Jump to content

Lydpottens plassering?


Sabrina

Recommended Posts

Hei,

 

Spiller det noen rolle hvor lydpotten plasseres i forhold til utløpet fra eksosmanifolden.

(Våt eksos).

 

Jeg mener at jeg har hørt det er spesielle steder på eksosslangen der lydpotten gir maksimal effekt, og at det finnes en formel for dette.  

 

Er der noen som kjennet til dette eller har praktisk erfaring?

 

Mvh

sabrina

Link to post

Det er viktig at lydpotten plasseres riktig i forhold til eksosmanifolden. Trykksvingningene inne i eksossystemet påvirkes av rørlengder i tillegg til at eksostemperaturen og lydhastigheten i eksosen medvirker. Dette er et felt hvor amatører kan gjøre mye skade hvis de bygger om anlegget. En feilplassert og/eller feildimensjonert lydpotte kan redusere motoreffekten betydelig. Hele eksosanlegget er et kompromiss mellom mange faktorer. Egentlig er det optimalt tilpasset bare en eneste driftstilstand, men motoren skal jo brukes over et stort driftsområde, og derfor må man renonsere litt på kravene slik at det ikke blir supereffektivt for et driftspunkt og elendig for et annet.

Link to post

Hei,

 

Spiller det noen rolle hvor lydpotten plasseres i forhold til utløpet fra eksosmanifolden.

(Våt eksos).

 

Jeg mener at jeg har hørt det er spesielle steder på eksosslangen der lydpotten gir maksimal effekt, og at det finnes en formel for dette.  

 

Er der noen som kjennet til dette eller har praktisk erfaring?

 

Mvh

sabrina

Hei

Plasseringen vet jeg ingenting om, men jeg ville ha brukt

lydpotte av glassfiber.

Jeg innbiller meg at dette er et mer

"dødt" matriale enn metall og demper derfor støyen bedre.

Å lage en formel for hvor det er best å sette lydpotta vil kreve

så mange parametere i ligningen at kun en prossesor vil kunne

håndtere det for å få et svar innen rimelig tid.  :wink::cool:

Enhver er hjertlig velkommen til å ta utfordringen.  :wink:

mvh

giver

Link to post

Hulda hiver seg på: Best demping har gummipotter. 50 grader holder. Ved 300 grader er det like før potta begynner å lyse. I hvert fall om den får et par hundre til (500). Lydbølger går i svingninger som kalles buk og knute. Knute min. energi, buk maks. energi. Så hvis du da har frekvensen (ping-test) kan man regne ut hvor buken befinner seg i en gitt avstand fra et eller annet. I Hulda har jeg gitt fff.... i det der, og plassert pottene der jeg har plass. Det som bråker på utsiden av båten er vannet som splosher ut, kan ikke oppfatte eksoslyd. Hvem som helst er invitert til å komme for å høre. Det man skal passe på, er at det ikke danner seg vannlås mellom potta og manifolden. La røret/slangen fra manifolden ligge vannrett et meter eller så bort til potta slik at motoren ikke kan dra inn vannskvetten som er der når den kjølner. Hulda har potter i AISI 316L, det verste som fins.

Link to post

Mener å huske fra en båtmesse i Bergen for en tid tilbake at det var en leverandør som laget "skreddersydde" dempere. Disse var laget av en stålsylinder m.m. Forsynt med endestykker i gummi el .l. . Disse ble antydet som meget effektive dersom de ble tilpasset den aktuelle innstalasjon. Har gjort noen enkle søk men ikke funnet noen produsent. Husker/kjenner noen til dette........... :boxing:

Mener å huske at disse ble testet i Båtmagasinet og kom meget godt ut.......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Disse var laget av en stålsylinder m.m. Forsynt med endestykker i gummi el .l. . Disse ble antydet som meget effektive dersom de ble tilpasset den aktuelle innstalasjon. Har gjort noen enkle søk men ikke funnet noen produsent. Husker/kjenner noen til dette........... :boxing:

Mener å huske at disse ble testet i Båtmagasinet og kom meget godt ut.......

En veldig populær og effektiv variant består av syrefast stål endestykker med en stor og tykk gummibelg. Inni er det et rør ned i belgen fra den utgående stuss. De må monteres riktig vei og vannrett. Er laget i Damark, Importeres av Flak, brukes av Volvo originalt og heter DPT eller DTP eller noe i den duren. Koster ca 3000 for potte til 200 dieselhester. Beklager at jeg ikke husker nøyaktig hva de heter.

 

Lotus

Link to post

En veldig populær og effektiv variant består av syrefast stål endestykker med en stor og tykk gummibelg. Inni er det et rør ned i belgen fra den utgående stuss. De må monteres riktig vei og vannrett. Er laget i Damark, Importeres av Flak, brukes av Volvo originalt og heter DPT eller DTP eller noe i den duren. Koster ca 3000 for potte til 200 dieselhester. Beklager at jeg ikke husker nøyaktig hva de heter.

 

Lotus

Mener å huske at det også var en Norsk variant

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Koster ca 3000 for potte til 200 dieselhester. Beklager at jeg ikke husker nøyaktig hva de heter.

Lotus

Sikker på at du ikke har med en null for mye???? Stemmer at Volvo har dem som deler. De pottene er vannlås samtidig. Helt kurante greier. To kuvede endelokk med en rett rørstuss og et bend innsveiset tredd inpå en halvmeter slange, og til 3000? Tror jeg har havnet på feil hylle her i livet. Skulle blitt pottemaker i stedet.

Link to post

Fant dem. De heter DCP. Og prisen var selvfølgelig ikke 3000 kroner. Dette er jo båt. 3190 kroner er prisen (Maritim) for 70 cm/ 30cm diameter ekssosslange fra Trelleborg + 2 syrefaste endestusser og 2 doble slamgeklemmer. Du er på feil hylle Hulda. Pottemakere i båtbransjen antar at kundene som har råd til båt driter penger.

 

Lotus

 

Du finner dem også her noen få kroner rimeligere:

http://www.tra-mar.no/Produkter/Motorutsty...ksosutstyr.html

Link to post

Fant dem. De heter DCP. Og prisen var selvfølgelig ikke 3000 kroner. Dette er jo båt. 3190 kroner er prisen (Maritim) for 70 cm/ 30cm diameter ekssosslange fra Trelleborg + 2 syrefaste endestusser og 2 doble slamgeklemmer. Du er på feil hylle Hulda. Pottemakere i båtbransjen antar at kundene som har råd til båt driter penger.

Lotus

Da forstår jeg prisen, glemte slangeklemmene.

Link to post

Som et tips vedrørende eksosanlegg. Men dette gjeld biler.

Kryp under bilen og finn det laveste punktet på pottene. Bor et 3 mm. hull på det laveste punktet på hver potte, ikke på katalysatoren.

Dette resulterer i at du får kondensen ut av anlegget med en gang du starter.

Som oftes ruster eksosanlegget fra innsiden.

Har selv benyttet dette med mine biler.

Resultat:

 

285' km.---- 268' km....... og nåverende bil kun 134' km uten slitasje på eksosanleget.

NAF kunne ikke se at anlegget var så gamelt.

Den på 268' var 14 år gammel og amerikansk................. :boxing:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

En veldig populær og effektiv variant består av syrefast stål endestykker med en stor og tykk gummibelg. Inni er det et rør ned i belgen fra den utgående stuss. De må monteres riktig vei og vannrett. Er laget i Damark, Importeres av Flak, brukes av Volvo originalt og heter DPT eller DTP eller noe i den duren. Koster ca 3000 for potte til 200 dieselhester. Beklager at jeg ikke husker nøyaktig hva de heter.

 

Lotus

Maritim i Arendal selger de og de heter DPC.

Det står en sånn i min båt, meget behagelig lyd!

Link to post

Produktet ble levert/produsert av:Mecmar ?????? mener jeg å huske :confused:

Mecmar laget sine lyddempere i titan og spylte sjøvann inn dem slik at eksostemperaturen ble reduser og dens tetthet økte. Derved fikk man mindre volumstrøm per tidsenhet og kunne gå ned på dimensjonen av eksosrøret. Dessverre ble det problemer med sveisene i titanet, og det var ikke god reklame.
Link to post

Det viktigste her ser ut til å være at man faktisk har en lydpotte. Den gir en meget god effekt. Det er sikkert litt forskjell på lydpotter og litt forskjell på plasseringen, men bare det å ha en potte av et eller annet slag samt ha plassert den et eller annet sted på eksosslangen gjør at man er veldig langt på vei.

 

Det aller viktigste med eksosen er mottrykket til motoren. Jo mindre mottrykk jo bedre. Det finnes verdier for den enkelte motor som man ABSOLUTT IKKE skal overskride.

 

Hvordan reduseres mottrykket? Jo ved å la tyngdekraften gjøre jobben med å frakte eksoskjølevannet ut. Pent og forsiktig, jevnt fallende, en vannlås, ingen stygg svanehals. Vel å merke hvis eksosbendet står høyt nok over vannlinjen. Og ofte står det høyt nok hvis man da ikke har seilbåt.

 

Lotus

Link to post

Hei dere båtfolk. Er ny på disse sider. Jeg tenker på å bytte ut min snekke med en med litt mer utstyr og litt bedre stand. Tenker å bruke toppen 100000,-  ca 22 fot noen forslag på hvilke jeg bør se etter ?

Jeg har selv en Hanto 22, den er romsligere enn alle andre 22 fotere jeg har sett+ pent og sjødyktig skrog. Jeg ga 65000.- for min med meget god motor og strøkent skrog, men med lite

utstyr, derfor den relativt lave prisen. Jeg er meget fornøyd med min og vil anbefale den.

Tipper en normal pris vil være ca 80-85000,- (ca 80 mod)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...