Jump to content

Skiftet til LED og lagt på Meguiar på båten

Dykker

Recommended Posts

:sailing:

Byttet anker, topp, akter og sidelanterner til LED idag, og er strålende fornøyd. Båten har originale Helle-lanterner. Kjøpte 3 hvite, en rød og en

grønn rundtlysende LED. Passet rett i sokkelen til de opprinnelige glødepærene. Forskjellen var stor, nesten ikke merkbart strømtrekk, og de lyser meget bra.

Største fordelen er ankerlanternen, den står jo på når motoren og dynamoen ikke går. Akter, topp og sidelanterner brukes jo under gange. Men LED'ene har jo lengre levetid enn båtens driftstimer. Dyre var de heller ikke, kr. 169,- pr. stk.

Til innvendig belysning har jeg ikke funnet noen LED som passer. De jeg har sett på har for hvitt lys. Noen som vet om LED til innvendige lamper som ligner på lyset til glødelamper?

Dro også innom Jegard handel AS i Ensjøveien og handlet polish o.l til båten. Ikveld tok jeg BB skuteside. La først på Meguiar Heavy Duty Oxidation Remover, så Meguiar Boat Polish, og til sist Meguiar Pure wax. Resultatet ble meget bra. Gjenstår og se hvordan båten ser ut på sensommeren, men ifølge tidligere tråder om Meguiar-produktene på dette forumet, høres det bra ut.

Gjorde samme endringer som Dykker, har alltid vært plaget av sinnsykt strømtrekk (100W) når lanterner har vært slått på. Innebelysning kommer i tillegg, byttet til LED lys på 2 lamper inne også. Nesten ikke utslag på voltmeter etter bytte...( trekker nå 6W kontra før 120W) også lyser de jo sterkere. Kan virkelig anbefales. :flag:

Pærer kan bestilles på www.lysdiode.no

Mvh Eirik

Led er fint med lite strømforbruk. Men en hvit LED "pære" på den gamle sokkelen er ikke noe særlig. Ankerlanterne er OK, de andre lanternene blir feil, fargen, den optiske virkningen, blant annet vinkelsektorer blir feil. Er neppe godkjent til bruk i annet enn rundtlysende lanterner.

Noe annet er om man bytter hele lanternen til en godkjent LED lanterne. Men da blir vel kostnaden en helt annen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Feil Festina Lente III. Det er ikke pæra som bestemmer lysvinkelen. Og er led pæra av typen som gir det `myke` lyset så blir fargene riktig også.

Jeg byttet til hvit led på motorsykkelen bak og da ble det oransje lys i stedet når det røde lykteglasset stod på. Byttet pære til det `myke`hvite lyset så ble det bra igjen.

se www.lysdiode.no

Vær oppmerksom på at led pærer kan forstyrre veldig på VHF. Har en kamerat og der er vhf ubrukelig sålenge lanterna står på. Det er noe elektronikk inne i pæra slik at polariteten ikke spiller noen rolle og han tror at det er den som lager støy. Her er pæra brukt ien tricolor i mastetoppen, så avstand til vhf antenne er svært liten.

De LED-pærene jeg kjøpte er LED til lanterner. Til SB og BB lyser selve LED'ene med henholdsvis grønn og rød farge. Glassene er som nevnt tidligere de samme. Bruker man hvite LED'er til sidelanternene, vil det f.eks på SB side lyse blått gjennom det grønne glasset.

Når man kjøper disse LED'ene, er de merket SB og BB, så man får riktig farge.

Lanterne-LED'ene er godkjent til lanternebruk.

• 3 uker senere...
:sailing:

Til innvendig belysning har jeg ikke funnet noen LED som passer. De jeg har sett på har for hvitt lys. Noen som vet om LED til innvendige lamper som ligner på lyset til glødelamper?

Fant noen LED idag i Lillestrøm. Erstattet disse med glødepærene i lampene i kahytten. De nye LED'ene har varmhvit glød. Utrolig likt skinn som de gamle glødepærene. Og nesten ikke strømtrekk. :flag:

Jeg har også i bestilling led pærer for all innvendig belysning. Har tenkt som så at det er disse lampene som er de virkelige strømtyvene fordi innvendig belysning er i bruk når motor og dynamo IKKE er i drift. Når havnen er funnet og båten belagt, motor stanset, og mørket kommer sigende. DA slår vi på innvendig belysning, og tærer batterier......

Er det "nødvendig" med skifte til led pærer på lanternene? Motor og lading er jo i drift ved bruk av lanternene, da selvfølgelig med unntak av ankerlanterna. Litt råflott med tre lanterner, når en kan greie seg med èn, jeg har ikke egen topp og akterlanterne, bruker fattigmannsløsning med èn rundtlysende lanterne i stedet. :wink:

Jeg har bestillt varmhvite pærer på www.ledteknikk.no , og er spent på resultatet.

Redigert av Petterøe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...