Smurph Startet 25.April.2008 Del på Facebook Startet 25.April.2008 Jeg har problemer med dårlig lading i båten - og ja, jeg vet at det er mange tråder om emnet allerede, men jeg fant ikke akkurat den infoen jer er ute etter. Båten er en Maxi 84 fra 1980 som jeg kjøpte i fjor. Må bare si med en gang at jeg er utrolig fornøyd og synes jeg har fått veldig mye båt for pengene Motoren er original, VP MD7A med 110S seildrev og 2-bladet foldepropell. Den svetter litt olje og spytter ut litt diesel, men går rent og greit. Jeg får vel ta ut dysene og få de overhalt for å bli kvitt den lett pinlige oljefilmen på vannet Så får jeg heller sette av litt midler på et motorfond i påvente av at motoren en dag tar sitt siste sukk. Men så var det altså ladingen. Ladelampen lyser på tomgang (ikke uventet), men jeg synes jeg må ganske høyt på turtallet for å få den til å slukke. Spes. rett etter start så må jeg opp på ca 2/3 av fullt turtall før den slukker. Forrige eier hadde vel en litt "kaotisk" tilnærming til elektrisitet, så renovasjon og rydding av det elektriske anlegget er på agendaen. Men med sesongen allerede i gang så ønsker jeg ikke å gå inn på et større prosjekt nå med påfølgende ufrivillig landligge. Ting fungerer tross alt, så dette kan jeg ta til vinteren. Men altså, spørsmålet er hva jeg bør gjøre for å få bedre lading - på en relativt enkel måte. Er dynamoen moden for utskifting, eller er det bare dioden som bør skiftes? Noen ideer? PS: Jeg har ikke mulighet for landstrøm der båten ligger nå. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Ingar Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Dette er ikke uvanlig, men gjør egentlig ingenting. Ladingen blir like god når den først har kommet igang. men ønsker du å gjøre noe med det er det vanlig å sette inn en ladelampe-pære med høyere watt-styrke. Dersom dette ikke går kan man sette en motstand i parallell med pæra. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Dette kan også bety at kileremmen slurer på tomgang. Sjekk opp at den er rett strammet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Du kommer til å få mer hjelp dersom du tar bilde av dynamoen og/eller gir informasjon om spenningen du måler fra dynamoen når den har gått en stund (1 times tid). Det kan være lurt at du monterer på en utvendig laderegulator om det ikke allerede er installert. Det er ikke hyggelig å ha lite strøm om det går mot en varm sommer. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Når det gjelder ladingen: Kjøp Ladac. Men før du gjør det sjekk ut hvordan dynamoen ser ut, altså fester ol og dra til bilskroten og se om han har samme. Er du heldig så har han en på 70 watt eller lignende. Kjøp da 2 stk. Disse koster tilsammen halvparten av hva en ny koster. Den ene monterer du.Den andre sprayer du full av CRC, pakker inn i plast og legger ned i båten. Da kjøper du Ladac. Motor og oljefilm: Er det litt oljefilm bak motoren så spring med dysene til dysedoktor. Siden de er så slitte så ta også ut trykk og drivstoffpumpe samme vei. Da har du kjøpt deg en bekymringsfri sommer,muligens. Når det gjelder motoren så er det Volvos Bison og dør aldri. Ny motor kommer på 40 000.- pluss. Har du gjort som beskrevet ovenfor og siden skifter stempelringer og slipt ventiler så har du motor i mange år. Til en brøkdel av prisen for en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Løfter denne med følgende spørsmål: Dynamoen lader ikke lenger med 14,4 volt, men ligger på 13,8-14,0. Så det må ha skjedd noe. Det er en Iskra 100 A, installert i 2006. Har gått ca 150 timer. 60 Ah start + BEP og 230 Ah forbruk. Problemet kan være grunnlag for reklamasjon(?). Men er det noe annet jeg bør sjekke først, eller er det mest sannsynlig at problemet ligger i dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Det har ikke ristet litt i disse 160 timene slik at en eller annen forbindelse er litt løs? Det har ikke dannet seg irr på batteripolene? Løsne litt på tilkoblingene og vri litt frem og tilbake og skru godt til. Det er mulig det ikke er mer som skal til. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Takk for tips. Skal sjekke i morra. Problemet kom mer eller mindre plutselig. Utover til Åsvær (Dønna kommune) på onsdag, alt ok. På heimturen i dag ikke ok. Spenningen var nede i 13,8 volt på normalt turtall. Testet et par timer senere på tomgang og ca 1500 o/m: 14,0 volt. Målt på B+. Greitt å få noen tips før jeg tar kontakt for reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) En ilten oppdatering fra min side er at dynamoen tok kvelden ila ferien. Ny dynamo er innkjøpt. Siden jeg da samtidig oppgraderer dynamoen fra usle 25A til mer respektable 70A, så må jeg vel bytte kablene fra dynamoen til batteriet i samme slengen. Batteriene er koblet sammen med 50mm2. Bør jeg gå opp i samme dimensjon fra dynamoen, eller kan jeg klare meg med litt mindre kvadrat her? Ifm med installasjon med ny dynamo kommer jeg samtidig til å implementere et BEP skillerele i ladekretsen (allerede montert, men ikke kablet opp). Redigert 26.Juli.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Zach Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Løfter denne med følgende spørsmål: Dynamoen lader ikke lenger med 14,4 volt, men ligger på 13,8-14,0. Så det må ha skjedd noe. Det er en Iskra 100 A, installert i 2006. Har gått ca 150 timer. 60 Ah start + BEP og 230 Ah forbruk.Problemet kan være grunnlag for reklamasjon(?). Men er det noe annet jeg bør sjekke først, eller er det mest sannsynlig at problemet ligger i dynamoen? Problemet er som før. Jeg måler altså direkte på B+, og en evt. dårlig kontakt være på minussiden. Dette har jeg sjekket. Spenningen er ca 14,2 volt med kald motor og tomgang. Etter hvert som motoren blir varm, synker spenningen til ca 13,9 volt. Hvis det er regulatoren som ikke er frisk, kunne jo tiden være inne for å installere ekstern regulator. Men hvis det er et diodeproblem, må jeg sende dynamoen inn. (Regner med at det er reklamasjonstid på 5 år). Noen som kan si noe om mest sannsynlig feil? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Ingen som kan si noe om hva som er mest sannsynlig feil? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 synes jeg må ganske høyt på turtallet for å få den til å slukke. Spes. rett etter start så må jeg opp på ca 2/3 av fullt turtall før den slukker. At en må ruse motoren for å få ladingen igang skyldes ofte nedslitte børster, rekker bare såvidt nedpå sleperingene, som også kan være litt skitne. Regulator og børster er ofte i en samlet en enhet, montert med to skruer i akterkant av dynamoen. Koster vanligvis 3-4 hundre. Rengjør sleperingene samtidig. Regulatoren kan fåes i forskjellige "styrker", pass på å få en for ca. 14,5 v ladespenning (det hender av og til at denne svekkes etter en tids bruk). Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Zach Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Kaldfisk: Du svarer ikke på mitt spørsmål. Vet ikke om det var meningen din heller. Sitatet er fra et innlegg i april 2008, og den saken er avsluttet. Jeg bruker bare samme tråden med nytt spørsmål om samme emne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 NORSmurf: Jeg ville gått for minimum 25 kvadrat, aller helst 35 kvadrat. Zach: Det høres ut til at regulatoren din er i ferd med å ta kvelden. Jeg ville prøvd å legge dette frem som en reklamasjonssak. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 index: Enig. Tar opp reklamasjonssak med Maritim hvor dynamoen er kjøpt. NORsmurf: Kommer litt an på hvor lang kabelen er fra dynamoen til batteriet (+ evt. minus-kabel fra dynamoen til motoren). Du kan sikkert akseptere 0,1 volt spenningsfall ved 70 A, men det er kanskje heller sjelden at dynamoen lader for fullt. Sjekk med kabelkalkulatoren Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Googlet litt og fant en installasjonsveiledning for en laderegulator, skrevet av vår egen Joerg Becker. Der var det en tabell som sa at 35mm2 er DIN standard for en 70A dynamo, så da blir det vel det. Skjønt jeg ikke er fremmed for 50mm2 - og prisdifferansen er egentlig uvesentlig i denne sammenhengen - så tror jeg den blir et beist å få plass til, det er ikke så mye klaring på baksiden av dynamoen. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.