Jump to content

Volvo Elektronikenhet spänningslarm


ebonita

Recommended Posts

I Volvos instrumentpaneler finns ofta en tavla med fyra varningslampor för 'TEMP, OIL, BAT, GLOW'. Bakom sitter en liten elektronikenhet 828783 som gör lite analyser och tänder respektive varningslampa och dessutom skickar ström till en liten varningssiren.

 

Jag har problem med spänningslarm (BAT) i tid och otid. Dels blir det varningssignal alltsomoftast när jag kör akterthruster, dels blir det varningssignal om laddningen stiger över 14,3 V, vilket den kan göra tidvis t ex på grund av temperaturkompensering. Larmet går både på båda styrplatserna, och måste nollställas separat både uppe och nere vilket gör det extra enerverande t ex när man håller på att lägga till.

 

I fjol så blev jag av med problemet genom att ta bort temperaturkompenseringen på generatorn så att spänningen höll sig under 14,3 V, och efter att ha satt ytterligare ett batteri i thruster-kretsen, men i år har det varit envisare.

 

Finns här någon annan som haft liknande problem, och någon som vet vad man kan göra för att slippa oljudet. Jag skulle kunna tänka mig at avstå från BAT-varningen om nödvändigt.

Link to post
Har og problemer med at ladelampen blinker og alarmen uler, dette skjer 5-10 sek etter oppstart, men ladingen er normal.

Har midlertidig permanent koblet ut buzzer og ladelampe, men bør vel nesten få dette i orden.

 

Oppgir Volvo noe området for spenningsalarmen? At den utløses på 14.3V må iallfall være feil. Akkurat denne kan du sannsynligvis unngå ved å montere en diode på kabelen til alarmen. (senke spenningen ca .7V) Men det vil selvsagt kunne muliggjøre enda fler lav-spennings pip.

 

Jag har frågat Drevia i Sverige men dom svara inte på vilka spänningsgränser som gäller. Diode låter intressant, skulle kunna vara värt att prova.

Link to post
Har klippet av ledningen til sirenen. Har lys alarm både på temp, oljetrykk og lading i tillegg til instrumenter. Får være nok duppeditter.

 

Jag har funderat på det oxå, men oljetryck och kylvatten vill man väl gärna ha larm på???

 

Skall löda ihop några experimentdioder enligt Ingarrs förslag och prova nu i helgen.

Link to post

Regner med at dioden skal sitte på kabelen som er merket 5, med ringen på komponenten imot instrumentpanelet.

Siden det er en lysdiode som tenningslampe sitter det en motstand i parallell med lysdioden, dette er kabel 3. (Motstanden sitter på motorsiden.) Dioden må altså ikke kobles inn her, da vil den ikke lade.

 

Kan poste en tegning hvis du ønsker.

Link to post

I fredags kopplade jag in dioder på de två elektronikenheterna som sitter på flybridge enligt Ingars recept. Fast jag satte dom på minussidan alltså riktade mot minus. Sedan har jag varit till Danmark över helgen och väl kört sådär 30 nm. Besökt 5 hamnar med normal användning av thrusters.

 

Och det hjälpte!!!!

Än så länge i alla fall. Lite hokus pokus är det för det slutade larma på den nedre styrplatsen oxå!?!?!?!?

Och varningslamporna verkar fungera normalt i övrigt.

 

Fantastiskt Ingar, stort tack. Detta trick hade jag inte kommit på själv.

 

Jag skall återkomma med rapport om det bråkar igen.

Link to post
  • 2 uker senere...

Tyvärr, nu har jag satt dioder både vid nedre och övre styrplats, men oljudet har återkommit. :headbang: Verkar som om överspänningslarm är det som faller ut mest.

 

Jag har antagit att larmenheten mäter spänningen mellan röd/blå (+12V efter nyckellås) och jord från motorkablaget, men det finns ju även en brun ledare med 61-anslutning från generatorn som väl antagligen går till laddningslampan (nej Ingar, jag tror inte att jag har lysdioder i displayen, systemet är 10 år gammalt). Kanske skulle dioden sättas här? Skulle Du vilja skicka en skiss Ingar så blir jag givetvis tacksam. :seeya:

 

Har väl kommit dithän att om det inte går att få tyst på eländet, så är jag beredd att avstå alarm från laddningslampan. Men givetvis helst inte från oljetryck och motortemperatur. Tips hur man åstadkommer detta välkomnas oxå...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Tegningen er fra manualen som ligger i arkivet.

 

Etter å ha sett nærmere på dette så er det to muligheter for hvordan modulen måler spenningen. Enten via punkt. 5 som er koblet til 61 på dynamoen, eller + som er strømforsyning til modulen. Disse er merket med røde piler.

I motsetning til hva jeg skrev lenger opp så holder jeg nå på at det er + koblingen som gjelder og at dioden skal sitte her.

Ganske sikker på at du har lysdioder i panelet, VP hadde det for 10 år siden. Er det vanlige pærer vil de sitte i sokler.

Motstand 15 forsyner dynamo med strøm til formagnetiseringen når tenning er på, dette fordi det ikke går nok strøm gjennom lysdioden.

Hvis det er her modulen måler spenning må det settes 2 dioder, hver sin vei.

 

vp_overspenningsalarm.gif

Link to post

Hej Ingar och tack för svar. Jag tror dock att mitt kopplingsschema är något annorlunda. Och jag tror att jag har sett att det är glödlampor i varningslamporna. Och jag hittar inte någon överledning med motstånd från röd/blå (+12V) till brun (61) på motorsidan.

 

kopplingsschema_till_ingar.jpg

 

På bilden ser Du hur jag satt in dioder på negativa sidan av varningspanelen. Tänkte att den skulle sänka spänningen över varningsenheten oavsett om den höga spänningen kom via det röd/blå systemet (=+12V via nyckel) eller om den kom in via t ex den bruna 61-ledningen. Men det har som sagt inte hjälpt. Kan det vara ide att sätta ytterligare diod i 61-ledningen som Du visat på Din skiss? Tycker Du i så fall fortfarande att den skall vara dubbelriktad?

Link to post

Tack Ole Petter,

 

Ja med generatorerna så är det så att original SB Valeo generator samt båda Mastervoltgeneratorerna går till samlingsskena i kopplingsskåp för 'service' dvs navigation och belysning och inverter. Reglering till 14,30 volt på en Mastervolt AlphaPro regulator kopplad gemensamt via oljetryckskontaktsyrda reläer till Mastervoltgeneratorerna enligt Ditt förslag Ole Petter (se 'Battritester' #90: 'Dette er en dynamo som leverer mye strøm selv om rotorviklingen har relativt stor motstand. (En ideell konstruksjon for en dynamo til ditt bruk).

I og med at rotorspolen trekker relativt lite strøm, kan du styre to dynamoer med feltet fra en regulator. Man legger da opp en styring som slår av og på feltet til hver dynamo i takt med om den ene eller andre motoren går.

Man kan altså koble begge dynamoene sammen og lade inn på en bank og styre det hele med en med en regulator. Fordelen med å bruke en regulator foran to regulatorer er at man får mer strøm ut av dynamoene.).'

 

Den andra Valeo-generatorn (BB) går till samlingsskena i kopplingsskåp för 'start' dvs kretsen till 'elaka' förbrukare som startmotorer, thrusters, ankarspel och dessutom motorsystemen. Spänning här mäts till ungefär 14,10 V.

 

Till huvudskenorna är ETA fjärrstyrda batterifrånskiljare anslutna och sedan batterierna. Länspumpar, värmare och radiominne är kopplade till biskena före batterifrånskiljaren på 'service'.

 

Batterispänningen mäts med en Mastervolt MICC direkt på batterierna och har kontrollmätts med Fluke instrument plus att det finns visarinstument på instrumentbrädan för löpande övervakning under drift.

 

Kan det vara någon överton i systemet som spökar?

 

Givetvis skulle jag vilja prova med att byta larmenheterna men dom kostar 3000:- kronor styck. Kanske kan jag växla SB och BB på prov. Att notera är dock att larm går på både övre och nedre styrplatserna samtidigt, så de båda larmenheterna är överens.

 

Till sist, jag håller helt med att ett fel skall rättas till där det uppstår frågan är bara hur…

 

Ny kommentar efter nattens funderingar enligt Ole Petters recept: måste undersöka hur 'service'-kretsen ligger separerad från motorkretsen ('start') på SB-motorn. Motorns elsystem ligger ju på 'start'-batterikretsen och generatorn på 'service'… Dvs 61-ledningen från SB Valeo-generator som ju ligger på generator i 'service'-kretsen leds in på larmenhet matad av 'start'-kretsen. Jag skall prova att koppla ur denna bruna ledning från SB Valeo-generaror. Hur stort motstånd är lämpligt för att ersätta en laddningslampa?. :eek:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

'Måste undersöka hur 'service'-kretsen ligger separerad från motorkretsen ('start') på SB-motorn. Motorns elsystem ligger ju på 'start'-batterikretsen och generatorn på 'service'… Dvs 61-ledningen från SB Valeo-generator som ju ligger på generator i 'service'-kretsen leds in på larmenhet matad av 'start'-kretsen. Jag skall prova att koppla ur denna bruna ledning från SB Valeo-generaror. Hur stort motstånd är lämpligt för att ersätta en laddningslampa?.'

 

 

Yeap!!! där var nog problemet! Har byggt in några reläer som fixar detta, och det har varit tyst hela helgen!

 

Än en gång stort tack till Ingar för hans i mitt tycke kreativa förslag med dioder och lika stort tack till Ole Petter för att han fick mig att tänka i rätta banor. :cheers:

 

Nu återstår bara att få Valeogeneratorn utan laddningslampa att göra någon nytta. Hur stort motstånd är lämpligt för att ersätta laddingslampan?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...