Jump to content

volvo penta 5,7 v8 full av salt vann!

berg79

Recommended Posts

ja, jeg hadde kjørt båten i ca 5 min i 20 knop. slakket da av og da jeg stod stille skrudde jeg av tenninga, da kom ettertenninga. Slo av og på tenninga etter 20 sek stoppet motoren. tenkte lite på det å slang ut et fiske snøre i 10 min. Da jeg vrei om nøkkelen var alt dødt. Trodde først jeg var tom for strøm, men det var desverre ikke så vell.

Dette er en reklamasjons sak mot en forhandler som mener at det er teknisk umulig for en VP å snu vei...

Da gjør du absolutt ingen ting med motoren selv, men forholder deg til kjøpsloven og leverer båten til forhandleren for reparasjon og utbedring.

Begynner du å fikle med dette selv riskikerer du å miste reklamasjonsretten.

Jeg har hatt akkurat samme problem selv, og det var en sprekk i motorblokka som forårsaket at kjølevannet piplet inn i sylinderen.

Når motoren gikk på høyt turtall var det ikke noe problem ettersom trykket i sylinderen klarte å holde vannet unna. Når man stoppet motoren så gikk den full av vann etter en stund.

Ettertenninga skyldes at vannet i sylinderen øker kompresjonsforholdet og forårsaker selvantenning. Dette vil utvikle seg og topp-pakningen kommer til å ryke. I tillegg kan du oppleve at motoren jager på turtall - eller enda værre - den får et tomgangsturtall som ligger langt over hva en V8'er er kontruert for.. Dette som følge av økt kompresjonsforhold

Det er nok morsommere å finne feilen selv, men det blir fort dyrt med ny motor..

Mvh Ketil

Redigert av Ketil M (see edit history)

Vet ikke om det kan hjelpe. Jeg er ikke spesielt motorkyndig, men for en del år siden hadde jeg en gaaaammel Golf cab som hadde store motorproblemer. Den gikk faktisk gal vei og skaffet seg vann og bensin i oljen. Merkeforhandleren sa at det ikke var mulig og de fant ikke ut av feilen. Jeg dro til en annen spesialist jeg ble anbefalt (som ikke jobbet på merkeforhandleren). Han fikset det nokså kjapt og kom med terien som merkeforhandleren hadde avkreftet: Nemlig at motoren hadde rett og slett reversert og skaffet seg vann og bensin i oljetanken. Den var ikke skåret, og det gikk fint å fikse den. Mener det ble byttet bensinpumper (var to stk), drivstoffilter, plugger, samt at hele systemet ble renset for rusk. Tanken ble byttet (var rust i tanken).

Ikke sikkert det hjalp deg noe som helst, men dette har i alle fall skjedd på en bil jeg har hatt.

Lingefan

Ikke nødvendigvis årsaken at motoren går feil vei. I følge en del amerikanske fora har dette en tendens til å skje med 5,7l og oppover, både Mercruiser og Volvo, og det er bortimot "vanlig" på større big block. Det viser seg at å kjøre fort som du beskriver (20 knop) og slår fort av gassen, slik at hekksjøen som velter inn akter presser vann inn i motoren, og skaper vannlås, eller såpass mye vann i sylindre at du får en ettertenning, som igjen fører til vannlås. Dette er forøvrig beskrevet i manualen til min egen båt.

Det er forøvrig veldig avhengig av båttype. Sea Ray (husker ikke modellen) hadde en modell som dette skjedde ofte med, og jeg vet at dette også kan skje på enkelte eldre Four Winns Vista modeller.

Løsningen er å gå noe roligere ned fra plan...

Høne, øl og hornmusikk!

Å få en V8´er til å gå motsatt vei tror jeg skal holde rimelig hardt. Kan kanskje være mulig i en kort periode, men tror dette skyldes helt andre årsaker som er langt mer vanlig. Lekasje i riser/manifoild vil kunne gi denne reaksjonen og er veldig så vanlig. Litt vann siver inn i sylinderene, legger seg på tennpluggen og hindrer de i å gnistre og du vil få ujevn tenning som kan oppleves som fortenning. Vann derimot går ikke an å komprimere og finner vei gjennom topp-pakning isteden og inn i oljekanalene. Dette er vel kanskje den mest vanlige feilen på disse motorene og tror det er langt mer sannsynlig enn at motor har rotert feil vei. Evt. en sprekk i topppakning, topp eller blokk vil også kunne gi dette utfallet.

At det har noe med krafitg "oppbremsning" er også lite trolig. Det skal sitte klaffer på drevet eller i eksosbelgen som skal forhindre akkurat dette (om ikke disse er fjernet da).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...