berg79 Startet 25.April.2008 Link til dette innlegget Startet 25.April.2008 hei Har en 97 mod volvo p 5,7 v8 den er nå desverre full av vann.. Da jeg slo av tenningen for å stoppe båten ettertente den i 20 sek, kan denne typen motor "snu vei" og suge inn salvann istedenfor å dra ut eksos?? har sjekket alt av pakkninger og det er vann i alle 8. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 var det etter den hadde denne ettertenningen somvannproblemet oppsto? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
berg79 Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 ja, jeg hadde kjørt båten i ca 5 min i 20 knop. slakket da av og da jeg stod stille skrudde jeg av tenninga, da kom ettertenninga. Slo av og på tenninga etter 20 sek stoppet motoren. tenkte lite på det å slang ut et fiske snøre i 10 min. Da jeg vrei om nøkkelen var alt dødt. Trodde først jeg var tom for strøm, men det var desverre ikke så vell. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 hm. Ta ut pluggene, drei motoren først manuelt. la den dereter gå på startmotor for og få ut vannet gjennom plugghullene. sett i pluggene igjen og start opp. Da kan du jo følge med på hva som skjer. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
berg79 Svart 25.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 motoren er smørt nå, men det jeg lurte på var om det er tekninsk mulig at en motor kan "snu rettning" slik at den suger inn vann. Kan ikke fatte hvordan dette kan skje på normal kjøring, uten dårlige pakkninger og uten at motoren ble varm. Ellers takk for innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.April.2008 Link til dette innlegget Svart 25.April.2008 Snakket akkurat med en kompis som er v8 spesialist. han bekrefter at din teori er mulig ved ettertenning. Har du funnet årsaken til ettertenningen? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
berg79 Svart 26.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 så bra, nei har ikke funnet årsaken enda. Motoren var ikke for varm, så det kan ikke være det. Gjerne flere inspill på det med å snu vei. Dette er en reklamasjons sak mot en forhandler som mener at det er teknisk umulig for en VP å snu vei... Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 (redigert) Dette er en reklamasjons sak mot en forhandler som mener at det er teknisk umulig for en VP å snu vei... Da gjør du absolutt ingen ting med motoren selv, men forholder deg til kjøpsloven og leverer båten til forhandleren for reparasjon og utbedring. Begynner du å fikle med dette selv riskikerer du å miste reklamasjonsretten. Jeg har hatt akkurat samme problem selv, og det var en sprekk i motorblokka som forårsaket at kjølevannet piplet inn i sylinderen. Når motoren gikk på høyt turtall var det ikke noe problem ettersom trykket i sylinderen klarte å holde vannet unna. Når man stoppet motoren så gikk den full av vann etter en stund. Ettertenninga skyldes at vannet i sylinderen øker kompresjonsforholdet og forårsaker selvantenning. Dette vil utvikle seg og topp-pakningen kommer til å ryke. I tillegg kan du oppleve at motoren jager på turtall - eller enda værre - den får et tomgangsturtall som ligger langt over hva en V8'er er kontruert for.. Dette som følge av økt kompresjonsforhold Det er nok morsommere å finne feilen selv, men det blir fort dyrt med ny motor.. Mvh Ketil Redigert 26.April.2008 av Ketil M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
berg79 Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 takker, men forhandlerene har sett over motoren og det er ingen sprekker i blokka. dette er en reklamasjonssak fra i sommeren 07. se saken om Katta i sekken:-) skal i tingretten for å løse saken med dem Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Vet ikke om det kan hjelpe. Jeg er ikke spesielt motorkyndig, men for en del år siden hadde jeg en gaaaammel Golf cab som hadde store motorproblemer. Den gikk faktisk gal vei og skaffet seg vann og bensin i oljen. Merkeforhandleren sa at det ikke var mulig og de fant ikke ut av feilen. Jeg dro til en annen spesialist jeg ble anbefalt (som ikke jobbet på merkeforhandleren). Han fikset det nokså kjapt og kom med terien som merkeforhandleren hadde avkreftet: Nemlig at motoren hadde rett og slett reversert og skaffet seg vann og bensin i oljetanken. Den var ikke skåret, og det gikk fint å fikse den. Mener det ble byttet bensinpumper (var to stk), drivstoffilter, plugger, samt at hele systemet ble renset for rusk. Tanken ble byttet (var rust i tanken). Ikke sikkert det hjalp deg noe som helst, men dette har i alle fall skjedd på en bil jeg har hatt. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Draco24styling Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Har lest tidligere innlegg om katta i sekken. Etter at du fikk ut sjøvannet av syl. er motoren startet opp? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Captain Chaos Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Ikke nødvendigvis årsaken at motoren går feil vei. I følge en del amerikanske fora har dette en tendens til å skje med 5,7l og oppover, både Mercruiser og Volvo, og det er bortimot "vanlig" på større big block. Det viser seg at å kjøre fort som du beskriver (20 knop) og slår fort av gassen, slik at hekksjøen som velter inn akter presser vann inn i motoren, og skaper vannlås, eller såpass mye vann i sylindre at du får en ettertenning, som igjen fører til vannlås. Dette er forøvrig beskrevet i manualen til min egen båt. Det er forøvrig veldig avhengig av båttype. Sea Ray (husker ikke modellen) hadde en modell som dette skjedde ofte med, og jeg vet at dette også kan skje på enkelte eldre Four Winns Vista modeller. Løsningen er å gå noe roligere ned fra plan... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
berg79 Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 jeg er klar over at dette kan være et problem, men dette var ikke noe kraftig oppbremsing og vi kjørte inn i en 5 kp sone da vi stoppet motoren. dette er en Larson 195 cuddy, Så det stemmer at man skal være forsiktig på oppbremsing. Sitér dette innlegget Link to post
sharkman Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Det er faktisk mulig at motoren "går feil vei". Kan skyldes det at tenninga er for lav, for høy kompresjon,eller også feil bensinvalg. Har kjørt mye gamle biler og vært borti å måtte stoppe ved å "kvele de med clutchen", etter å ha skrudd av tenninga. Har også opplevd at luftfilter tok fyr ved slik gange. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Å få en V8´er til å gå motsatt vei tror jeg skal holde rimelig hardt. Kan kanskje være mulig i en kort periode, men tror dette skyldes helt andre årsaker som er langt mer vanlig. Lekasje i riser/manifoild vil kunne gi denne reaksjonen og er veldig så vanlig. Litt vann siver inn i sylinderene, legger seg på tennpluggen og hindrer de i å gnistre og du vil få ujevn tenning som kan oppleves som fortenning. Vann derimot går ikke an å komprimere og finner vei gjennom topp-pakning isteden og inn i oljekanalene. Dette er vel kanskje den mest vanlige feilen på disse motorene og tror det er langt mer sannsynlig enn at motor har rotert feil vei. Evt. en sprekk i topppakning, topp eller blokk vil også kunne gi dette utfallet. At det har noe med krafitg "oppbremsning" er også lite trolig. Det skal sitte klaffer på drevet eller i eksosbelgen som skal forhindre akkurat dette (om ikke disse er fjernet da). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.