giver Startet 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2004 Hei Jeg har 2 motorer og 1 LADAC ladestrømsregulator for hver motor. I.flg. LADAC har jeg en for mye, og det kan virke sånn for meg. I praksis er de ikke helt likt kalibrert, og ladelampen lyser når batteriene er fulladet. Dette gjør at jeg ikke kan montere lydalarm. LADAC'ene "jobber" mot hverandre. Hvis det er noen som trenger en regulator, og kan koble slik at jeg trenger bare en, så får de en for jobben. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hei. Er vanligvis enig med folkene hos Ladac, men i og med at en regulator brukes til å regulere en dynamo slik at den gir korrekt lading av et/flere batterier, er det noe som ikke stemmer her. Med to motorer har du vel to dynamoer? Dermed skulle det bli helt riktig med to regulatorer, en for hver dynamo. Men dersom begge dynamoene står i parallell og Ladac'en klarer strømmen til begge rotorene, er det mulig at Paul (Ladac ) har rett. Har du koblingsskjema av hvordan du har det og hvordan Ladac vil ha det? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
giver Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Hei. Er vanligvis enig med folkene hos Ladac, men i og med at en regulator brukes til å regulere en dynamo slik at den gir korrekt lading av et/flere batterier, er det noe som ikke stemmer her. Med to motorer har du vel to dynamoer? Dermed skulle det bli helt riktig med to regulatorer, en for hver dynamo. Men dersom begge dynamoene står i parallell og Ladac'en klarer strømmen til begge rotorene, er det mulig at Paul (Ladac ) har rett. Har du koblingsskjema av hvordan du har det og hvordan Ladac vil ha det? Lars H. HeiJa, jeg har en dynamo på hver motor. Paul faxet meg koblingsskjema, men det ligger i båten (håper jeg). Nei, jeg har ikke koblingsskjema på hvordan det er koblet nå. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Har hatt en ladac liggende et par år som jeg aldri har hatt mot til å montere. Er redd for å gjøre noe galt og så sier det poff + en masse brydderi. Går det an å bestille Lars H. til å overvåke arbeidet tro? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Har hatt en ladac liggende et par år som jeg aldri har hatt mot til å montere. Er redd for å gjøre noe galt og så sier det poff + en masse brydderi. Går det an å bestille Lars H. til å overvåke arbeidet tro? Hei Kompiskjøp og press på priser ? ? ? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Har hatt en ladac liggende et par år som jeg aldri har hatt mot til å montere. Skam deg! Er redd for å gjøre noe galt og så sier det poff + en masse brydderi. Går det an å bestille Lars H. til å overvåke arbeidet tro? :yesnod:Ta kontakt, mail lhh@as.online.no. Lars H. Kan du tilby deg å passe hunden min, kan jeg tilby meg med dynamoråd og assistanse Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Flott Lars! Kanskje det tilogmed kunne skje en helg på ditt vanlige utfluktssted? Kommer man til der med seilbåt tro? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Kanskje det tilogmed kunne skje en helg på ditt vanlige utfluktssted? Kommer man til der med seilbåt tro?Ja visst, ytterst på den sydligste flytebryggen er det vann nok. PanPan lå også med baugen inn på endenav den andre bryggen, den røde, men da hadde han ikke mange cm vann under kjølen. St. Hans pleier det gjerne å være 10 - 12 båter med baugen inn i rosett på den sydligste bryggen. Der er det rundt 3m vann. Der Trudelutt ligger på det første bildet, er det imidlertid kun 1m vann. Så langt inne er det kun kailangs som duger, ellers går ungene som bader i dreggtauet. Ligger nå vanligvis ved den røde bryggen. Og i Fantebukten helt nord på øya, er det mer enn vann nok. Og det er bare 5 min gangavstand fra Grisebukta. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Alejandra Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Hei, har en Ladac Multiplex lader(4x5A) som er paralellkoblet til 2x10A(har 2 batterier på 2x180Ah). Spørsmålet mitt er hvor mye en kan paralell-belaste denne laderen uten at det går utover ladingen? Dette hadde vært greit å visst, da jeg ofte ligger i gjestehavner med strøm og laderen tilkoblet, samtidig som jeg har forbruk av batteriene til lys,varme,el.toalett etc. Sitér dette innlegget En lykkelig eier av en Riviera 925 Link to post
Enjoy Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Hei, har en Ladac Multiplex lader(4x5A) som er paralellkoblet til 2x10A(har 2 batterier på 2x180Ah). Spørsmålet mitt er hvor mye en kan paralell-belaste denne laderen uten at det går utover ladingen? Dette hadde vært greit å visst, da jeg ofte ligger i gjestehavner med strøm og laderen tilkoblet, samtidig som jeg har forbruk av batteriene til lys,varme,el.toalett etc. <{POST_SNAPBACK}> Den laderen er alt for liten til det bruket, du bør minst ha en lader på mellom 30 og 50A. Det er en vedlikeholdslader, og til det er den helt grei. Ligger du med landstrøm på båtplassen din, er antagelig alt meget bra. Men ligger du i gjestehavn og har du lite strøm på batteriene og har planer om å bli liggende i gjestehavna, vil den slite hvis du skal bruke lys og annet samtidig. Enjoy Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (har 2 batterier på 2x180Ah).Mener du 2 batteribanker på 2x180Ah? Tilsammen 720Ah. I så fall har du en veldig liten lader. Det virker jo, men tar tid. Så hva kan du bruke? Det er bare enkel pluss og minus. Bruker du 10A og lader med 20A, har du 10A lading på batteriene. Bruker du 15, har du bare 5 til lading osv. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Alejandra Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Mener du 2 batteribanker på 2x180Ah? Tilsammen 720Ah. I så fall har du en veldig liten lader. Det virker jo, men tar tid. Så hva kan du bruke? Det er bare enkel pluss og minus. Bruker du 10A og lader med 20A, har du 10A lading på batteriene. Bruker du 15, har du bare 5 til lading osv. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Har 2 batterier på tilsammen 360Ah. Spørmålet var hvor mye strøm kan jeg ta ut av batteriene når jeg lader? er det totalt 20Ah? Sitér dette innlegget En lykkelig eier av en Riviera 925 Link to post
Sigurd Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Har 2 batterier på tilsammen 360Ah. Spørmålet var hvor mye strøm kan jeg ta ut av batteriene når jeg lader? er det totalt 20Ah? <{POST_SNAPBACK}> Er litt i tvil om du mener 20Ah (kapasitet, strøm x tid) eller 20A (strøm - Ampere)? Forutsetter at det er A og ikke Ah; Gir laderen din max 20A må du bare passe på at forbruket ditt ligger under 20A for å ikke å tappe batteriet. Øker du forbruket ditt bryr ikke laderen seg noen verdens ting om det, den bare fortsetter å peise på sine max 20A da den ser at spenninga faller litt. Men, du vil selvfølgelig gradvis få ett dropp i kapasitet (Ah) i batteriet.Om problemet er at du er redd for å ødelegge laderen din ved for mye forbruk, så glem det. Den lever sitt eget liv avhengig av spenninga. Ble det noe klarere, eller er du fortsatt i tvil? Sitér dette innlegget Link to post
Alejandra Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Er litt i tvil om du mener 20Ah (kapasitet, strøm x tid) eller 20A (strøm - Ampere)? Forutsetter at det er A og ikke Ah; Gir laderen din max 20A må du bare passe på at forbruket ditt ligger under 20A for å ikke å tappe batteriet. Øker du forbruket ditt bryr ikke laderen seg noen verdens ting om det, den bare fortsetter å peise på sine max 20A da den ser at spenninga faller litt. Men, du vil selvfølgelig gradvis få ett dropp i kapasitet (Ah) i batteriet. Om problemet er at du er redd for å ødelegge laderen din ved for mye forbruk, så glem det. Den lever sitt eget liv avhengig av spenninga. Ble det noe klarere, eller er du fortsatt i tvil? <{POST_SNAPBACK}> Ting begynner å bli klarere nå, takk for gode svar Sitér dette innlegget En lykkelig eier av en Riviera 925 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.