Allan E Startet 24.April.2008 Del på Facebook Startet 24.April.2008 Jeg har litt trøbbel med for høy lading (15,2V) Dynamoen ble kjøpt ny i fjor våres. Har modifisert den slik at den passer til PDAR. Det vil si at dynamoen har blitt åpnet av meg og 2 ledninger har blitt loddet inn. Kan dette gjøre slik at garantien ikke gjelder mer? 15,2 målt etter skillediode er for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Skal ikke PDAR regulere spenningen da? Kanskje ledningene du loddet på har løsnet? Jørg kommer vel på banen snart og kan gi deg noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
timezero Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Det er vel ingen heksekunst å redusere spenning. Mye værre om det hadde vært motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Blir nok problematisk når du har modifisert den. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Hei, Helt enig med Blue Dragon. Du kan nok ikke forvente at du har noe reklamsjonsrett her. Nå vet ikke jeg hva ombyggingen innebærer, men noen generator har blandt annet intern regulator som hindrer overoppheting. Det er neppe feil på dynamoen som gjør at spenningen er for høy. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Hei Gladiator og takk for sist. Ja, 15,2 Volt er for mye og tyder på feil. a) Jeg mener å huske at du har bra måleutstyr, man har du sjekkt at den stemmer? b) Holder seg ladingen på 15,2V uansett, eller økes det spenningen? c) Hva vises PDAR med lysdiodene? d) for å begrense feilkilden: Har du prøvd å la dynamoene gå uten at feltledningen av PDAR er tilkoblet, og hvis så, hva er spenningen i så fall? Hvis spenningen (uten PDAR) økes på mer enn 14,4V (minus spenningsfall av skillediodene) da er antakeligvis noe galt med W-regulatoren din. - Står spenningen fast på 15,2V etter hvert da antar jeg mer at det finnes en kontaktproblem, som også kunne gjelde tilkoblingene av PDAR. - Økes spenningen derimot videre da er det helt sikker W-regulatoren som ha gått. ...ømm, hadde ikke du en Hitachi med bare påsatt lokk på baksiden? Sjekk dette ovenfor og ring meg etterpå. Gjør det gjerne i dag, så kan vi ordne noe i morgen enda siden jeg høyest sannsynlig skal arbeide i Sverige i helg og i hvert fall må til Tyskland t.o.m. 05.05. etterpå. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
andersm Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 garanti er vel vanskeligere å kreve her enn reklamasjonsrett, men det kan jo være at leverandøren er ok. Når det gjelder reklamasjonsrett er det vel noe du har krav på dersom du kan vise til at feilen er grunnet produksjonsfeil og din modifikasjon ikke er årsaken direkte eller indirekte til feilen. det blir selvfølgelig ikke enklere all den tid den er modifisert. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) Nå vet ikke jeg hva ombyggingen innebærer, men noen generator har blandt annet intern regulator som hindrer overoppheting.Det er neppe feil på dynamoen som gjør at spenningen er for høy. Hva ellers? W-regulatoren senser ikke på batteriene, men på D+ av dynamoen. Så finnes det en skillediode imellom. Det finnes bare få muligheter: Enten dårlig kontakt av W-regulatoren, som kunne være løst, eller W-regulatoren som er øddelagt, eller tilkobling av PDAR (på pluss eller også minus) er enten oksidert eller løst, slik at PDAR får dårlig referansespenning. .....og nå virker kaffeen: Gladiator: Hvis spenningen detter ned når PDAR er frakoblet da kan du sjekke dette og: - ellers at det finnes spenningsfall mellom dynamo og batteriene, f.eks. pga. oksidasjon av eller løste kontakter. - eller at batteriene er gående eller bare tørre. - eller at sensoren for batteritemperatur er løst, slik at den ligger kjølig. (Test: løs og varm opp sensoren på kroppstemperatur for å se hva som skjer.) Likevel, det er bare 6 poeng som må sjekkes. ... hadde man nå PMP1, eller PDRRC, da kunne man ekskludere det meste med bare å trykke knapper. Jørg Redigert 24.April.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Allan E Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 Her var det mye. Jeg har kun startet motoren i år for å sjekke at den startet etter vinteropplaget. Jeg må gjøre mer grundige målinger når båten kommer på vannet og kan gå over lengere tid. Men jeg husker at ladinga var for høy i fjor høst men jeg håpet at virkningsgraden på dynamoen hadde gått ned i løpet av vinteren Jeg får printe ut denne tråden etterhvert å følge rådene for så å måle de forskjellige plassene. Er litt spent på hva jeg måler foran skilledioden eller rett ut fra dynamoen. Dynamoen ble kjøpt for ett år siden og ledningene ble for det meste lagt nye så oksydasjon har jeg ikke så stor tro på, men jeg skal sjekke selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) O.K., og du er jo ikke langt bort i fra her. Da snakkes vi kanskje senere. Jørg Redigert 24.April.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Allan E Svart 24.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2008 ...ømm, hadde ikke du en Hitachi med bare påsatt lokk på baksiden? Hei du, jeg håpet at du ville svare litt her Jeg har en iskra 100A. Som sagt så har ikke sesongen begynt ennå så det haster ikke, vi tar det når anledningen byr seg. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 ...mmh, det gjør jeg jo. og det skal være god for alle. Ja, Iskra ..., unnskyld, et sted sa du det jo en gang før. Men det gjør jo ingen forskjell, bortsett at ISKRA er vel kjennt for for høy spenning uansett. Også her ble det diskutert på en annen tråd, for ikke lenge siden. Hvis jeg husker riktig da fikk han erstattning. Skulle det være sånt at du skal reklamere på W-regulatoren hos forhandleren din, og han skulle svare nei pga. PDAR, da hilser du pent av meg mens du sier at ditt PDAR regulerer på negativ, før W-regulatoren og parallelt med den. Med det gir det heller avlastning, men i hvert fall ikke mer belasting på originalregulatoren. Men sjekk først som anbefalt, med frakoblet PDAR og på kablene dine. Snakkes Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
kes Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Også her ble det diskutert på en annen tråd, for ikke lenge siden.Hvis jeg husker riktig da fikk han erstattning. Jørg Det er sikkert meg du refererer til. Jeg reklamerte fordi dynamoen leverte 15,9 V før ladefordeler (målt mellom dynamo + og -). Reklamerte til Maritim og fikk ny regulator uten problemer, d.v.s. ble først fakturert kr. 385 for regulatoren, men fikk kreditnota på samme beløp selv om den "gamle" regulatoren ikke ble returnert. God service og kjapp leveranse fra Maritim i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Hei Kes. Ja, det vær deg, takk. Ja, altså logisk finnes det ingen grunn for at Gladiator ikke skulle få en ny, hvis den er skadet. Vi få vente på at han undersøkte nærmere. Ha en fin kveld. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Allan E Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Nå er alt veldig bra. 14,4 volt lader den med nå . Det har vært en feil på min skillediode og den fikk jeg byttet i går. Fin service i Larvik, kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.