Guest Sparky Startet 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2004 hei. Legger ut noen bilder med håp om tips hvordan velikeholdet skal angripes. Hadde det vært metallbåt ville jeg vært mer oppdatert. Skal også ta med tegninger på messa imorgen. takker for alle tips. BAUG : BESLAG PÅ ROR: EKSOSGJENNOMGANG: FOLDEPROPELL: KJØL: OVERGANG KJØL OG SKROG: SEILDREV OG FOLDEPROPELL SINKANODE: PYNTETAPE: RORFESTE: SEILDREV: Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Det første bildet: dette så ikke pent ut, kan du beskrive dette nermere Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
giver Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Det første bildet: dette så ikke pent ut, kan du beskrive dette nermere HeiOvergang kjøl skrog ser for meg mer ut som drevet ditt, men gummi"leppa" ser bra ut den. Det er viktigere at den store membran/pakning som sitter innenfor er 100% inkl. klemring som holder den på plass. Jeg lakket min klemring m/Bengalakk og jordet den til motor, den holdt seg som ny i de 14 årene jeg hadde den. Hvis du er i tvil om den er OK, skift den selv, IKKE PENTA , de er alfor dyre på slikt (også). mvh giver P.s. Jeg skiftet den selv på 6-8 timer. Pentapris ca. 15 000.- for 20 år siden inkl. reisetid Oksenøya - Asker. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Hej ! Ser ut som en 77a ? kjölen ser riktigt bra ut jämfört med mange andre, att dömme av bilden trenger du ikke göra spes. mycket ! självklart beror det på vilken nivå du legger deg på...... det finns dom som ikke aksepterer noe rust til dom som akseptere ganske mye men jag tycker att det finns inget o oroa sig för på den, att dömme av din bild ! det jag skulle gjort, borrmaskin med roterande stålborste, putsa vekk rusten, grunda med noe corostabil/blymönje/ eller noe likande o så primer o bunnstoff ! (dette er en 'normal behandling') skall du göra noe riktigt bra blästre - sprutzink / eller epoxy behandling flere lager + primning + bunnstoff skall du kappsegla o vill ha en bra/slät botten så måste du även spakkle o slipe så att du får den perfekte ytan innan priming o bunnstoff men som sagt som bilden visar, behöver du ikke oroa dig, det skulle ikke jag gjort ivarjefall ! Roder bilden förstår jag ikke, er det noe feil på rodret ?? zinkanoden, sitter den bare direkt på plasten ??? s-drevet ?? när byttes bälgen sist dette er viktigt ! baugen var er det som hänt her ? ser ut som en stor spakkling med rustgenomslepp svårt o se fra dine bilder? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 13.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2004 Jeg stusset på bildet av baugen (det første bildet). Er det virkelig baugen? For meg ser det ut som bunnen på roret ut i fra vinklene. Baugen her ligner på de moderne franske båtene med veldig rett baugvinkel. Om det er bunnen på roret så ser det ut som om beslaget som er plastet inn ruster litt - har sett det på flere båter i båthavna. Bruk kniv og løsne løs sparkel/plast for å finne ut hva som er under. fjern rust, tørk godt - legg på ny sparkel og bunnstoff. Beslag på ror - poler med bilvoks e.l. Ser bra ut for meg. Overgang kjøl/skrog ser for meg ut som toppen av seilbåtdrevet ditt. Den gummipakningen som er mot skroget her er ikke kritisk - og den er enkel å bytte. Bruk kontaktlim. Belgen er mer kritisk - bør byttes hverrt 8. til 10. år tror jeg VP sier. Foldepropellen - stålbørste på drill - så sprittusj for å hindre groe (har jeg lest - ikke testet selv) Sparkel som løsner på toppen av roret har jeg sett på mange seilbåter -få gjør noe med det. Anoder - byttes hvert år -samme hvordan de gamle ser ut er mitt prinsipp. Dekorteipen er sikkert grei å bytte. ta bort alt gammelt - avfett med rødsprit slik at underlagte er rent - legg på ny teip. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde brydd meg om å gjøre det - men det er smak og behag Ellers ser jo denne bunnen grei ut. Trenger en skikkelig omgang med pussing, kanskje primer, og så bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
aaa Svart 15.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2004 Det første bildet er vel bakkant av kjølen helt oppe under skroget? I så fall dreier det seg vel bare om rust fra kjølen? Vi har ikke anoder tilsvarende den du har avbildet på kjølen. Har bare anodene på drevet som byttes hvert år. Men så har vi heller ikke landstrøm. Jeg ser ikke noen problemer her, men litt pussing og sparkling må man regne med hver vår på jernkjølen på 77an. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.