Jump to content

Ford Sabb 2704ET ryker kraftig ved kaldstart

EMILIAN

Recommended Posts

ikke alle Ford 2704 blir kvitt røyken ved denne ombygging. det er mulig å gjøre en test for å se om det vil hjelpe. Man kobler fra tre sylindre, dette må gjøres på dieselpumpen og ikke på dysene.

F. eks. MTU kutter ut en hel sylinderrekke på V-maskiner i samme øyemed, og der har det god effekt.

For å sjekke effekten på Ford er ikke det verre enn å skrue helt fra tre dieselrør, sette en slangestubb på hver pumpeutgang og samle sølet i en kanne eller lignende.

Når det må gjøres på pumpen er det fordi Ford har en spesiell konstruksjon med lange gjennomføringer/muttre inn gjennom topplokket.

Det er vanlig på større utstyr å kunne henge opp pumpestempelet, tipper det er det som gjøres ved en ombygging, en eller annen hevarm-funksjon.

En kan i testøyemed kanskje klare også dette selv, ved å se på mulighetene for blokkering i øvre stilling, etter å ha skrudd av sidedekselet.

Ellers kan det jo være en ide å sjekke om pumpen er slitt (dvs. for lav tenning), om røyken avtar noe /motoren går renere, dersom en løsner på skruene som holder pumpen mot braketten og vrir pumpen forsiktig (til den siden hvor turtallet øker).

Sett i tilfelle et overettmerke først.

Mvh

Kaldfisk

Tror nok det er mye hysteri ute og går her,så mange forder det går her i landet,og 90% klager på røyk ved kaldstart????trokke det er no galt med alle de forder det er her til lands...så går det greit med varm maskin og ikke no røyk under marsjfart,ikke noe soting,bra drifts tempratur osv er det vel bra.Husk at stakkar`n skal brenne diesel da,eller gassolje som det også heter,ekke no bensin det her,er rimelig grove saker i forhold til en nyere maskin med et par hundre hk(tenker da spesielt på yanmar sin 4 sylindra med 222hk,kan det holde????skal like og se en sånn om 30 år)en mulighet er jo det med og justere diesel pumpa,har selv gjort det på min bmc 1500,som også er kjent for og ryke,resultatet ble overaskende,men husk ikke bli bitt av "litt til" syndromet,skal bare ta igjenn den lille "slakken" det har blitt i registeret...

mvh christian

• 2 år senere...
  • 4 år senere...

Tror nok det er mye hysteri ute og går her,så mange forder det går her i landet,og 90% klager på røyk ved kaldstart????trokke det er no galt med alle de forder det er her til lands...så går det greit med varm maskin og ikke no røyk under marsjfart,ikke noe soting,bra drifts tempratur osv er det vel bra.Husk at stakkar`n skal brenne diesel da,eller gassolje som det også heter,ekke no bensin det her,er rimelig grove saker i forhold til en nyere maskin med et par hundre hk(tenker da spesielt på yanmar sin 4 sylindra med 222hk,kan det holde????skal like og se en sånn om 30 år)en mulighet er jo det med og justere diesel pumpa,har selv gjort det på min bmc 1500,som også er kjent for og ryke,resultatet ble overaskende,men husk ikke bli bitt av "litt til" syndromet,skal bare ta igjenn den lille "slakken" det har blitt i registeret...

mvh christian

Hei, har det samme problemet med min BMC 1800, hvordan gjorde du dette? 

:fishing: hei har 2 ford mermaid motorer med samme problem som deg. har montert diesel vannvarmer som eg forvarmer motorene med før start, dette reduserer røyken betrakteleg og det blir mykje kjekkare å starte opp blant andre båtar og etter at gearet er koplet inn er all røyk vekk.

har varmaren på 15-20 min på kvar motor før start. :yesnod:

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  Dette kan eg skrive under på, bør ha frisk bris før ein løyser fortøyningane ellers renn både snørr og tårer.... :giggle:  :giggle: har to stk 2704 ET 81 mod 185 hk i Westcruiser`n, eg brukar å sei før oppstart at eg skal reinse havna for knott, mygg og anna utøy før eg startar opp og eg trur ikkje at dei kjem att på ei stund heller.

Men etter eg byrja å køyre varmvatn frå beredar og dieselvassvarmaren inn på motorane så var røyken vekke og jammen knotten tilbake att ganske så kjapt :giggle:  :giggle: . Eg ser så fort dei kjem over 40 grader så er røyken vekk. 

Men du indre for gode motorar dei går til dommedag og tilbake bare dei får sitt stell.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

• 2 år senere...

Hvis motoren har normal kompresjon, du får omtrentlig oppgitt maksturtall og dysene er sjekket for ikke så alt lenge siden er det bare å la det være som det er. Ja hvis ikke røykproblemet har oppstått nylig da.

Men du kan kanskje endre litt på hvordan komme deg på fjorden etter oppstart?

Tenker på det er ikke nødvendig å starte opp lenge før avgang og vente på nesten driftstemperatur.

Mange med eldre forder har løst det med å ha kun et tau igjen før oppstart. Etter oljetrykk er på plass og vann i eksosen akter er det å løsne siste tauet og komme seg ut på fjorden.

Ellers er det en del som overhodet ikke bryr seg.. :giggle:  

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...