Jump to content

Montering av Engbo ankervinsj - type 34

Fantino

Recommended Posts

Etter mye grubling har jeg konkludert med at ankervinsj skal plasseres inni kassen på badeplattforma, på bb-side, med hull ut av kassen i bakkant og vippebrakett. Så vidt jeg kan se må Engbo type 34H/V/... være det rette, men jeg har ett problem: Jeg ønsker å feste denne på båtens akterspeil, inne i boksen. Etter det jeg kan se er disse vinsjene primært tenkt festet på innsida av akterspeil/kasse eller under et lokk/flate (H-versjonen), dvs. i "motsatt retning" av det jeg har behov for. Jeg er derfor usikker på om jeg vil få et problem med dreieretning på vinsjen. Har lest på sidene til Engbo til øyet ble stort og vått, men blir ikke helt klok på dette (ulike versjoner med ulike braketter, mulighet for kabelar på begge sider, ...).

Noen som har svaret?

Og forresten: 10 kg Bruce-kopi på 5-tonns båt. Er det OK, eller bør/må jeg gå for 15 kg? (det blir Bruce uansett, så den diskusjonen trenger vi ikke live opp igjen :smiley: ).

Bilde som viser kasse på badeplattform:

ns31akter.jpg

Redigert av Fantino (see edit history)
Og forresten: 10 kg Bruce-kopi på 5-tonns båt. Er det OK, eller bør/må jeg gå for 15 kg? (det blir Bruce uansett, så den diskusjonen trenger vi ikke live opp igjen :smiley: ).

Jeg ville helt klart gått for 15 kg. På den forrige båten min (Nidelv 26, vekt ca 2.500 kg) hadde jeg ILAS-vinsj på ca 500 W med kjetting og 10 kg Bruce-kopi, og det fungerte veldig bra. Nå har jeg 21 kg Engbo-anker og blytau på båt som veier ca 3500 kg (når den er tom). På en såpass tung båt som du har, tror jeg 10 kg Bruce blir lite.

Hilsen hos

Går nok for 15 kg anker, spesielt siden det blir blytau. Det blir en av vinsjene som er tenkt montert på toppen av boks (Engbo 32, ILAS Captain). Hadde egentlig rulet ut ILAS da Engbo 34 så mye mer fleksibel ut mhp. montering innvendig, men han som skal montere holder en ørliten knapp på ILAS, bla. pga lavt strømforbruk i standby-modus, dvs. at hovebryter kan stå på når en ligger slik at en enkelt kan justere med fjernkontrollen uten å være nødt til å gå ombord og slå på vinsj. Er det noen som vet om dette stemmer? (karen hos Engbo nevnte at de nå har gått over fra rele til kraftelektronikk for sjalting - mulig dette har noe å si?)

Jeg må dele kassen, dvs. lokket til kassen. Ser en nøye på bildet så fremgår det at det er porter på begge sider bak og at kassen går helt ut til portene på hver side. Det er derfor ikke plass til noen ekstrakasse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...