Jump to content

Ladac


giver

Recommended Posts

Hei

Jeg har 2 motorer og 1 LADAC ladestrømsregulator for hver motor.

I.flg. LADAC har jeg en for mye, og det kan virke sånn for meg.  :wink:

I praksis er de ikke helt likt kalibrert, og ladelampen lyser når

batteriene er fulladet. Dette gjør at jeg ikke kan montere lydalarm.

LADAC'ene "jobber" mot hverandre.  :cool:

Hvis det er noen som trenger en regulator, og kan koble slik at jeg

trenger bare en, så får de en for jobben.  :wink:

mvh

giver

Link to post

Hei.

 

Er vanligvis enig med folkene hos Ladac, men i og med at en regulator brukes til å regulere en dynamo slik at den gir korrekt lading av et/flere batterier, er det noe som ikke stemmer her.

 

Med to motorer har du vel to dynamoer? Dermed skulle det bli helt riktig med to regulatorer, en for hver dynamo.

 

Men dersom begge dynamoene står i parallell og Ladac'en klarer strømmen til begge rotorene, er det mulig at Paul (Ladac ) har rett. Har du koblingsskjema av hvordan du har det og hvordan Ladac vil ha det?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Er vanligvis enig med folkene hos Ladac, men i og med at en regulator brukes til å regulere en dynamo slik at den gir korrekt lading av et/flere batterier, er det noe som ikke stemmer her.

 

Med to motorer har du vel to dynamoer? Dermed skulle det bli helt riktig med to regulatorer, en for hver dynamo.

 

Men dersom begge dynamoene står i parallell og Ladac'en klarer strømmen til begge rotorene, er det mulig at Paul (Ladac ) har rett. Har du koblingsskjema av hvordan du har det og hvordan Ladac vil ha det?

 

Lars H.

Hei

Ja, jeg har en dynamo på hver motor.

Paul faxet meg koblingsskjema, men det ligger i båten (håper jeg).

Nei, jeg har ikke koblingsskjema på hvordan det er koblet nå.

mvh

giver

Link to post

Har hatt en ladac liggende et par år som jeg aldri har hatt mot til å montere.

 :boxing:Skam deg!

Er redd for å gjøre noe galt og så sier det poff + en masse brydderi. Går det an å bestille Lars H. til å overvåke arbeidet tro?

:yesnod:Ta kontakt, mail lhh@as.online.no.

 

Lars H.

Kan du tilby deg å passe hunden min, kan jeg tilby meg med dynamoråd og assistanse

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kanskje det tilogmed kunne skje en helg på ditt vanlige utfluktssted? Kommer man til der med seilbåt tro?

Ja visst, ytterst på den sydligste flytebryggen er det vann nok. PanPan lå også med baugen inn på enden

av den andre bryggen, den røde, men da hadde han ikke mange cm vann under kjølen. St. Hans pleier det

gjerne å være 10 - 12 båter med baugen inn i rosett på den sydligste bryggen. Der er det rundt 3m vann.

Der Trudelutt ligger på det første bildet, er det imidlertid kun 1m vann. Så langt inne er det kun kailangs

som duger, ellers går ungene som bader i dreggtauet. Ligger nå vanligvis ved den røde bryggen.

 

Bilde  Bilde

 

Og i Fantebukten helt nord på øya, er det mer enn vann nok. Og det er bare 5 min gangavstand fra Grisebukta.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Hei, har en Ladac Multiplex lader(4x5A) som er paralellkoblet til 2x10A(har 2 batterier på 2x180Ah). Spørsmålet mitt er hvor mye en kan paralell-belaste denne laderen uten at det går utover ladingen?

Dette hadde vært greit å visst, da jeg ofte ligger i gjestehavner med strøm og laderen tilkoblet, samtidig som jeg har forbruk av batteriene til lys,varme,el.toalett etc. :confused:

En lykkelig eier av en Riviera 925

Link to post

Hei, har en Ladac Multiplex lader(4x5A) som er paralellkoblet til 2x10A(har 2 batterier på 2x180Ah). Spørsmålet mitt er hvor mye en kan paralell-belaste denne laderen uten at det går utover ladingen?

Dette hadde vært greit å visst, da jeg ofte ligger i gjestehavner med strøm og laderen tilkoblet, samtidig som jeg har forbruk av batteriene til lys,varme,el.toalett etc.  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Den laderen er alt for liten til det bruket, du bør minst ha en lader på mellom 30 og 50A.

Det er en vedlikeholdslader, og til det er den helt grei. Ligger du med landstrøm på båtplassen din, er antagelig alt meget bra.

Men ligger du i gjestehavn og har du lite strøm på batteriene og har planer om å bli liggende i gjestehavna, vil den slite hvis du skal bruke lys og annet samtidig.

 

Enjoy

Link to post

Mener du 2 batteribanker på 2x180Ah? Tilsammen 720Ah. I så fall har du en veldig liten lader.  Det virker jo, men tar tid. Så hva kan du bruke? Det er bare enkel pluss og minus. Bruker du 10A og lader med 20A, har du 10A lading på batteriene. Bruker du 15, har du bare 5 til lading osv.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Har 2 batterier på tilsammen 360Ah. :blush: Spørmålet var hvor mye strøm kan jeg ta ut av batteriene når jeg lader? er det totalt 20Ah?

En lykkelig eier av en Riviera 925

Link to post

Har 2 batterier på tilsammen 360Ah.  :blush: Spørmålet var hvor mye strøm kan jeg ta ut av batteriene når jeg lader? er det totalt 20Ah?

<{POST_SNAPBACK}>

Er litt i tvil om du mener 20Ah (kapasitet, strøm x tid) eller 20A (strøm - Ampere)? Forutsetter at det er A og ikke Ah; Gir laderen din max 20A må du bare passe på at forbruket ditt ligger under 20A for å ikke å tappe batteriet. Øker du forbruket ditt bryr ikke laderen seg noen verdens ting om det, den bare fortsetter å peise på sine max 20A da den ser at spenninga faller litt. Men, du vil selvfølgelig gradvis få ett dropp i kapasitet (Ah) i batteriet.

Om problemet er at du er redd for å ødelegge laderen din ved for mye forbruk, så glem det. Den lever sitt eget liv avhengig av spenninga.

 

Ble det noe klarere, eller er du fortsatt i tvil?

Link to post

Er litt i tvil om du mener 20Ah (kapasitet, strøm x tid) eller 20A (strøm - Ampere)? Forutsetter at det er A og ikke Ah; Gir laderen din max 20A må du bare passe på at forbruket ditt ligger under 20A for å ikke å tappe batteriet. Øker du forbruket ditt bryr ikke laderen seg noen verdens ting om det, den bare fortsetter å peise på sine max 20A da den ser at spenninga faller litt. Men, du vil selvfølgelig gradvis få ett dropp i kapasitet (Ah) i batteriet.

Om problemet er at du er redd for å ødelegge laderen din ved for mye forbruk, så glem det. Den lever sitt eget liv avhengig av spenninga.

 

Ble det noe klarere, eller er du fortsatt i tvil?

<{POST_SNAPBACK}>

Ting begynner å bli klarere nå, takk for gode svar :seeya:

En lykkelig eier av en Riviera 925

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...