Jump to content

Kontroll med kjøling

kai

Recommended Posts

Forige helg glemte jeg å åpne inntakskranene til

kjølevannet til min MD40A.

Kjørte 3-4 minutter før jeg kom på det og da var

selvsagt impelleren gåen.  Ikke nok med det, men

zimmerringene i vannpumpen gikk også.  Heldigvis

er sjøvannsfilteret etter pumpen, så ikkeno' dritt kom inn

i motoren.

Den forrige eieren av båten hadde en gang problem med

at eksosbendets hull for kjølevannet gikk tett pga.

korrosjon.  Dette førte til at sjøvannsfilteret sprakk pga.

trykket osv. osv.

Nå har jeg tenkt på å lage et system som sier i fra med

en gang vannstrømmen stopper eller blir mindre.

En mulighet er å montere manometer for sjøvannskjølingen etter vannpumpen.  Det vil i allefall detektere et tett eksosbend.

En annen er å montere en temperatursensor på pumpen, den blir jo fort varm uten vann.

En tredje er en temperatursensor i eksosen etter

eksosbendet.  Det er vel kanskje den mest idiotsikre løsningen, men er det noen enkel måte montere den på?

Er det noen som har erfaring med noe lignende løsninger er jeg meget taknemmelig for svar

Det er jo ikke nødvendig å glemme kraner osv men

det hadde vært kjekt med en raskere varsling enn

kjørevannstemperaturen.  Når den når 95grader

er det temmelig varmt en del andre steder.

Spesielt i vannkjølt eksos vil det bli varmt om en har

en del pådrag.  Hos meg skjedde dette heldigvis

nesten på tomgang med 1200 omdreininger så jeg tror

eksosslangen berget.

MVH Kai

Vil tro temp. måler i eksosen er en veldig grei løsning. Dette er et typisk prosjekt som norske båtblader kunne ha skrevet om dersom de ville lage redaksjonellt stoff og ikke bare klippe og lime fra brosjyrer.

Mener å ha lest noe i Practical Boatowner om montering av eksostemp. måler, så dette er i alle fall noe som en del har montert. Selvfølgelig husker jeg ikke hvordan de rent praktisk monterte dette  :lol:

I forbindelse med at jeg laget nytt eksosbend i syrefast monterte jeg en giver som står inn i kjølevannet rett før det går ut i eksosen.

Fungerer fint, temperaturen ligger 10-20 grader over sjøtempen avhengig av belastning.

Dette bør gi en god indikasjon på gjennomstrømningen.

Det finnes også pyrometere som står rett inn i eksosen, men de har vel et annet bruksområde.

Men jeg er i tvil om hva som vil skje hvis man starter kald motor med stengt kran.

Den beste løsningen er nok som du sier et manometer.

Kanskje kan man også finne en bryter-giver som åpner på ønsket trykk, da er det jo lett å lage en akustisk alarm, noe som vel egentlig er nødvendig i dette tilfelle.

Eksoslyden vil vel også avsløre en stengt kran i mange båter.

Føler i exhaustbendet er nok det enkleste.Kan tenke meg at en føler beregnet for elektrisk kjølevifte på bil kunne høve da denne gir kontakt litt under 100 gr.C. Anskaffe føler og identifisere gjenger på denne. Gå til Tess eller tilsv. og kjøp et høvelig stykke fittings i 316L som passer til giveren og sveise dette inn i exhaustbendet. Lage elektrisk krets med kraftig rød lampe eller summer.(jfr. oljetrykkslampa på en løpsbil)

:lol:

Mener her å kunne slenge meg med på å støtte eksosføler, en vil da få hele kontrollen tempen stiger "momentant" om vannet forsvinner, samt en får indikasjon på mindre gjennomstrøming, økende avgasstemp.

Det er instrumenter i handelen, vet en kjenning av meg hadde en digital sak (for 10 år siden) som målte ut fra hver sylinder, dette går helt sikkert å kombinere (tempen sier mye om en sylinder mm), kommer til å sette inn en slik selv når det blir springflo i kassa  :lol:

tvilsomt  :lol:

Går vel for løsningen til TMe

:lol:

Generelt: Det fins mange måter å løse en sak på. Noen er enkle, andre morsomme, og tilslutt egenpatentene. Felles er at de som regel virker en stund-så lenge DU gidder å følge med og synes det er morsomt/ interessant.  Har sett mange eks. på ting som kunne forhindret havari, hvis de hadde virket. Men, akkurat den dagen virket det ikke...

Råd:

Kjøp noe ferdigprodusert, følg bruksanvisning og spar på den. Litt dyrere, ja. Men spar heller inn på andre løse kroner.

Støtter tidligere innlegg om føler i eksosbendet. Til din motor leveres original føler som rett og slett monteres i et hull som "man lager selv" ca 10 cm. inn på "eksosslangen", under bendet. Har du standard/originalt instrumentpanel er dette klargjort for dette med både akustisk alarm og lysalarm. Imidlertid skal VP selvfølgelig ha "en haug med gryn" for en temp-sensor (m/ledning) som helt sikkert kan kjøpes for under 10% av prisen i f.eks. en "elektrodiesel" butikk.

Enig med de fleste her.

Den beste og rimeligste løsningen er temperatur føler ifm eksos utløpet. (Forutsatt at en har vannkjølt eksos..)

En slik føler vil gi en indikasjon på at noe er galt lenge før pumpe impelleren tar skade.

Motor Boat & Yachting har hatt flere artikler om slike følere, senest i desember utgaven.

Du kan jo prøve å søke etter disse på www.mby.com

Mhv

Kjetil D. T.

• 1 år senere...

Mener at det var en artikkel om en alarm/vakt som man monterte på sjøvannsledningen som

hadde som hensikt å gi alarm når vannet uteble..

Tror det var i BM marsutgaven. Skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb imorgen.

Husker denne artikkelen, men antar at du mister interssen når du ser prisen :yesnod:

Mener å huske at denne var på en del kroner..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Mange motorkontrollpanel er forberedt for eksostemp alarm. I så fall er den enkleste løsningen å lime fast en standard temp.føler (samme som for kjølevanntemp.) på eksosbendet med stålplast e.l. En må bare vœre sikker på at bendet ikke er dobbelt der en setter føleren (er det dobbelt, dvs. kjølevannkappe utenpå eksosrøret, vil alarmen forsinkes noe). Har sett denne løsningen på en Ford-Sabb, uten at jeg noen gang fikk prøvd den i praksis (hadde ikke problem med kjølevannet :blush:).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Heldigvis

er sjøvannsfilteret etter pumpen, så ikkeno' dritt kom inn

i motoren.

Det hadde vel ikke kommet noe mer inn i motoren dersom filteret var plassert før pumpa.??

Filter bør stå før impelleren, ellers vil denne lett skades dersom du suger inn div. snadder.

Det vil også kunne bli trykk i filteret dersom noe er tett/innsnevert i kretsløpet f.eks som du nevnte mht. korrodert eksosbend.

Tror du bør vurdere å flytte filteret til før sjøvannspumpa.

Tror du bør vurdere å flytte filteret til før sjøvannspumpa.

En annen sak en bør ta med i betraktningen er at det viktigste parameteret for lang levetid på impelleren er at den må ha så lite sugetrykk som mulig. Jo mer en impellerpumpe må suge, jo fortere ødelegges impelleren. På trykksiden er det ikke så nøye......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En annen sak en bør ta med i betraktningen er at det viktigste parameteret for lang levetid på impelleren er at den må ha så lite sugetrykk som mulig. Jo mer en impellerpumpe må suge, jo fortere ødelegges impelleren. På trykksiden er det ikke så nøye......

Enig med deg i det, men de fleste motorer er montert såpass lavt at pumpen vil få trykk på sugesiden (under vannet) så lenge filteret ikke er tett. Dersom du har kjørt gjennom så mye møkk at filteret er tett vil jeg tro at impelleren allerede bærer preg av dette dersom filteret står etter pumpa.

Jeg ser bare en grunn til å ha filteret etter pumpa, nemlig at det samler opp ødelagte impellerbiter før disse havner i varmeveksler el.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...