt til akkurat denne bruken. De har kommet med en ny 14-foter mer beregnet for ditt behov med litt hastighet og 9,9/15. Linder 355 opp i mot en XS er ikke lett å sammenligne, da XS er bygget kraftigere. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
bindaling Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 (redigert) Hei! Har hatt en Buster xs med Yamaha 9.9(åpnet til 15Hk). Kort sagt vil jeg si at den var knakende god - svært stabil - lydløs(i forhold til alulyd) - veldig sjøsikker i forhold til størrelsen. Som en mobil kombibåt på henger i salt og ferskvann uten utsettingsramper syntes jeg at den kanskje blei litt for tung(kanskje denne fungerer på det såkalte mobile Lunnedraget for å dra opp lettere båter). Jeg hadde rattstyring - noe som var meget bra på denne båten. Lurer faktisk på å skifte ut trebåten (den har sett sine beste dager), igjen med en liten buster... mvh Redigert 25.April.2008 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Et annet alternativ hvis man skal ha en letthåndterlig båt er Alufish. Minner om Linder i oppbygning. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-Matros- Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Buster ser jeg overalt.. Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
rago63 Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Jeg vurderte Alufish da jeg skulle ha en 13-14 fot lettbåt som skulle kunne håndteres helt alene ved all slags sjøsetting uten båtvogn, og forkastet denne mot Linder pga. manglende kjøl og i tillegg at den var naglet. Kjøl er et must på en så lett båt, men Linder 440 Fishing er heller ikke bygget for høy fart; min gjør ca 8 knop med 4 hk og styrekultforlenger. En 8 hk vil gi ca 12 knop med samme. Dette er etter min mening maks på denne, Linder selv mener jeg sier 6 hk. Båten er ypperlig til bruk i fjellvann pga. lett håndtering, er ustø ved iland og ombordstigning da den er veldig rank. Følgelig ingen båt å sette garn i fra, men er du først ombord, har den gode sjøegenskaper. Er faktisk en av de få i sin klasse som er sertifisert i bruksklasse C. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.