Jump to content

Spørsmål til trebåteiere!

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal snart begynne å pusse på trebåten min. Hvor lenge kan jeg la ubehandlet treverk stå ute under presenning på denne årstiden og i kuldegrader, uten at det tar skade av det?

Når begynner dere andre på båtpussen?

:cheers:

mvh

jonhei

AT det er kullegrader har ingen ting å si så lenge du satte båten på land i fjor høst. Har du satt den på land nå i kullegrader vil du kunne få frostspregning i den og har du gjort det.

Om den står ubehandlet en tid har ikke så mye å si men den blir fort sort i materialet og det er jo ikke mye pent. Da må du jo bare pusse det lett vekk igjen for det er bare i overflaten om du ikke lar den stå lenge da før du starter med olje eller hva nå du en har tenkt å behandle den med.

:cheers:

Vær og obs på at sola starter å skjerpe godt nå så vær forsiktig så den ikke rives pga tørke selv om den tilsynelatende er tør

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 år senere...

Til dere trebåtentusiaster som sier to strøk lakk er enklere enn polering...

Jeg holder på å lakkere nye sideplater på akterdekk. Har beiset og nå lagt på 5 strøk lakk. Mellom strøk to og fire, har jeg siklet. Men det er fremdeles "tapper" i lakken. Dette ser ut til å komme fra lakkboksen.. :headbang: er det vanlig, eller siler dere lakken? Eventuellt hva siler dere med? :confused:

Faxen

PS! Alle produkter er Hempel; Mahogany beis og Classic Varnish.DS!

Fairline Mirage 29 er solgt.

jeg har funnet ut at jeg alltid åpner en ny boks på siste strøket. fyller så opp det jeg trenger neste 5 minuttene i en plastkopp. Rett før den er tom så tar jeg en ny kopp og fyller opp på nytt. da unngår man støv i boksen og det som samler seg i bunn av boksen når man dypper penselen på nytt...

og kjøp aldri større kvanta en 1 litere, hvis ikke du skal ta masse på en gang da!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...