oyvindr2 Startet 24.April.2008 Link til dette innlegget Startet 24.April.2008 Hei.. Lurte på om nokon kunne komme med råd til meg.. Har ein fjord 21 som eg vil ha inn diesel motor i, og no ligge det ein BMW D636-185 HK turbo intercooler på finn.no til salgs. Er dette gode motorer. Og vil den passe i min Fjord 21. Det selgeren sa var at topppakning og dysespisser er skiftet og overhalt turbo for ca 2 år sidan. I haust rett før den vart tatt opp på land rauk den eindel, han meinte det kunne vere eine røret i intercooleren som var høl i da, dette hadde skjedd for nokre år sidan også, her hadde verkstedet lodda kobberrøret og det kosta ikkje mykje sa han.. Håper nokon kan gi meg litt tilbakemeldinger:) MVH Øyvind Rødal Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 (redigert) Nå kjenner jeg ikke så godt til Fjord 21, men min første tanke er at D636 er i overkant stor for denne båten. For det første har motoren en monteringslengde på 1220mm fra akterspeilet til fremkant på motoren, noe som sikkert medfører at du må bygge motoren langt inn i båten. Det er både upraktisk, og vanskelig å få pent. Det andre problemet er vekten (495 kg m/drev). Båten vil bli svært baktung, og det ser aldri bra ut når den ligger på vannet. Hvordan så mye vekt bak i båten påvirker båtens egenskaper kan jeg ikke svare på, men det er sikkert ikke positivt. Du spør om dette er en god motor, men det er det nesten umulig å svare på. BMW har utvilsomet et dårligt rykte med tanke på kjøling, men dersom alt er i orden så er det en god motor. Faktisk vel så god som tilsvarende årsmodeller av Volvo Penta, vil jeg våge å påstå! Som alltid med en 20+ år gammel brukt motor, er det tidligere eiere som er problemet. Dårlig vedlikehold = dårlig motor, godt vedlikehold = god motor. Personlig tror jeg ikke man bør kjøpe en så gammel motor og håpe at alt er i orden. Motoren bør åpnes, og sjekkes for slitasje og toleranse/klaringer innvendig. Heldigvis er det en forholdsvis enkel operasjon på denne motoren, forutsett at man er istand til å skru selv. Jeg kjøpte en brukt D530 i vinter som startet og gikk fint, men det viste seg at stempelringene hadde satt seg på en sylinder og at ventiler, ringer, stempel og foring var overmodne for utskifting. Når det gjelder den motoren som ligger på Finn, så virker det som det er endel arbeid på den. Røyk er ikke et godt tegn, spesielt siden BMW er veldig røyksvake motorer. Dersom det er hull i intercooleren, så renner det saltvann direkte inn i motoren, og det er overhodet ikke bra! En motor som står med saltvann innvendig, setter seg fast på utrolig kort tid. Jeg tror ikke det er det som gjør at den ryker, men det er ikke godt å si hva som er problemet før man vet mer om symptomene og hvilken farge det er på røyken (blå/sort/grå??). Det kan være noe så enkelt som at luftfilteret er tett, eller det kan være mye mer alvorlig. Det beste hadde vært en nyere og lettere motor, men da snakker vi en helt annen prisklasse. Alternativt kan du vente til det dukker opp en mindre dieselmotor (feks AQAD30), men disse er langt mellom og holder en høy pris på bruktmarkedet. Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men dersom du trenger mer info om BMW så er det bare og spørre. Skal prøve og svare så godt jeg kan. Redigert 24.April.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Blaster01 Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 BMW D636TA Joda den kjenner jeg etterhvert til, har akkurat levert min båt på verksted for å ta ut denne maskinen og sette inn en flett ny Steyr. Maskinen er den samme som Mercruiser solgte i mange år som heter D219. Mercruiser overtok denne maskinen fra BMW da de gikk på en smell med den selvoppfunnede kjølesystemet som benytter bladkjølere istedet for rørkjøler på varmeveksleren. Mercruiser har vel endret kjølesystemet 2 ganger før de endte opp med den løsningen som vel VM Motori i Italia (som er de som har laget maskinen) selv hadde designet til denne maskinen og som virker som den skal. Nimitz her inne på forumet har tatt sin BMW og bygget om kjølesystemet til det som Mercruiser har benyttet de siste årene og dermed var han kvitt kjøleproblemene sine, legger ved en link: ombygging av kjøling Var selv skeptisk til denne maskinen, men etter et par/tre mailer til noen her inne som hadde samme maskin så kjøpte jeg min båt. Maskinen er lettstartet, (litt hvit røyk ved oppstart som forsvinner med en gang), grunnen til at jeg nå bytter er at turboen sikkert har takket for seg (jeg har nesten en hel delemaskin liggende som fulgte med fra forrige eier) men har rett og slett ikke tid å "rote" med dette, så da blir det verksted og det koster jo fort penger. Men utover det så har den svevet helt upåklagelig og alltid startet med en gang, men på en 21` båt blir den vel i tyngste laget skulle jeg tro. Utover det så finner du full verkstedmanual osv. til denne maskinen her inne på forumet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.