emilian1 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Har hørt at det kan hjelpe på å sette på en slange på eksosuttaket på hekken og lede røyken ned i sjøen. Noen som har erfaringer eller løsninger på hvilken slange det bør være? Vil jo tro at denne slangen må være fleksibel i og med at den vil ligge å slepe under fart? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Prøv med en 4" brannslange. Hadde det på forrige båt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
emilian1 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) okey....hvor mye skal den ned i sjøen? Er ikke brannslangen for stiv? Redigert 8.August.2009 av emilian1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 ikke alle Ford 2704 blir kvitt røyken ved denne ombygging. det er mulig å gjøre en test for å se om det vil hjelpe. Man kobler fra tre sylindre, dette må gjøres på dieselpumpen og ikke på dysene. F. eks. MTU kutter ut en hel sylinderrekke på V-maskiner i samme øyemed, og der har det god effekt. For å sjekke effekten på Ford er ikke det verre enn å skrue helt fra tre dieselrør, sette en slangestubb på hver pumpeutgang og samle sølet i en kanne eller lignende. Når det må gjøres på pumpen er det fordi Ford har en spesiell konstruksjon med lange gjennomføringer/muttre inn gjennom topplokket. Det er vanlig på større utstyr å kunne henge opp pumpestempelet, tipper det er det som gjøres ved en ombygging, en eller annen hevarm-funksjon. En kan i testøyemed kanskje klare også dette selv, ved å se på mulighetene for blokkering i øvre stilling, etter å ha skrudd av sidedekselet. Ellers kan det jo være en ide å sjekke om pumpen er slitt (dvs. for lav tenning), om røyken avtar noe /motoren går renere, dersom en løsner på skruene som holder pumpen mot braketten og vrir pumpen forsiktig (til den siden hvor turtallet øker). Sett i tilfelle et overettmerke først. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
kipp36 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Tror nok det er mye hysteri ute og går her,så mange forder det går her i landet,og 90% klager på røyk ved kaldstart????trokke det er no galt med alle de forder det er her til lands...så går det greit med varm maskin og ikke no røyk under marsjfart,ikke noe soting,bra drifts tempratur osv er det vel bra.Husk at stakkar`n skal brenne diesel da,eller gassolje som det også heter,ekke no bensin det her,er rimelig grove saker i forhold til en nyere maskin med et par hundre hk(tenker da spesielt på yanmar sin 4 sylindra med 222hk,kan det holde????skal like og se en sånn om 30 år)en mulighet er jo det med og justere diesel pumpa,har selv gjort det på min bmc 1500,som også er kjent for og ryke,resultatet ble overaskende,men husk ikke bli bitt av "litt til" syndromet,skal bare ta igjenn den lille "slakken" det har blitt i registeret... mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Noen med meir erfaring her nå? Har kjøpt meg båt med 150hk turbo pluss versjonen. Forrige eier brukte alltid ha på VV berder siste døgn før tur, så også før prøvetur. Nå skjønner eg kvifor... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Har kjøpt meg båt med 150hk turbo pluss versjonen. Forrige eier brukte alltid ha på VV berder siste døgn før tur, så også før prøvetur. Nå skjønner eg kvifor... Og det er etter at Dyser og ventil-klaringer er kontrollert?. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Ser det sneik seg inn skrivefeil. Det er 250hk. Dieselpumpe var til justering og dyser sjekket "tidligere". Eg må leite meir etter data på når tid det var. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Henrik Johansen Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 Tror nok det er mye hysteri ute og går her,så mange forder det går her i landet,og 90% klager på røyk ved kaldstart????trokke det er no galt med alle de forder det er her til lands...så går det greit med varm maskin og ikke no røyk under marsjfart,ikke noe soting,bra drifts tempratur osv er det vel bra.Husk at stakkar`n skal brenne diesel da,eller gassolje som det også heter,ekke no bensin det her,er rimelig grove saker i forhold til en nyere maskin med et par hundre hk(tenker da spesielt på yanmar sin 4 sylindra med 222hk,kan det holde????skal like og se en sånn om 30 år)en mulighet er jo det med og justere diesel pumpa,har selv gjort det på min bmc 1500,som også er kjent for og ryke,resultatet ble overaskende,men husk ikke bli bitt av "litt til" syndromet,skal bare ta igjenn den lille "slakken" det har blitt i registeret... mvh christian Hei, har det samme problemet med min BMC 1800, hvordan gjorde du dette? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 10.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2016 hei har 2 ford mermaid motorer med samme problem som deg. har montert diesel vannvarmer som eg forvarmer motorene med før start, dette reduserer røyken betrakteleg og det blir mykje kjekkare å starte opp blant andre båtar og etter at gearet er koplet inn er all røyk vekk. har varmaren på 15-20 min på kvar motor før start. Dette kan eg skrive under på, bør ha frisk bris før ein løyser fortøyningane ellers renn både snørr og tårer.... har to stk 2704 ET 81 mod 185 hk i Westcruiser`n, eg brukar å sei før oppstart at eg skal reinse havna for knott, mygg og anna utøy før eg startar opp og eg trur ikkje at dei kjem att på ei stund heller. Men etter eg byrja å køyre varmvatn frå beredar og dieselvassvarmaren inn på motorane så var røyken vekke og jammen knotten tilbake att ganske så kjapt . Eg ser så fort dei kjem over 40 grader så er røyken vekk. Men du indre for gode motorar dei går til dommedag og tilbake bare dei får sitt stell. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Yri’n Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 Finns det mulighet til å montere motorvarmer som på biler i disse motorene? Om så villle vel problem med oppstatrøyk kunne minskes om man har tilgang til land strøm? Ellers var vel det beste tips i tråden å montere vannbåren dieselvarmer, så det går å forvarme motor føre start. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 For mye av oppstart røyken er tegn på slitte dyser og feil på klaringen til ventilene, er min erfaring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 1.April.2019 Link til dette innlegget Svart 1.April.2019 (redigert) Hvis motoren har normal kompresjon, du får omtrentlig oppgitt maksturtall og dysene er sjekket for ikke så alt lenge siden er det bare å la det være som det er. Ja hvis ikke røykproblemet har oppstått nylig da. Men du kan kanskje endre litt på hvordan komme deg på fjorden etter oppstart? Tenker på det er ikke nødvendig å starte opp lenge før avgang og vente på nesten driftstemperatur. Mange med eldre forder har løst det med å ha kun et tau igjen før oppstart. Etter oljetrykk er på plass og vann i eksosen akter er det å løsne siste tauet og komme seg ut på fjorden. Ellers er det en del som overhodet ikke bryr seg.. Redigert 1.April.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.