Utterndti Startet 23.April.2008 Del på Facebook Startet 23.April.2008 (redigert) ...på toppen av drevet er det en "knott" hvor en fester drevhjelmen rundt. I denne knotten er det to skruer, da jeg demonterte drevet for å bytte knutebelg fjernet jeg disse skruene (ser jo i etterkant at det var unødvendig). Men når jeg da skal montere drevet på igjen får jeg ikke entret disse skruene der de stod. Har de noen praktisk betydning og hvorfor få jeg ikke entret dem(har lurt på om de er til og løfte drevet i jigg e.l) Har testet drevet på motor og alt virkerr tilsynelatende ok. Redigert 23.April.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Larspo Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Her hadde et par bilder gjort seg. Vil tippe at du snakker om en rundt sylinder med diameter på rundt 3cm og høyde på 1,5 cm eller no med to bolter skrudd i drevet like over knutebelgen. På skjoldet har du en "hjelm" som tres over denne "knotten". Er jeg på riktig spor? I tilfelle, disse to skruene er helt esensielle. Den knotten du refererer til er løs og kan tas av fra drevet. Det hender de sitter litt, men spray på litt WD40 eller tilsvarende og slå lett på den så løsner den. Puss ned litt rundt, sett den inn med fett så kan du enkelt skru den slik at du får entret skruene igjen. Sansynlig så har denne allerrede flyttet seg litt, slik at boltene ikke lengre passer, og dermed problemet ditt. Uansett hva du finner på, ikke dropp disse to skruene. Da går det ikke mange nautiske før du mister all styring. Redigert 24.April.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Du er på riktig spor, ja, Det du mener er altså hvis ikke denne blir skrudd fast kan "knotten" løsne og hjelmen mister senterfeste ? Redigert 24.April.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
SF Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Det du mener er altså hvis ikke denne blir skrudd fast kan "knotten" løsne og hjelmen mister senterfeste ? Det er disse to boltene som sammenføyer styrhjelm og drev. Det blir dårlig med styring uten disse Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Utterndti Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 ..ikke for å være vrang men; boltene blir jo skrudd i drevet, ikke i styrehjelmen. Skal ikke "knotten" kun fungere som en slags lås slik at styrehjelmen er fastlåst i senter på drevet?? Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
SF Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Jo men dette er eneste forbindelse mellom styrehjelm og drevet. Denne lagertappen som du kaller den sitter i styrehjelmen holdt på plass av en foring. Boltene kobler lagertappen sammen med drevet. Tar du ut disse to boltene så kan du skyve hele hjelmen (inkl lagertappen) bakover og frigjøre den fra drevet. Det er da ingen forbindelse mellom styresnekke og drev. Redigert 24.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bømlafjord Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 ...Da jeg demonterte drevet for å bytte knutebelg fjernet jeg disse skruene (ser jo i etterkant at det var unødvendig). Hvorfor var det unødvendigt? Ved skifte av belg må jo drevet av og da må styrehjelmen løses ved desse to skruene, ved da å vippe styrehjelmen opp kjem du greit til slangeklemma på belgen og. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Disse var unødvendige å løsne da du skulle bytte belg, pga av at du måtte ha ut boltene til selve drevopphenget. Uten å enten ta av denne "lagertappen" eller de to boltene som drevet henger og svinger i, så er det umulig å få "hjelmen" frigjort fra drevet. Lar du disse to skruene i "lagertappen" sitte, mens fjerner drevopphenget (de som går inn fra siden med en settskrue...du hadde en annen artikkel om hvor disse var vanskelig å få ut), så synker drevet nedover, og hjelpen kan enkelt frigjøres. Jeg bruker likevel altid å ta av disse to skruene. Sitter ikke vanskelig og det er enkelt å få på plass (om dette gjøres regelmessig). Er det lenge siden du har hatt av denne "lagertappen", så kan denne sitte godt. Mitt triks er å smøre godt med CRC/WD og stikke to grove skruhjern inn de små hullene på "tappen". Deretter bruke et skrujern på tvers av disse igjen, slik at du får god kraft. Med litt bikking frem og tilbake så løsner denne. Har du allerede av "hjelmen", så skal det ikke mer til enn et slag fra siden på tappen, så løsner denne. Jeg foreslår at du løsner denne "lagertappen" så ser du fort hele hensikten med disse to skruene. Redigert 24.April.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) ..nå var det vel jeg som hadde det inlegget og ikke Nimbus... Men jeg fant løsningen på problemet, jeg hadde faktisk klart å forveksle skruene til "lagertappen" med skruene som skal låse boltene i drevopphenget. Dette var jo skikkelig flaut , men vist noen skal demontere et VP 280 drev er det bare å si ifra så kan jeg forklare hvordan det ikke skal gjøres!! Takk for mange gode råd under demontering/montering Larspo, uten dine råd og tips tror jeg det hadde blitt umulig Redigert 24.April.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Ketil M Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 vist noen skal demontere et VP 280 drev er det bare å si ifra så kan jeg forklare hvordan det ikke skal gjøres!! Det skulle kanskje vært et eget område/arkiv på Båtplassen som beskriver hvordan ting ikke skal gjøres. Jeg mener, det er jo plenty med gode råd og tips her, men tabbene er jo det man lærer av. Desverre er det vel slik at man ikke skryter av sine feil, og dermed er det kanskje den mest verdifulle informasjonen man går glipp av... Hadde vært en fin avdeling i dokumentarkivet på Båtplassen det: Dette gjør du helst ikke gjøre; - Bruke skrujern for å ta ut gamle impelleren. - Gi F i å bytte oljefilter hver vår. - Ikke smøre propellaksling med vannfast fett når du monterer ny propell. - Bruke syrefaste skruer på/i noe som har med aluminium å gjøre. - Glemme å tømme toalettet før vinterlagringen... Etc. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 Godt poeng Kjetil Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Izabella2 Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Hei.Jeg får prøve her, selv om det har vert slett respons her inne.Jeg holder på med og installere Vp motor og Vp drev i min båt. Jeg har et 280 drev hvor det skal skrues en rustfri lagertapp i.(tror jeg). Jeg har endt opp med 2 styrehjelmer som skal være til 280 drevet men ingen av dem passer med dem hullene som er tillegnet lagertappen. Ene styrehjelmen har en bolt som går gjennom, men her og blir bolten for stor til og kunne brukes noen plasser. Er det forskjellige typer av styreanordningene til VP 280. Legger ved bilder av dette jeg sitter med. https://baatplassen.no/i/page/fileupload/uploadify?p=0 https://baatplassen.no/i/page/fileupload/uploadify?p=0 https://baatplassen.no/i/page/fileupload/uploadify?p=0 På forhand takk for hjelpa Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Hvis du starter din egen tråd i stedet for å henge spørsmålet ditt på en fem år gammel tråd, og legger inn bildene skikkelig, så får du sikkert bedre respons. Snakker du om den samme metallrundingen som er omtalt i denne tråden, eller er du i andre enden, på akselen til hjelmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.