Skvulpen Startet 12.Mars.2004 Del på Facebook Startet 12.Mars.2004 Hvis man har valget, er det lurt å kjøpe ny båt ferdig primet og stoffet, som noen verft tilbyr mot pristillegg? Eller er det like greit å gjøre jobben selv? Nå tenker jeg ikke på at det er en drittjobb man gjerne vil slippe, for jeg gjør det gjerne selv, for å spare noen grunker. Det jeg mest lurer på, er om fabrikantene gjør dette mer "proft", maskinelt kanskje, slik at pussingen blir grundigere, og strøkene med primer, som jo er det viktigste grunnlaget, jevnere, enn vi "amatørene" klarer? Eller er det "læregutter" med sandpapir på klosse som gjør jobben også på fabrikken, og kanskje både slurvete og fort? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Skin Svart 12.Mars.2004 Del på Facebook Svart 12.Mars.2004 Kvaliteten på stoffinga varierer nok mye, jeg tror de fleste er i stand til å gjøre dette greit selv. En stor fordel med å få det dra "verftet" er nok at de setter av vannlinja riktig. En båt med galt avsatt vannlinje er ikke noe pent syn. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Mars.2004 Del på Facebook Svart 12.Mars.2004 Dersom du stoler på at verftet gjør en skikkelig proff jobb i forb med priming, ville jeg valgt det alterativet. Er du det minste i tvil om det så gjør det heller selv. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2004 Ang. vannlinja så har jeg lagt den på to tidligere båter uten problem. Å få "ferdig" vannlinje er sikkert greit, men ulike kjøpere fyller jo forskjellig inn i båten, så da spørs det om den passer etter at alt ekstra mikmak er installert, og kjøleskapet fylt opp av øl... Men vet dere om verftene bruker sprøyte for å påføre primer? En båt jeg vurderer, tilbys med 2 strøk grunning + 2 strøk stoffing til 9000 i pristillegg... Har dessuten lest at man gjerne bør ha 4 strøk primer, men hvis verftet får de to strøkene jevne så... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Mars.2004 Del på Facebook Svart 12.Mars.2004 Dette er en jobb som man bør gjøre selv. Grunn 1: Verftet avfetter ikke hele skroget for så å finslipe og for deretter å skylle/tørke. Verftet tar kun en kjapp avfetting. Grunn 2: Verftet tar ikke 5 strøk epoxyprimer som danner en vanntett barriære. De tar et strøk. Grunn 3: Verftet tar fort 7000 kroner for stoffing og primimng for en 27-28 foter. Vi andre kan ta fri en hel uke, kanskje to, fra jobb og likevel komme gunstigere ut etter skatt. Grunn 4: Gjør du det selv etter boka, vet du hva du får. Grunn 6: Har du noen gang måtte skrape ned et helt skrog for både bunnstoff og primer fordi underlaget ikke gav nok feste, forbanner du deg selv og de som gjorde primerjobben om at dette er en situasjon du ALDRI mer vil komme i. Primingen SKAL holde hele båtens levetid. Hva velger du? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
per_henry Svart 12.Mars.2004 Del på Facebook Svart 12.Mars.2004 :sailing:Kjøpte meg ny NB 820 Sport i fjord og de ville ta 11000 for 4 lag med primer og 3 lag bunnstoff, det kosta meg ca 2000 å gjøre det selv. Jeg slipte med rondell og brukte 3 dager på jobben med primer og bunnstoff, NB bruker også rondell. Det er en møkkajobb men som du ser så sparer du mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2004 Hva velger du?Vel, etter dette er kanskje valget enkelt. Hadde i grunn tenkt å gjøre det selv også, men lurte på om verftene kanskje hadde "metoder" som var bedre enn det vi amatørene kan få til. Hvis det Lotus skriver ovenfor er korrekt, så ser det ut til at det motsatte er tilfelle ... Og når vi først er i gang her (dette er sikkert aktuelt for flere på denne tid av året), kan jeg spørre hvilket slipepapir dere andre bruker til første nedpussing av et nytt båtskrog? Har jeg forstått det rett at overflaten kun skal mattes lett for å få skikkelig feste for primeren, hvor matt i grunn? Må vi SE at glansen er helt borte? Hva bruker dere av maskinelt utstyr? (Mine tidligere prosjekt ble pusset for hånd, men så er det heller ikke så store båter det er snakk om, den aktuelle nå er ca 21 fot). Jeg har dessuten forstått viktigheten av å avfette skroget aller først, det er vel fordi det sitter igjen voksrester fra støpen, og går man da løs med sliping først, så sliper man voksen inn i porene i gelcoaten, noe som fører til dårligere feste for primer. Riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 13.Mars.2004 Del på Facebook Svart 13.Mars.2004 Blir oppmerksom på denne tråden akkurat nå. På vei til dusjen gikk jeg forbi datamaskinen, så enda har jeg lukten av primer i nesen. Har brukt fredag kveld og lørdagen hos båtfabrikken. De satte vannlinjen, pusset og avfettet. Var ikke helt ferdige da vi kom, så vi fikk være med på avslutningen av arbeidet. Dermed ved vi hvordan det er gjort, og stoler på det. Så har svoger og jeg lagt fire strøk med primer, en god venn ble med og deltok i bunnsmøringen (kritisk fase: siste strøk primer/ første strøk bunnstoff, ikke dumt med to ekstra hender da) Vi brukte vernemidler etter alle kunstens regler (dette kan noen av oss litt om). Nå verker det i alt som fins av muskler, men samtidig vet jeg at jeg har oversikt over hvordan båten ser ut under, og kan dokumentere i all ønskelig klarhet nøyaktig hvorda denne jobben ble gjort. Den jevne temperaturen, avtrekket og de gode lysforholdene i fabrikkhallen var en vesentlig faktor, jeg ville ikke likt å basere meg på å gjøre denne jobben under dårligere tilrettelagte forhold, da hadde jeg nok heller latt fabrikkens folk gjøre det, selv om det ville kostet penger. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
880 Svart 13.Mars.2004 Del på Facebook Svart 13.Mars.2004 :confused:Dersom du lar produsenten gjøre jobben ............ Har du vel minst 5 års "garanti Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Bitteliten Svart 13.Mars.2004 Del på Facebook Svart 13.Mars.2004 Man har ikke 5 års garanti. Men i hht kjøpsloven har man 5 års reklamasjonsrett om det er et forbrukerkjøp. Men det forutsetter også at båten er brukt "slik den er tenkt brukt". Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 14.Mars.2004 Del på Facebook Svart 14.Mars.2004 (kritisk fase: siste strøk primer/ første strøk bunnstoff, ikke dumt med to ekstra hender da) Primeren skal vel være fingetørr når første strøk bunnstoff påføres. Får å få god binding mellom primer og bunnstoff. Skal du gjøre dette ute selv på våren kan du få et problem med temperaturen. Er det 20 varmegrader kan man påføre bunstoff etter 2-3 timer (jf. produsent anbefalinger). Men skulle det være kaldt kan det hende at primeren ikke er tørr nok før etter 7-8 timer og da nærmer kanskje allerede kvelden seg med dårlig lys og luft kondensering. Så skal man gjøre dette selv må du ha kontroll på hvor fort/sakte primeren tørker og tid nok til å påføre første strøk bunnstoff. Ett godt tips er også å påføre det første bunnstoffet som skal binde seg til primeren av en annen farge enn det du har tenkt til å bruke. Skal du ha svart bunnstoff ville jeg f.eks. ha lagt rød/grønn som første bunnstoff lag. Dette da man veldig klart ser hvor bunnstoffet er slitt. Med selvpolerende bunnstofff trenger man egentlig bare å stoffe over der det er slitt bort(noen tar dog et ekstra strøk langs vannlinja for syns skyld og da det ofte gror best her). Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 14.Mars.2004 Del på Facebook Svart 14.Mars.2004 Til Atletico: Primer: grå-hvit-grå-hvit Bunnstoff: Blå Fingertørr osv: Ja, og det var der det var godt å ha to ekstra hender, deler av båten var klar for bunnstoff før hele hadde fått primeren. Mer erfarne ville sikkert brukt kortere tid, men slik vi gjorde det tror vi faktisk det ble bra. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
nimbuster Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 (redigert) Henter opp igjen denne tråden her, med følgende spørsmål: Fint råd forøvrig av Laholm ovenfor: "Primer: grå-hvit-grå-hvit Bunnstoff: Blå Fingertørr osv: Ja, og det var der det var godt å ha to ekstra hender, deler av båten var klar for bunnstoff før hele hadde fått primeren. Mer erfarne ville sikkert brukt kortere tid, men slik vi gjorde det tror vi faktisk det ble bra. " For å være sikker på at primeren ikke blir tørr før første strøk med bunnstoff, kan man jo ta 1 skrogside av gangen? Spesielt hvis man er alene, eller er to som ikke jobber med lynets hastighet. Temperaturen ute/inne spiller selvfølgelig også inn her. Redigert 20.April.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Hei ! Jeg sparte 12000 som båtbyggeren skulle ha for å avfette/pusse/avfette igjen/2x primer/2x bunnstoff. Han (og fabrikanten av epoxygrunningen - international) mente at det hadde med tykkelsen på primeren å gjøre, og at to strøk var nok. Den kom i to farger grå & grønnt, så det var lett å se hvor du hadde vært. Videre sa båtbyggeren at man nåtildags blandet noe i støpen som gjorde at du ikke ville få pestproblemer, så han mente egentlig at jeg kunne droppet hele epoxyprimeren, men det gjorde jeg da ikke. Når det gjelder om de ansatte der gjorde en like grundig jobb som meg selv, så fikk jeg muligheten til å følge med på det, for de stoffet en annen båt mens jeg var der, og i allefall på Agder så det ut som om det ble gjort etter alle kunstens regler. Vi fikk låne en proff pussemaskin på stedet, og den var gull verd - det viktige med den var at den hadde et uvanlig kraftig avsug, som gjorde at det ble helt støvfritt, og således lett å se hvor du hadde vært. Ellers var jeg litt for kjapp med å sette ned kjølen på trekrybba igjen (selv om det virket tørt) så da jeg kom tilbake uka etter for å stoffe, satt den fast, og da jeg røsket den løs, var kjølen full av trefiber fra krybba. Desverre var det ikke tid til å gjøre noe med det da, så her har jeg en liten jobb til våren. Det er mer jobb enn man tror, men jeg ville vel gjort det igjen. Det som var mitt største problem, var vel at det ble litt tidspress - fordi vi måtte reise et stykke, og båten stod inne i fabrikklokalene, og kunne jo ikke bli stående i all evighet. Så vi var to mann som vasket/pusset/vasket/grunnet og grunnet igjen ila en dag - og det var nok. -koh Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Dette er ingen heksekunst. Vi var 2 stykker som primet pusse, vasket, 4 strøk antipest og 2 strøk bunnstoff på en dag. Primeren tørket veldig raskt, så en la på bunnstoffet omtrent rett etter at den andre hadde primet siste strøket. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 mange forslag her men en ting som går igjen og det er antall strøk det er noe som jeg for min del ikke er så opptatt av det er jo alt etter hvor tykt man legger på legger man mye så trengs ikke mange strøk.Maler man på stål så måler vi tykkelsen med en mymåler Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Epoxyprimeren skal herde før man legger på bunnstoff. Noen sier at man skal smøre på bunnstoff mens primeren ikke er helt tørr. Produsentene sier inkompatible malingtyper og fy, fy, fy til deg som gjør noe slikt. Man primer antallet ønskede strøk med noen timers mellomrom, ingen sliping mellom strøkene. Så lar man det herde. Så sliper man. Så stoffer man. Gidder man ikke slipe, sier produsenten gjerne at det bare er å smøre bunnstoff direkte på primeren, så fremt primeren ikke har herdet i mer enn f.eks. 72 timer ved 20 grader. Det går imidlertid svært raskt å slipe over og skylle før man stoffer. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Så en båt som blei tatt opp sist høst etter en sesong på vannet . Den var primet og stoffet fra butikken i en naboby ,uffameg alle 4 merkene etter bukkane var helt hvite og fine og hadde aldrig sett værken primer eller bunnstoff. Veit ikke ossen det gikk med han etter at han klaga til leverandøren av båten men var en Viknes til 1 mill eller 2 så ....... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
NilsPils Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 .... Videre sa båtbyggeren at man nåtildags blandet noe i støpen som gjorde at du ikke ville få pestproblemer, så han mente egentlig at jeg kunne droppet hele epoxyprimeren, men det gjorde jeg da ikke.......Det er kanskje vanlig etter hvert at det legges ett eller flere lag utvendig med vinylester i stedet for polyester for å danne barriere? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nimbuster Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 (redigert) Her kom det flere gode men sprikende tips! Den store hensikten her er vel at bunnstoffet skal få godt nok feste? At det skal holde i minst 1 sesong? Men noen sier 2, andre sier 4 strøk med (epoxy) primer. Mulig de ulike primer-merkene ikke opererer med de samme anbefalingene. Det riktige er kanskje 2-4 strøk primer, og 1-2 strøk med bunnstoff eller? Bør man mattslipe mellom hvert strøk? Redigert 21.April.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Enten du legger på primer selv eller lar andre gjøre jobben er det i alle fall greit å overvåke prosessen. Det er de siste årene eksempel på at anerkjent båtbygger i Norge har fått mange reklamasjoner på primingen, slik at dette måtte gjøres påny. Det har skjedd en del utvikling på primer-siden de siste årene og jeg anbefaler deg at du bruker tid på å undersøke hva som har skjedd. En telefon til noen av de store båtimportørene i Norge som får mye tilbakemelding fra kunder vil kunne gi deg noe informasjon om hva som nå regnes for gode primere og godt bunnstoff. I tillegg er det vel verdt å bruke noen timer i båthavner disse ukene. Nå er det et yrende båtpusse-liv, og du kan få mye verdifull informasjon om primere og bunnstoff. Et innlegg lenger opp i tråden viser at det ikke er antall lag med primere, men tykkelsen på primeren som teller, noe som måles med "my-måler". Jeg ser at minst en stor båtimportør bruker spesialverktøy hvor primer og bunnstoff sprøytes på. Det har visstnok ikke kommet klager fra båteierne på at denne metoden gir dårlig resultat. Det er så arbeidskrevende i ettertid å måtte slipe ned bunnstoff og primer at det er lurt å bruke litt ekstra tid på planlegging av dette og å gjøre det ordentlig. Det er i tillegg et fint dugnadsarbeid, slik at 3 - 4 personer sammen gjør dette uten at det blir for kjedsomt. Jeg ville også anbefale at du ringer til produsenten/leverandøren i Norge etter at du har valgt primertype og forsikre deg om at det ikke har kommet nye anbefalinger om hvordan primeren påføres. Jeg har på 3 båter benyttet Hempel primer (stadig ny utvikling av dette stoffet) og i senere åpr Seajet bunnstoff. Du får Seajet i flere versjoner avhengig av groe-effekten hvor båten ferdes. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Uansett MEGET viktig å lese bruksanvisningen til det enkelte produkt nøye for det er tydelig forskjeller fra produkt til produkt! Har brukt Hempel Light Primer på et par båter og der er intervallet mellom siste strøk primer og første strøk bunnstoff meget avhengig av hvilken type bunnstoff som skal benyttes og lufttemperatur. Som eksempel ved 20C og bruk av Hempel Mille Dynamic så er det min. 1 time og maks 2 timer intervall osv osv. Sagt av andre; en forholdsvis stor jobb, mye penger å spare, men gjør det nøye! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lotus Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 (redigert) Hvorfor ikke bare gjøre slik som produsenten sier det skal gjøres? Her er Jotun sitt alternativ: Først avfetting , mattsliping og 4 strøk Antipest Deretter et par lag Nonstop direkte på antipest'en. Har antipesten herdet i mer enn 72 timer ved 20°C, mattsliper du først. Vil du ha det beste festet som er mulig, mattsliper du uansett før påføring av bunnstoff. Nå holder mest sannsynlig primeren i hele båtens levetid. Og bunnstoffet? Kun flekking, eventuelt et fullt nytt strøk en gang hvert skuddår eller så. Lotus Redigert 21.April.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Helt enig! Se på boksen hvordan du skal gjøre det. Jeg har brukt mye hempel og der anbefales det at man legger et lag med hardt bunnstoff på siste lag med primer. Etter det kan man velge hardt eller selvpolerende. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 og at to strøk var nok. Den kom i to farger grå & grønntGel Shield? Isåfall høres 2 strøk lite ut, denne primeren er tynn som vann. Vil anta at f.eks. Hempels Light primer har minst dobbelt så bra dekkevne.Hvis produsenten mener at de de "blander inn" er bra nok gir han kanskje garanti mot pest også.... Nå er jo heller ikke primerens oppgave kun å forebygge pest, den er nødvendig for å få bunnstoffet til å sitte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.