Sailor33 Startet 24.April.2008 Link til dette innlegget Startet 24.April.2008 (redigert) Hei, Jeg har et Volvo 120 s ( tror det heter se) seilbrev med en 2 bladers volvo foldepropell på. Står 15x9 1395 på den. Sliter litt med å få den løs og har noen spørsmål knyttet til dette. Det sitter en 6 kantet messingbolt mitt i "navet" på propellen ca 2 cm bred med kort hode (ca 7mm dyp), og det er denne jeg må få løs for å kunne skifte sink. 1. Tror dere denne messing bolten kan være gjenget motsatt vei av det som er normal gjenget? 2. Når jeg legger krefter på bolten beveger hele seildrevet seg sidelengs, og det er sikkert ikke bra. Hva er beste måte å gjøre dette på? Er jo ikke lett for noen å holde mot når man må bruke mye kraft på en pipenøkkel. Er det noe lurt triks her 3. Har kjøpt en nr 24 pipenøkkel fra Biltema, men denne er litt stor. Pipe 23 er for liten. Er det noe annet verktøy jeg kan bruke som sitter 100%? 4. Har prøvd meg litt med varmepistol, men er redd for å ødlegge pakkningen på aksen mot drevet slik at dette ikke blir tett. Er det noen risk for dette? Må det varmes veldig mye før locktight eller lignende slipper? (vet ikke om dette er brukt og får ikke tak i tidligere eier). På forhånd tusen takk! Redigert 24.April.2008 av Sailor33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 Hjelper dette deg? 1. Tror dere denne messing bolten kan være gjenget motsatt vei av det som er normal gjenget? Nei, ikkje det eg hugsar frå sist eg demonterte propellen. 2. Når jeg legger krefter på bolten beveger hele seildrevet seg sidelengs, og det er sikkert ikke bra. Hva er beste måte å gjøre dette på? Er jo ikke lett for noen å holde mot når man må bruke mye kraft på en pipenøkkel. Er det noe lurt triks her Du beveger motor og drev, begge deler er hengt opp i gummifester, og burde tåla ein del. Eg ville likevel ikkje brukt makt. 3. Har kjøpt en nr 24 pipenøkkel fra Biltema, men denne er litt stor. Pipe 23 er for liten. Er det noe annet verktøy jeg kan bruke som sitter 100%? Veit ikkje. 4. Har prøvd meg litt med varmepistol, men er redd for å ødlegge pakkningen på aksen mot drevet slik at dette ikke blir tett. Er det noen risk for dette? Må det varmes veldig mye før locktight eller lignende slipper? (vet ikke om dette er brukt og får ikke tak i tidligere eier). Mutteren skal vera montert med låsesplint. Normalt skal det ikkje vera nødvendig med makt her, med mindre tidlegare eigarar har valt litt utradisjonelle løysingar. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor33 Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 (redigert) Tusen takk Nils! Når jeg ser på bildet tror jeg min er litt andeledes. Har ikke sink på propellen slik det ser ut som om det er på tegningen. Det er ikke noen splint i bolten som jeg kan se. Ser bare det 6 kantede hodet på en messingbolt. Må nok derfor være noe annet som holder den på plass. Den sitter hvertfall som fy... Andre forslag? Redigert 24.April.2008 av Sailor33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stormy Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Jeg har akkurat skiftet sink på mitt drev. Jeg hadde også en 24mm pipe fra Biltema, men fant fort ut at denne ikke kunne brukes pga for stor fas i enden på pipa. Skruen har et veldig lavt hode, og det er viktig med ei pipe som ikke har fas på enden ellers bare glipper pipa. Med riktig pipe så var det en smal sak å skru ut skruen. Sitér dette innlegget Link to post
stormy Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Sprengskisse Volvo Penta 2-bladet foldepropell Her er skisse av foldepropellen. Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Har samme type drev, og kan bekrefte at det er 24mm pipe som passer. Den er riktignok litt stor, men som du skriver 23mm er for liten. Mutteren er ikkje links gjenget så du drar den av på vanleg måte (mot sola). Det er mogleg at den som har montert det sist ikkje har brukt momentnøkkel når han har dratt til mutteren, og da har han sikkert tatt rikeleg i for å sikre at den skal sitte.... Du kan bruke eit at propellblada og ein plankebit mot skroget/bakken som mothold når du skal løyse mutteren. Når du skal montere den igjen så skal propellmutteren dras til med 70nm moment, og låsemutteren med 20nm. Bruk rikeleg med vannfast grease på akslingen. Det skal brukast mutterlim på låsemutteren for propellen og på dei to umbrakoskruene som holder fast boltene som propellblada svingar rundt. Og hugs å sette på den vesle låseplata på låsemutteren og å bøye opp "blada" på denne slik at ikkje låsemutteren skrur seg ut..... Mvh Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Sailor33 Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 (redigert) Tusen takk for gode svar! Skal prøve meg igjen i morgen. Hvilken type/hvor fant du riktig pipe Stormy? Du skriver: "viktig med ei pipe som ikke har fas på enden". Hva betyr det? Redigert 25.April.2008 av Sailor33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Du har muligens en tidligere versjon av bronsepropellen og da ser den litt annerledes ut enn sprengskissen "stormy" refererer til. Sjekk om det sitter en flens på den store mutteren. Hvis det gjør det, er det en låseskrue i den og den må løsnes først. Det er en unbrako skrue og den kan sitte godt. Det skal brukes Loctite (eller tilsvarende) på den. Bruk gjerne varmepistol og bank litt med hammer på unbrako-verktøyet så løsner den til slutt. Lykke til. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Sailor33 Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Har nok den samme propellen som Stormy og Rossicus beskriver. Bare jeg får svar på hva dette som Stormy skriver er: "viktig med ei pipe som ikke har fas på enden". Hva betyr det? - og finner en pipe som passer 100% så skal nok dette gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Har nok den samme propellen som Stormy og Rossicus beskriver. Bare jeg får svar på hva dette som Stormy skriver er: "viktig med ei pipe som ikke har fas på enden". Hva betyr det? - og finner en pipe som passer 100% så skal nok dette gå bra. Reknar med at Stormy meiner overgangen mellom sekskanten inne i pipa og nedrekant av pipa. Denne er som regel skrådd utover (fas)slik at det skal vera lettare å få pipa ned over mutteren. Viss denne skråkanten går for langt innover i pipa så vil det bli for lite att av sekskanten for å gripa rundt mutteren når kanten av pipa treffer botnen. Utforming av dette varieren nok frå pipesett til pipesett. Men viss du er obs på problemet så går det nok greit å finna eit som passar. Lykke til! Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Sailor33 Svart 26.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 (redigert) Tusen takk! Propellen jeg har er denne: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-...410-44-226.aspx Er et hull som var helt grodd igjen hos meg og der sitter det en låse skrue. Får jeg ut denne er nok mye av jobben gjort tenker jeg. Får ta med meg torx og umbrako sett i morgen og forsøke å lure denne ut først... Ganske flaut at jeg ikke så denne med en gang men.... Nå er det på tiden med en etter en lang dag med båtpuss... Redigert 26.April.2008 av Sailor33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.