Jump to content

Skjerm til PC plotter, Touchscreen-Baklys dimmer

mateco

Recommended Posts

Kvifor ikkje gå for skjerm med integrert pc? Vi brukar touchskjermar frå Hatteland Display AS både som hovedmonitor og slavemonitor i styresystem for større skip. Finn ikkje modellen på sida her, men vi brukar nokre 10 toms skjermar med integrert pc som slaveskjerm. Meget hendig sak som monterast på vridbar brakett. For dei som har vore ombord i eit moderne ankerhandteringsfartøy er det dei monitorane som er festa til armlenene på stolane akter på brua

http://www.hatteland-display.com/panel_computer_hd12t04c.php

Her kan du sjå monitorane eg snakka om som er festa til navigatørstolens armlener:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7398122?index=13

Takker for forslagene, men som frk.Fryd også nevner, for mye for min skrumpne lommebok!!

Som nevnt tidligere i denne tråden så har jeg en 10,2" CFT 1020 VGA 16:9 skjerm, kjøpt hos CarPC. Jeg er forsåvidt fornøyd med skjermen, men synet er blitt en smule dårligere samt at den har en dårlig oppløsning på 800 x 480 fysiske pixels.

Når jeg da "tvinger" skjermen i 1024 x 768 så blir bildet noe blast, antagelig fordi oppløsningen ikke stemmer med de fysiske pixelene til skjermen.

Ønsket er derfor en litt større skjerm og med fysiske oppløsning på 1024 x 768.

Hadde jeg hatt råd så har nok denne Ixsun skjermen skjermen vært høyt oppe på ønske listen. Dypvannsskjerm som tåler 30 meters dyp, men til en pris lik 1000,- pr dybdemeter!! :confused:

Jeg får snoke litt mere på nettet for å se om det finnes noe til min pris!!! :rolleyes:

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ja det der er nok gode greier (uten å ha testet de da), jeg synes det er kjekt med DVI og VGA, da kan man veksle mellom to enheter.

Hos meg har jeg to skjermer, begge mottar dvi fra plotter og vga fra radar, i tillegg har jeg kamera på composite inngang og kan få det picture-in-picture. Utrolig fleksibelt og kompatibelt. Bruker skjermer fra Simrad (lik hatteland hardware), handlet de lett brukte til en fornøyelig pris.

Kan denne være av interesse?

15" Olorin

Jeg har sett at Olorin-skjermene står i en del av redningsskøytene rundt kysten.

De har grei lysstyrke i dagslys innedørs samtidig som de kan dempes helt ned til null. De er så vidt jeg vet ikke vanntette så i en båt må de stå innendørs. Eneste ulempe er at lys-dempingen er litt brå helt på slutten, kunne vært flere trinn i i området 5% -> 0%.

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Men den Olorin VL15D var desverre solgt !! :sad:

Den finnes jo i salg en plass der ute, men til en helt annen pris og er derfor litt i det dyreste laget for meg!

Kunne selvsagt ha gitt en slik til kjerringa i julegave, men av en eller annen grunn så tror jeg hun er litt lei av å få "båt-utstyr" i jule- og bursdags- gave!! :rolleyes:

Får fortsette søket!

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Takker for tipset Frk Fryd!! :smiley:

Skal holde et lite øye med på hva som tilbys på ebay!!

Og som du skriver, jeg trenger den ikke akkurat i dag og kan derfor godt vente til våren.

Nå er mitt krav at en slik skjerm ikke nødvendigvis trenger en IP klasse tilsvarende sjøskvett da den allikevel skal plasseres inne i kabinen.

En bra oppløsning på minst fysiske 1024x768, skjermstørrelse 13-15", bra kontrast og lysstyrke, gjerne mulighet for dimming, ikke for kostbar, så er jeg i grunnen fornøyd.

Jeg fortsetter søket i håp om at noe bra dukker opp !!

Bjørn

Hatteland er dyre, ikke noe som naturlig dukker opp i en lystbåt.

Eg er ikkje ubetinga einig med deg når det gjeld prisen. Ja dei er dyre, men kvaliteten er bra. Når dei held til proffbruk 24/7/365 er kvaliteten bra.

Om ein handlar desse "rette plassen" er ikkje prisen verre enn ein Garmin eller liknande plottar i samme størrelse. Eg snakkar då om touch-skjermar med integrert pc.

Denne panel PCen er ikke dum

http://www.elektronix.no/produktgrupper/panel_pc/industri/vanntett/sailorpc-12asr/no

Er vel mer eller mindre samme HW som en Simrad NSE12 pluss at an får touchbetjening i tilegg. Fant en pris på 1850USD på den som ikke er ille for en 1000 Nits touchskjerm med IP67 aluminiumskjerm og 1,6GHz Atomprosessor. Automatisk justering av lysstyrken helt ned til svart skjerm, støtter Canbus gjør den også, så med rett software burde ikke NMEA 2000 være umulig.

Så på denne nede på Electronica i München og den virket solid og bra bygd.

Redigert av abbor (see edit history)

Eg er ikkje ubetinga einig med deg... ...Om ein handlar desse "rette plassen" er ikkje prisen verre enn ein Garmin...

Ja sånn er det jo med alt. Kjøper man dyrt utstyr hos nærbutikken betaler man for mer enn bare varen. Jeg vet ikke hva en Simrad koster på "rette plassen", Garmin skjermer er jo også stadig på tilbus så man har jo en interresant problemstilling angående innkjøpet.

Er man ikke dreven data-mann kan man stort sett se bort i fra en pc-løsning, men om man er komfortabel med data er mulighetene store på den siden. Er vel neppe noen som betviler Hattelands kvalitet, jeg har jo selv to stykker så hvorfor skulle jeg påstå noe annet :confused: Men om man kjøper disse til listepris så er det mye panger, det koster også mye penger for en state-of-the-art Furuno eller Raymarine løsning...

Takker for tipset shaukaas!!

Kikka litt på prosjektet du linker til. Den skjermen som der er benyttet er en 10" Lilliput skjerm som ikke er ulik min egen 10,2" CTF1020 skjerm

Etter min oppfatning så blir begge i minste laget og med for dårlig skjermoppløsning. Dessuten så jeg at denne Lilliputskjermen hadde oppgitt noe dårlig lysstyrke på 170 cd/m2. Men lysstyrken er kanskje ikke et problem i buken på en seilbåt ???

Forøvrig så ser at at PC som blir brukt i prosjektet du henviser til heller ikke ulik min egen vifteløse 12V PC (ref innlegg #19)

Men igjen, Takk for innspillet!! :thumbsup:

Bjørn

Heisann !

Ser at Samsung har en 10" billedramme som også kan benyttes til PC-skjerm via USB. Denne billedrammen har fysiske 1024 x 768, er i 4:3 format, og har LED backlight.

Prisen på ca.1400,- er heller ikke avskrekkende. Lystyrke 250 cd/m2, kontrastforhold 600:1.

Skjermen er noe liten til mitt eget behov, men kanskje andre kan bruke den?

Nå har det vært nevnt her at LED backlight gjør at man enklere kan modifisere en dimmefunksjon. Er det noen her inne som har en "brødoppskrift" på hvordan en slik modifisering til dimmefunksjon kan gjøres??

Hva trengs? Pulsmodulator eller potmeter ? Eksternt/Internt? Hvor omfattende inngrep? Circa Kostnad?

Noen som har tanker rundt et slikt "miniprosjekt"??

Bjørn

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at noen led lys kan dimmes med en liten variabel spenningsregulator.

...litt skeptisk til denne usb-skjerm overføringen, hva slags oppdatering får man her egentlig?

Har ikke peiling! Hvis du trykker på "Teknisk Data" på linken jeg viser til, så står der: PC-grensesnitt - USB High Speed, og: Funksjoner - USB-miniskjerm.

Hva er du skeptisk til egentlig: At USB overføring er ustabil, eller dårlig skjermoppdatering? Vil den ikke funke som en vanlig skjerm?

Har ikke peil på noe av dette !!

Bjørn

Hvor ser du at den "også kan benyttes til PC-skjerm via USB"? At den har USB-grensesnitt betyr ikke at den kan brukes som PC-skjerm, da må du normalt ha enten HDMI-, DVI- eller VGA-grensesnitt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hva er poenget ditt?

Alle digitale billedrammer har USB-grensesnitt og kan vise bilder, og noen av dem kan vise video.

Dette gjør dem ikke til PC-skjermer, hvis du med PC-skjerm mener noe som kan erstatte det som vi andre mener med PC-skjerm, nemlig det vi sitter og ser på når vi skriver innlegg på BP.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Mener du har rett i at noen Samsung skjermer kan fungere som utvidet skrivebord. Men jeg tror oppdateringen av denne er dårlig. Det finnes aps. til Ipad også som gjør dette. Jeg tror ikke denne alene kan fungere som skjerm, kun som utvidet skrivebord.

Jeg ville holdt meg til den første planen om en rendyrket 12V skjerm med vga/dvi inngang.

Her en

til skeptikeren :giggle: Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Hva er poenget ditt?

Alle digitale billedrammer har USB-grensesnitt og kan vise bilder, og noen av dem kan vise video.

Dette gjør dem ikke til PC-skjermer, hvis du med PC-skjerm mener noe som kan erstatte det som vi andre mener med PC-skjerm..............

F.eks. se denne: 7" Lilliput skjerm med kun USB tilkobling !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bjørn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...