Jump to content

Skjerm til PC plotter, Touchscreen-Baklys dimmer

mateco

Recommended Posts

Jeg er fortiden på desperat utkikk etter en brukbar LCD skjerm for SOBvMax kartplotter program.

I utgangspunktet ser jeg etter en LCD skjerm med mulighet for å dimme ned fra 100-0%, som har en oppløsning på minst 1024 x 768, nogenlunde lyssterk 300-500 cd/m2, Størrelse 12-14". Videre har jeg et ønske om touchscreen.

Det kravet som synes å være det vanskeligste å oppfylle er dimme funksjonen. Da denne skjermen er ment brukt inn i cockpit vil jeg heller ofre lys-sterkheten mot mulighet for dimming.

Er det noen tekniske begavede her inne som kan svare på om det er mulig å ettermontere en slik dimme funksjon, evt. kostnader for en slik operasjon?

Videre ser jeg for meg ønske om touch screen da SOBVmax etter sigende skal fungere best med et slikt brukergrensesbitt. Etter en del googling fant jeg en forhandler av Touch screen Kits som jeg vurderer.

Er det noen her inne på forumet som har erfaringer å dele med slike Touch screen Kits ??

Hva med dere som allerede benytter SOBVmax med touch screen. Merker dere noe forbedring mhp brukergrensesnittet i forhold til mus/trackball???

Kan noen anbefale en skjerm som oppfyller de nevnte kriterier samt en prislapp på under 6K??

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Skal du modifisere en skjerm du allerede har må du bytte inverter for å få dimmefunksjon.

Jeg hadde tidligere to slike 17" skjermer som var modifisert og dimming var ikke noe problem.

Det som også er viktig med en skjerm i en båt er innsynsvinkelen, slik at du ikke må sitte rett forann skjermen. 12" har sjelden oppløsning over xvga.

Jeg bruker en Panasonic Toughbook CF-08 men du sliter nok med pristaket på 6k, får nok bare 1/3 av denne da... Den fjernstyrer en annen Window$ PC via WLAN og det er det eneste den kan. Beklageligvis har både Panasonic og Micro$oft ødelagt den ved å strippe den for ALT ANNET, du kan ikke installere andre programmer på den og fjernstyringen (M$ Remote Desktop) gjør at den PCen du fjernstyrer blir låst (Micro$soft har snubla i egne lisensregler og dermed måtte de ødelegge fjernstyringsfunksjnen på den måten :headbang: ). I reklamen er CF-08 lesbar i sollys men det kan nå diskuteres...

SOBvMAX fungerer greit med touchskjerm men kanskje største fordelen med touch i seilbåt er å slippe å ha ekstra duppeditter å forholde seg til i cockpiten. Brukende mus/trackball i vanntett utførelse sliter jeg med å finne...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Brukende mus/trackball i vanntett utførelse sliter jeg med å finne...

Kunne en Joystick mouse være en løsning. En slik skulle vel være relativ enkel å gjøre plaske-tett, eller? Videre så finnes det drivere å få lastet ned slik at en vanlig joystick vil fungere som en mus.

Bare en tanke!

mvh

Mateco

Jeg har kjøpt meg en Gyration Air Mouse som jeg enda ikke har prøvd i båten men den burde være enkel å gjøre vanntett. Hendig liten sak men krever litt tilvenning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Kanskje en liten avsporing, men det kan kanskje være av interesse å lese denne tråden også?

Joda, denne tråden har jeg lest med STOR intresse, men løsningen blir for dyr og komplex for min stakkars lommebok. Derimot synes det for meg at du Otilie er en teknisk begavet herremann som kanskje kan gi noen råd vedrørende ettermontering av dimme-funksjon i en LCD skjerm.

Hva trenger jeg og hva koster det?

Hvordan gjør jeg det?

Spent.................!!!!!!!! :smiley:

mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Takker for tilliten Mateco, men er ikke sikker på om jeg kan gi noe klart svar på spørsmålet ditt. Detter kan nok variere fra skjerm til skjerm...

Litt bakgrunn, så langt min kunnskap rekker:

-De aller fleste LCD skjermer bruker i dag lysstoffrør til dimming. Disse rørene trenger høy spenning som lages av en liten inverter. På de fleste skjermer er det en funksjon for å kunne regulere lysstyrken litt. Så vidt jeg kan forstå vil de fleste slike løsninger ha klare begrensninger i hvor langt ned man kan dimme lyset før lysstoffrørene får problemer...

-I nyere skjermer kommer det nå LED belysning. Dette er vesentlig enklere å regulere - enten med potmeter eller pulsbreddemodulering. Foreløpig er det lite utvalg av paneler med LED belysning...

-Reguleringen er på mange ferdige skjermer integrert i et OSD (på-skjerm) panel hvor man styrer lysstyrken via menyfunksjoner. Det kan være komplisert å overstyre dette uten å vite detaljene for styringen (det finnes ulike teknikker)

-Selv om man demper bakgrunnslyset veldig, kan man få problemer med lesevinkel etc. på skjermene. Egenskapene vil også endres med innstilling av kontrast og lysstyrke ("på signalene" til panelet).

I mitt opplegg har jeg lysstoffrør hvor lysstyrken er ment å skulle justeres med et pot-meter. Jeg har montert en vippebryter som velger maks lysstyrke eller minimum lysstyrke istedenfor potmeter. Jeg ser ikke behov for noen mellomstilling!. På skjermen oppe har jeg bare full guffe (eller avslått). For å få akseptable nattegenskaper må programmet også ha egne fargeinnstillinger for mørke siden minimum lysstyrke på rørene fortsatt er betydelig. Hos meg ser det bra ut når jeg kombinerer bryteren med programinnstillingene.

Ble forvirringen komplett nå? :crazy:

For å gjøre en lang historie kort - det er vanskelig å vite noe om dette for en ferdiglaget skjerm. Man må da åpne den og ha kunnskap om hva man finner til å kunne modifisere....

Takker for et godt og lærerikt svar Otilie!!

Utfra det jeg leser så må jeg nok innfinne meg i å bruke en vanlig LCD skjerm til mitt kartprogram. SOBVmax har vistnok flere dimme oppsjoner, men har ikke hatt mulighet til å teste de ut enda.

Jeg tror ikke jeg våger meg på noen modifisering av en LCD skjerm med mine sterkt begrensede kunnskaper.

Er det noen her som allerede har gjort en vellykket modifisering?

I tilfelle med hvilken skjerm og hvor skaffe nødvendige ekstra deler?

Ville vært meget takknemlig for en evt. "oppskrift" og et ca. prisoverslag på det hele.

Tror det er mange her inne på forumet som gladelig har betalt 5-6 K for en god LCD skjerm med skikkelig dimme funksjon!!

Kanskje en liten forretnings ide til den rette fingernemme? :smiley:

mvh

Mateco

SOBVmax har vistnok flere dimme oppsjoner, men har ikke hatt mulighet til å teste de ut enda.
Du har 9 "nedtoningsgrader" for selve kartet i tillegg til 4 standard paletter for Window$elementene (kantlinjer, knapper o.l.). I tillegg kan du lage dine egne Window$paletter.

Kjører også SOB, og for min del har jeg funnet ut følgende:

Touchscreen:

Helt greit når det er lite bølger. Neste gang du er i båten setter du en tapebit eller en annen markør, og så prøver du å treffe den med fingeren flere ganger på rad.

Skal ikke så mye ruskevær til får man får store problemer, og det er somregel da man hvirkelig trenger å treffe akkurat den menyen...

Jeg har tatt et numerisk tastatur som via en softwaresnutt styrer alle aktuelle kommandoer jeg har bruk for; Zoom, Pan, De-clutter, Nigth-mode, dimming, North up/heading up etc.

Tastaturet har 14-15 knapper, og en av de har "shift" funksjon slik at jeg i realiteten har dobbelt så mange kommandoer.

Det beste er at tastaturet passer inni håndflaten, og at knappene står i ro - relativt til fingrene som skal trykke.

Dimming av LCD skjerm:

Dimming funksjonen i SOB er forsåvidt helt Ok (men er avhenging av C-map kartene og ikke selve programmet.)Det du vil få problemer i stup-mørket er strølys fra lysrørene som slipper ut både under, over og vedsiden av selve displayet. Dette er somregel så kraftig at det vil være meget forstyrrende og ødeleggende for nattesynet.

Finnes to løsninger; Enten en elektronisk regulering av lysrørene (dyr og komplisert) eller å skaffe seg noen filtere som legges/tapes over skjermen. (billig og velfungerende.)

Lysfiltre får du fra firma som driver med lyd/lysutleie.

Mvh Ketil.

(Micro$soft har snubla i egne lisensregler og dermed måtte de ødelegge fjernstyringsfunksjnen på den måten ).
Hvis du leter litt etter "fattigmanns terminalserver" finner du løsning hvor man bruker en .dll fra RC versjon av XP. Det gir deg "ekte" terminalserver løsning på XP..

Se her: http://concurrentremotesessions.netfirms.com/

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Dere står jo litt friere som har PC løsning innendørs i en motorbåt.

Så snart men skal rigge til noe utendørs, blir det straks mer klatt.

Da dukker kravet opp om lyssterk skjerm, vanntett-het og en eller annen type betjening.

Alt dette finnes fiks ferdig i en kartplotter. Noen kroner dyrere, men mange ergrelser mindre.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Alt dette finnes fiks ferdig i en kartplotter. Noen kroner dyrere, men mange ergrelser mindre.

For meg har det vært motsatt. Hadde Simrad CX44 i forrige båt (både nede og på flybridge). Da ergret jeg meg stadig vekk over treg zoom, teit brukergrensesnitt, svak lysstyrke (selv på SunView) og klossete/manglende integrasjon med andre levereandørers produkter. Nå er jeg faktisk rett og slett kjempefornøyd (sjekk evt. tråd her) :cool:

Det gir deg "ekte" terminalserver løsning på XP..
Har kastet bort en del timer med den der kvasiløsningen allerede uten å få det til å virke. Ser du har en annen link en jeg hadde så jeg skal prøve igjen. På jobb har vi 2 slike Panasonicskjermer så det hadde vært greit å få de til å virke på en fornuftig måte og ikke slik Micro$oft tvinger oss til :headbang:

For meg har det vært motsatt. Hadde Simrad CX44 i forrige båt (både nede og på flybridge). Da ergret jeg meg stadig vekk over treg zoom, teit brukergrensesnitt, svak lysstyrke (selv på SunView) og klossete/manglende integrasjon med andre levereandørers produkter. Nå er jeg faktisk rett og slett kjempefornøyd (sjekk evt. tråd her) :cool:

Det er flere enn Simrad som produserer kartplottere, som er både raske og funksjonelle. Men bra at du er fornøyd.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Har kastet bort en del timer med den der kvasiløsningen allerede uten å få det til å virke.
Så har jeg kastet bort noen timer til... Fungerer som terminalserver, dvs. at jeg kan logge meg på en annen PC med et annet brukernavn men det er jeg ikke særlig tjent med. Må jo da i så fall kjøre to separate plotteprogram og snekre en eller annen GPS/AIS deling+++. Trenger bare å "overta" eksisterende skjermbilde og tastatur/mus uten at den fjernstyrte skjermen går i svart. VNC gjør denne jobben glimrende men da må jeg ha en fullverdig PC å fjernstyre med og ikke den forkrøplede og kastrerte Window$CE versjonen som er på Panasonic CF-08 :headbang: :headbang: :headbang:

• 2 uker senere...

Nå har jeg endelig hoppa i det og uhemmet handla PC-utstyr til skuta. Har ikke peiling på om noe av dette vil funke, men håper på det beste.

Har lest i mange tråder på forumet og funnet en del gode innspill som forhåpentligvis har gjort at dette vil funke.

Etter en del grubling kom jeg frem til at jeg ville ha en fast montert PC i båten. Av plasshensyn skulle den være liten uten at kapasitet eller ytelse ble svekket.

Valget falt på en CALU-M DVI P4-M CarPC fra det tyske nettfirmaet CarTFT.com. Dette er en liten vifteløs PC med Doble VGA uttak som kan drive to skjermer samtidig. Ellers har den automatisk dvalemodus når spenningen forsvinner. PC’en må settes sammen etter egen konfigurasjon. Jeg valgte en harddisk på 160GB, 1 GB ram, En DVD-RW. PC’en leveres med integrert hovedkort med 3 USB 2.0, 1 RS232, RJ45 til 10/100 LAN, ++. Kan plugges rett på 12V batteriet.

Sammen med et RF 10m trådløst minitastatur m/integrert mus ble kostnadene € 711.- inkl. frakt.

Måtte også ha en LCD skjerm som mest mulig oppfylte de krav som er nevnt innledningsvis.

Har begrenset plass så valget falt på en 10,2” CFT 1020 VGA, Touchscreen og mulighet for dimming av bakgrunns belysning. Skjermen har en, etter min mening, en elendig oppløsning på bare 800 x 480 (16:9) fysiske pixler, men var relativ lyssterk med 400 cd/m2.

Plugges rett inn i 12 VDC. Pris € 369,.

Har smokka inn et lite samlebilde av de nevnte artikler

pcsamlet.jpg

Til denne PC’en har jeg tenkt å koble til diverse NMEA snacks, men den inneholder dessverre for få serielle/USB innganger. Måtte derfor handle en Multiplexer fra Brookhouse. Valgte en NMUX-AIS da jeg syntes det virka smart av en eller annen grunn. Har en X-pack AIS transponder som jeg har tenkt å koble opp mot kartprogrammet SOBVmax i tillegg til autopilot, dybdemåler og GPS.

Sammen med USB konvert-kit betalte jeg £ 127,- for denne Multiplexen.

For å lese kartprogrammet på flyen tenkte jeg å streame NMEA over WLAN v.h.a GPSgate programvare. Har derfor kjøpt inn En Siemen Gigaset SE551 WLAN dsl/cable –router som også kjøres direkte på 12VDC. Bruker da Laptoppen der oppe på FB.

På toppen av alt dette har jeg i tillegg tenkt å bruke PC’en til en multimedia streamer der jeg kobler den til en 500 GB ekstern harddisk med musikk og film som streames til andre PC,er samt via Windows mediasenter til stereo anlegget v.h.a. Logitech Wireless DJ.

Videre vil jeg ha muligheten til en internett tilkobling med 3G USB modem som deles på netteverket.

Nå sier det seg selv at denne PC’en får nok å gjøre, og da spesielt hvis alt skal foregå samtidig. Skal bli spennende å prøve.

Her blir det en masse tilkoblinger og trådløse overføringer. Tenker da på RF trådløst tastatur, WLAN router, Logitechs Wireless DJ. I tillegg VHF sending/mottak fra AIS, +++

Det blir rene microwaven om bord !

Hvis det er noen her inne som har betenkeligheter eller tanker rundt dette prosjektet, så kom med de!! Det er bedre å skrelle forventningene nå enn i etterkant!

Jeg kommer helt sikkert til å søke hjelp her inne når greien skal kobles i hop. Og det er da spesielt vedrørende NMEA signalringen jeg sikter til. Har egentlig ikke peil, men må prøve allikevel!!

(PayPal er jaggu meg et kjekt betalingssystem gitt !!! :smiley: )

Mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Ser ut som et spennende prosjekt, skal bli gøy å følge med.

Selv hadde jeg nok valgt en serie til Ethernetserver i stedet for multiplexeren og USB konverteren, men så er ikke jeg spesiellt glad i hverken RS kommunikasjon eller USB.

Løsningen du har valgt er helt sikkert billigere enn den jeg viser her, men jeg har veldig god erfaring med MOXA serieport til Ethernetserverene. Husker min første erfaring med en slik da jeg for snart 10 år siden satt hjemme og styrte oscilloscopet på laben og overvåket en test.

Moxa NPort Server

Selv hadde jeg nok valgt en serie til Ethernetserver i stedet for multiplexeren og USB konverteren, men så er ikke jeg spesiellt glad i hverken RS kommunikasjon eller USB.

Løsningen du har valgt er helt sikkert billigere enn den jeg viser her,

Ja, den så kostbar ut den der!!

Men nå er det for seint: Kjøpt er Kjøpt og penga er brukt!!!! :nonod:

Takk for tipset iallefall!! :smiley:

Mateco

• 1 år senere...
  • 10 måneder senere...

Heisann folkens! :flag_bp:

Jeg løfter denne gamle tråden i håp om at noen kan gi noen vettuge svar på følgende.

I dag er teknologien utviklet seg en del siden starten a denne tråden. Vi har fått mange nye skjermer med LED teknologi som gir bakgrunnsbelysning, noe som forhåpentligvis gir lysere skjermer, bedre kontrast, og muligens er lettere å dimme mhp nattseilas?

Problemet er at det er umulig å finne vanlige PC-skjermer med denne teknologien som faktisk er små nok !!??? Det finnes mange tilbud på skjermer rundt 20", men det synes jeg blir en smule drastisk til å vise plotterbildet foran førersetet!!

Mitt behov er en skjerm på ca. 12" - 15", med LED teknologi, gjerne 4:3 format (kjører gammal XP i båt-PC så bildet synes å bli litt dratt i sidene med 16:9 format)

Noen som kjenner til "små" vanlige PC-skjermer med ny teknologi som ikke koster skjorta??

Og, finnes det noen XP-programvare som gjør at man kan benytte 16:9 format skjermer uten at bildet blr "dratt ut i sidene" ??

Takker for innspill!!

:sailing:

Bjørn

Og, finnes det noen XP-programvare som gjør at man kan benytte 16:9 format skjermer uten at bildet blr "dratt ut i sidene" ??

Bruker du DVI eller HDMI skal dette ordne seg selv, bruker du VGA må du vel fortelle driveren hvilken oppløsning du har på skjermen. Høyreklikk på desktopen, velg egenskaper og fanen insstilllinger.

Ellers tror jeg du skal slite med å finne standard PC-skjermer mindre enn 19" i dag.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...