EMILIAN Startet 25.April.2008 Link til dette innlegget Startet 25.April.2008 Hei allesammen Tar opp igjen tråden rundt disse motorene. Vi vet jo alle at disse ryker endel ved kaldstart, men finnes det en måte å lede vekk all røyken på?? Var en tur til Husnes forrige helg og var passe flau når vi startet opp for å dra hjem. Røyker jo endel med engang Gode råd og tips anyone?? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig FORD SAAB 2704ET .Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
nordan family 27 Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 mitt inntrykk er at når jeg "ruser" den, dvs lar den surre og gå på 900-1000 omdreininger mens jeg løsner fortøyninger og tar opp ankeret reduseres røyken betraktelig i forhold til om den får lov til å surre helt på tomgang. Kanskje det hjelper for deg? Selvom du leder røyken ned i vann vil den jo komme fort opp igjen nå man er inne i havn. Sitér dette innlegget Link to post
EMILIAN Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Heisann:) Eg starter jo alltid båten med litt pådrag når eg starter, og det er jo her all røyken kommer inn. Går jo ikke mer enn et par minutter før røyken er mer eller mindre vekk. Men i en tjukt befolket båthavn på en flott vår/sommerdag, kan det jo fort bli litt pinlig:) Missforstå meg rett her, for eg e storfornøyd med båten. Har store planer for oppgradering og motoren er eg fornøyd med ellers,men vet noen om noen gode tips og løsninger,er eg takknemelig:) Sitér dette innlegget Stolt Fjordeier:) Link to post
Javi Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Jeg har samme problemet med min Ford. Har fundert på å montere vifte for å trykke mer luft inn i motorrom. Noen som har formening om dette vil hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 ikke ved kaldstart . der er jo en god mengde frisk luft i et motorrom ved kaldstart.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Pjolter Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Hadde samme problem når jeg hadde en slik en. Ble aldri bedre. Men . mener å huske de snakket om glødeplugger kunne hjelpe. Ellers tror jeg nesten alle sammen svarte som her,. at de bare er slik.. Var forresten kjempefornøyd med motoren. Mvh Pjolter med Perkins som også ryker litt Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
SveinHa Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 For noen år siden var jeg å så på en båt med fabrikkny 2704 (Antagelig hadde den nok et annet nummer og var tyrkisk produsert Ford Otosan som ser helt lik ut som 2704). Den røyk KRAFTIG hvitt ved oppstart og en god tid etterpå... Selv har jeg hatt en 2712 som ikke hadde denne hvite røyken men mer blådis hele tiden, både varm og kald. Iflg lokal forhandler er der ingenting å gjøre med det, de er bare slik også som nye... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Det beste er nok bare å late som ingenting! Røyk?? Hvor da? Dette er motorteknologi fra dengang da røyk fra dieselmotorer var normalen. Eneste holdbare løsning på problemet er ny motor, men den er vel litt drøy... Gamle Forder SKAL ryke, når de er kalde (bortsett fra min da... ). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 (redigert) Min 2704 er på samme måte, løser ut røkvarsler å står i....! En gang kom en gammel gubbe løpende i fulllt firsprang..han trodde hele bryggebebyggelsen sto i brann. Min motor er MYE likere om sommeren når temperaturen er over 10 grader! Regner med jeg har KOLS før jeg blir 60 Fordelen med denne motoren er driftsikkerheten! Du slipper å ha en "grådig og god forhandler i ryggen". Redigert 25.April.2008 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 (redigert) Kan jo ha et grov slange på 100 meter hengende etter, så blir DU kvitt røyken. Min ford 2722 røyk mye, men det ble mye bedre etter at dysene ble overhalt. Min røyk litt mye også under gange. Nå er iallefall jeg fornøyd. Redigert 26.April.2008 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førsten Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Jeg har nettop investert i båt med en god gammel 2704 røykbombe. Driver og forsøker meg fram, og så langt har jeg funnet ut at det blir litt mindre røyk av å starte med mindre gasspådrag, og helst uten å bruke "thermostart" funksjonen på dieselpumpen. Forøvrig så har jo også jeg hørt forklaringen at "sånn er det bare" med denne motortypen Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Er ikke sikker på om det kan overføres til 2704 men egen erfaring med VP41A er at minimalt gasspådrag ved start (må kanskje ha mer pådrag til den starter) og koble inn giret så snart som mulig etter start gir minst røyk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
dezibella Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Jeg tror at vi som har slike motorer må bare innse at det er slik det er. Har hørt om mange som bytter dyser og koster på mange kroner men det hjelper bare en kort periode. Ford motorene er bygd for og vare (nesten) evig så pasninger i ventiler og sylyndre er ikke som på mordene motorer. Det er en fordel trenger man råd og vink angånde motoren så kam man jo se hvem i havna eller utehavner som har like motorer. Lykke til vidre og måtte alle ha en problemfri båtsesong. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
vågholm Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 hei har 2 ford mermaid motorer med samme problem som deg. har montert diesel vannvarmer som eg forvarmer motorene med før start, dette reduserer røyken betrakteleg og det blir mykje kjekkare å starte opp blant andre båtar og etter at gearet er koplet inn er all røyk vekk. har varmaren på 15-20 min på kvar motor før start. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Når man har denne motoren(eller Volvo Penta 40-/41-serien), kan det være lurt å la gå alle fortøyninger untatt å ha en eller to igjen, før man starter den. Da blir det lite tid man trenger oppleve den sjenerende eksosrøyken ettersom man kan koble inn giret ganske raskt etter å ha latt gå den siste/de to siste forøyningene. Man trenger ikke varme disse motorene på tomgang eller ca. 1000 o/min uten belastning. Det er helt i orden å koble inn giret og varme opp motoren på ca. 1000 o/min. Det har vært tipset om dette rådet fra andre her på baatplassen.no også. Sitér dette innlegget Link to post
Førsten Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 En nabo fortalte at han hadde opplevd mye mindre røyk fra motoren etter at han skiftet dieselfiltrene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Så båten ryker mindre hver vår like etter filterbytte? Høres merkelig ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tore B Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Jeg mener dette har vært diskutert her tidligere, men jeg finner det ikke igjen. Lancing Marine hadde vel en oppskrift på reduksjon av røyk som gikk på at det kun var 2 eller 3 sylindere som fikk diesel ved oppstart, eller noe i den duren der. http://www.lancingmarine.com/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Førsten Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Så båten ryker mindre hver vår like etter filterbytte? Høres merkelig ut... Ja det synes jeg også da jeg hørte det, men det var hans erfaring med denne motortypen. Kan ikke se noen logisk sammenheng her utenom kanskje fuktighet i filtrene og drivstoffet? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Jeg byttet dieselfiltre på min 2704 i fjor. Merket ikke noen endring av den grunn Sitér dette innlegget Link to post
rogerfo Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 (redigert) Jeg har en Ford Mermaid 2704 Turbo Plus (250Hk) som også ryker ekstremt ved kaldstart. Jeg undersøkte hos flere profesjonelle og alle bekreftet av disse motorene "skal" ryke ved kaldstart. Jo mer effekt jo mer røyk... Det er en kombinasjon av lav kompresjon, "uheldig" konstruksjon av motoren, mye kjøling (Turbo+ skal ikke ha temostat...),underspylte stempler (Turbo+) osv som gjør at motorene gir dårlig forbrenning ved lave temperaturer og derfor grå/hvit røyk i vannvittige mengder... Jeg kobler til gir for å øke belastningen ved kaldstart. Lancing Marine tilbyr seg å bygge om dieselpumpa slik at dieseltilførselen kuttes til de 3 fremste sylindrene når giret er frikoblet. Dette forutsatte en fri-bryter i girhendelen så vidt jeg kan huske. Iflg Lancing er de 3 fremste sylindrene "de verste" pga kjølesystemkonstruksjonen. De skulle så vidt jeg kan huske ha ca £ 500 for jobben. Men - er det ikke muligheter å koble til elektriske ventiler på dieslrørene som kutter dieseltilførselen vha en bryter? Kjenner noen av medlemmene her hva som finnes av sånt utstyr? /roger Redigert 28.April.2008 av rogerfo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Røyk problemer har også vært kommentert og knyttet til foringer - for en tid tilbake ble blant annet dette sakset fra båtmagasinets forum til en annen tråd Re: Ford 2704ET røykreduksjon Vel hvis det bare var et enkelt svar på dette. :-) 2704ET er laget i mange utgaver, fra 1968-1972 fikk du blokken med chrome foringer. Disse foringene er meget tynne og hadde en tendes til å bli ovale osv.Uten å gå for mye inn på hva som skjer, vil disse blokkene med chrome foringer alltid lage mye røyk. Det eneste som hjelper er å bytte foringer til støpejern. Sabb i Bergen leverte denne typen blokk helt opp til ca 1980 etter et oppkjøp av restblokker/motorer. 2. 2704 ET var levert med flere forskjellige stempel/kompresjoner, del laveste var helt nede i ca 13,7:1 og her var det også snakk om eksosrøyk. 3. 2704 ET er levert med forskjellig lengde på veivstakene, er disse kombinert feil, kan stempelet stå forlavt med eksosrøyk med resultat. 4.Så kommer vi til de vanligste feilene, overhaling av topp der ventilene står for lavt i setet. Det er svært viktig at ventilene kommer i riktig høyde når toppen blir overhalt, for lave ventiler(slipt for langt ned i sete) gir redusert kompresjon og eksos røyk. 5.Feilkoblet varmtvannsløyfe, vannet skal taes ut fra toppen ved termostathuset og retur til sirkulasjonspumpen, ellers faller temperaturen ved lavfart og motoren røyker. 6. Gammel type turbo Holset 3ld, denne var/er heller ikke særlig effektiv i forhold til den nye vi har, og det røyker vesentlig mindre med den nye typen, som pumper mer luft i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) elektriske ventiler på dieselrøra vil vel slite kraftig på stemplene i pumpen. da vi dieselen "stange" i ventilen . og får vondt i hodet :-) Redigert 29.April.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SveinHa Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 elektriske ventiler på dieselrøra vil vel slite kraftig på stemplene i pumpen. da vi dieselen "stange" i ventilen . og får vondt i hodet :-)Ikke bare vondt i hodet men sprengte rør i tillegg. Måtte i så fall vært treveisventiler slik at dieselen får en plass å gjøre av seg men har vondt for å tro at der finnes slike ventiler som tåler det høye pulserende trykket... Neppe den helt store tekniske utfordringen men noen skal utvikle dette, produsere og tjene penger på et svært begrenset marked (rette et relativt lite problem i noen få steingamle motorer). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Nemo Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 En som har gjort endringen med å starte motoren på tre sylindre har skrevet noe om dette, men jeg finner det ikke igjen. Det som var nevnt var at ikke alle Ford 2704 blir kvitt røyken ved denne ombygging. det er mulig å gjøre en test for å se om det vil hjelpe. Man kobler fra tre sylindre, dette må gjøres på dieselpumpen og ikke på dysene. Dersom motoren nå har mindre røyk under oppstart vil resultatet av ombyggingen bli bra. Haugland Diesel(har nå nytt navn) kan gjøre denne ombyggingen. Mener prisen var 6 - 7000. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.