Jump to content

Ferdigprimet ny båt, eller gjøre det selv?


Skvulpen

Recommended Posts

Nei, det finnes også enkomponent primere som brukes kun for å få bunnstoffet til å sitte.

Skal det forebygge plastpest må det være 2-komp. epoxy. Har aldri hørt om at en båt som har vært forskriftmessig primet har fått pest.

Derimot er man så godt som garantert å få pest hvis man ikke primer og har båten på vannet hele året.

Link to post

... Den var primet og stoffet fra butikken i en naboby .........

Der fikk de passet sitt påskrivi, men jeg tror nok ikke det er like galt hele tida.

Uansett, bror min henta en nye 880 hos samme leverandøren rett før påske og valgte å gjør prime/stoffe jobben selv. Han valgte samme løsning med de to forgående båtene også.

Mulig det har gått litt kjapt i svingene ved priming av noen båtene der, men i og med at en erfaren båtmann og nybåt-kjøper kommer tilbake tre ganger til samme leverandøren, må de nok regnes for rimelig seriøse. Etter hva jeg vet har de alltid fiksa greit opp i alle småproblemer og klager som normalt dukker opp etter kjøp av ny båt.

Link to post

Jeg synes det er et gjennomgående tema her: Man skal ikke uten videre stole på båtbyggeren når det gjelder priming og bunnstoff.

 

Hvorfor skal man da stole på resten av det han gjør? Under byggeprosessen er det en mengde detaljer som han kunne sjuske med hvis han ville og var passende useriøs. Det er mange ting her som ikke er lett å oppdage for en vanlig kjøper og som det er mye vanskeligere å gjøre om igjen enn dårlig priming.

 

Derfor: Hvis du ikke stoler på båtbygggeren når det gjelder noe så enkelt som priming og stoffing, velg en annen båtbygger.

 

Jeg vil for all del ikke med dette insinuere at norske båtbyggere er useriøse. Jeg tror det stort sett er tvert imot. Men det kunne kanskje være lurt om kjøperne vist litt mer interesse for en del detaljer som har med kvalitet å gjøre, og ikke bare ser på interiør og ekstrautstyr. Jeg tenker da på saker som oppbygging av skrog og skott, barrierrelag mot vanninntrenging (osmose), tilgjengelighet for vedlikehold, drenasje av hulrom, ....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det er sunt å være litt skeptisk NilsPils. Men i denne tråden gjelder det primer og bunnstoff, ikke alle de andre detaljene vi normalt burde være litt skeptisk til om er skikkelig utført. De fleste opplever slurv i håndverket, dårlig klargjøring osv. men det er en annen skål.

 

Et godt grunnarbeid under vannlinjen er viktig, men det syns ikke og kommer kanskje ikke tilsyne heller på flere år. Men jobben med å rette opp dårlig grunnarbeid blir så mye større i etterkant, hvis arbeidet er dårlig utført.

 

På den annen side, er man ofte prisgitt leverandør. Man tar et valg, enten eller....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Jeg synes det er et gjennomgående tema her: Man skal ikke uten videre stole på båtbyggeren når det gjelder priming og bunnstoff.

I de fleste tilfeller så er det vel ikke båtbyggeren, men forhandleren som står for, eller utfører, jobben med å prime/stoffe båtene. Jeg kjøpte min Whiteshark brukt fra en av de klart største båtforhandlerne i Sør-Norge og båten hadde vært eiet av en ledende ansatt hos importøren, men allikevel er arbeidet med priming/stoffing slett utført! De har tydeligvis kun avfettet bunnen (hvor godt vet jeg ikke) og overhodet ikke slipt! Der hvor primer slipper er bunnen blank og fin - dette har da heller ikke holdt. Ingen tvil om at fagfolk er, ja nettop fagfolk, men de "må" jobbe med mange (andres) båter, mens jeg jobber bare med min egen - da blir det kanskje en liten forskjell i hvor nøye arbeidet er utført? At jeg sikkert bruker fire/fem ganger så lang tid, ja det er nok tilfelle, men jeg koster "ikk'no". :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hva får deg til å tro at det er "fagfolk" som gjør jobben hos en båtprodusent eller leverandør, Mouche?

 

Hvilken utdannelse har disse fagfolkene du snakker om, og hvilke fag har de utdannelse i?

 

Båtbransjen har ligger nede mange år, med mange svært magre år som et faktum, med få ansatte, og plutselig kommer oppgangstidene og den økte etterspørselen. Tror du at det står "fagfolk" da i kø for å få jobb på et verft eller hos forhandlerne? Noen ja, men spesiell interesse for båt, kanskje mes motor/mekanikk, ikke mye annet. Tror du de ansatte har fått opplæring av primer- og bunnstoffprodusentene? Eller fått særlig annen opplæring når vi vet at opplæring generelt er et nedprioritert område i de fleste bedrifter?

 

Tror ikke bransjen er tuftet på det, sett i forhold til bilbransjen eks.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Hva får deg til å tro at det er "fagfolk" som gjør jobben hos en båtprodusent eller leverandør, Mouche?

 

Hvilken utdannelse har disse fagfolkene du snakker om, og hvilke fag har de utdannelse i?

Jeg er vel egentlig enig med deg i alt du sier! Når jeg snakker om fagfolk her så mener jeg vel egentlig at båtforhandlere, stort sett, drives av folk med kunnskap om, og interesse av, båt og båtliv, men uten fagbrev i båtliv/interesse, for det finnes ikke. Hvem de får til, de facto, å utføre jobben med sliping, matting, avfetting, priming osv osv tror jeg nok er så ymse, men de er fortsatt (forhandleren) ansvarlig for at det arbeidet som utføres er forskriftsmessig utført. Hvis ikke så er det en reklamasjonssak! Tror, dessverre, mange sier/tenker; uff, da må jeg få båten levert til forhandler, langt/vanskelig, har ikke henger, kan jo flekke litt sjøl osv osv og da blir ikke bransjen akkurat bedre? Litt vår egen feil m.a.o.?

 

Stå på krava og dine rettigheter, alternativt slutt å klage! (generell bemerkning/kommentar og ikke myntet på noen enkelt person her!)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

I de fleste tilfeller så er det vel ikke båtbyggeren, men forhandleren som står for, eller utfører, jobben med å prime/stoffe båtene.

Jeg har ingen oversikt, men forhandleren jeg brukte gjør ikke slikt. De har i stedet en avtale med slipp og verksted, og en av forhandlerens ansatte har sin arbeidsplass der for å følge opp forhandlerens båter. Som kunde var det ikke noe problem å komme innom for å ta en titt på undervannsskroget før priming. Dermed har jeg fått et rimelig godt inntrykk av jobben som er gjort med sliping og sparkling. Det er betryggende å ha sett tilstanden med egne øyne. Det er også betryggende å vite at de som utfører jobben er klar over at kan komme noen innom å sjekke underveis.

 

Hadde jeg hatt ledig tid kunne jeg sikkert gjort jobben selv, men i så fall ville hovedpoenget vært å bruke tid i stedet for penger.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Videre sa båtbyggeren at man nåtildags blandet noe i støpen som gjorde at du ikke ville få pestproblemer

Det var en ny en.

Det han nok mente er at det blir brukt isopolyester istedetfor ortopolyester.

Plastpest oppstår som resultat av slurv i byggingen, sammen med billige materialer.

De fleste seilbåter bygges idag i isopolyester. De er ikke utsatt for plastpest, samme hvor mye de ligger ute.

 

Det legges altfor mye arbeid og penger, og ikke så lite hysteri, i bunnbehandling. Min forrige båt ble, etter at den var ferdigbygget, slipt ned under vannlinjen, vasket med styrene, påført to lag primer og så et strøk bunnstoff. I de 15 årene jeg hadde den bestod vårpussen av lett sliping og påføring av nytt,tynt, strøk bunnstoff. Det holdt mer enn nok.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

..mye arbeid og penger, og ikke så lite hysteri, i bunnbehandling.

 

Neimen Krapyl da. Trengte du ikke 14 bokser hyper-duper Lurium 2000 XP +, til 198,- for en 0,75l boks ? Rart ikke båten gikk rett ned..

Og dette er jo selvølgelig noe du absolutt bør gjenta hvert 3dje år, eller om det året faller på et oddetallsår, bør du gjenta hvert andre. Bare for å være på den sikre siden. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Krapyl da. Trengte du ikke

Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg kjente til de som bygget båten, og visste at sjansen for pest var omtrent lik null. Det trengtes kun grunning som heft for bunnstoff.

Min nåværende svenske kvalitetsbåt vil heller aldri få no sånn pest.

Og skulle den gjøre det, ville ikke det bekymre meg som sådan. Det som ville bekymre meg ville være hvilke andre punkter har verftet slurvet med. Kjølinnfestning? Rorinnfestning? Røstjerninnfestning?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...