jankospeed Startet 25.April.2008 Link til dette innlegget Startet 25.April.2008 Heisann. Noen som har prøvd ut dette og ikke minst hvor kan dette kjøpes billigst ? Har en EAGLE SEACHARTER 502C DF IGPS Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Jeg antar at du har Navionics kart. Du kan kjøpe brikke-leser ganske rimelig her: http://www.landfallnav.com/ra.html - $ 75. Dette er atskillig billigere enn hva jeg betalte for min siste brikkeleser for et par uker siden hos Seatronic i Moss. Deretter kan du laste ned Raymarinens Raytech RNS v 6.0 og bruke dette gratisprogrammet til å planlegge seilas. Absolutt anbefalelig. Jeg tror dette er det beste som finnes for Navionics systemet. (Men PcPlanner NT til c-map synes jeg virker lettere å anvende i det daglige). Sitér dette innlegget Link to post
jankospeed Svart 27.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Heisann. Men hvor får jeg lastet ned programmet Raymarinens Raytech RNS v 6.0 ? Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Prøv bl.a. denne lenken hvor du både laster ned programmet og drivere: http://www.raymarine.eu/customer-support/r...es-and-drivers/ Jeg bruker denne, men er registrert i Raymarine-systemet. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Registrer deg her så får du tilgang til nedlasting av gratisversjonen Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Akult Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Hvilket jeg syns er meget bra tatt i betraktning at den er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Har ikke fått satt meg skikkelig inn i dette ennå, men så det fulgte med en CD med dette programmet i plottereska (E120). Er det slik at en må flytte kartbrikken mellom plotter og PC hele tida, eller leser programmet inn kartet en gang for alle? Hvis jeg må flytte brikka hele tida så ender det nok med at jeg ikke bryr meg med å bestille leseren for brikka. Slik jeg forstår det kan en bruke en hvilken som helt skriver/leser for softwareoppdateringene? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 (redigert) Dette synes jeg er et interessant tema. Kan noen hjelpe meg med følgende spørsmål? Trenger man å kjøpe ekstern brikkeleser dersom PC'en har innebygd 5 i 1 kortleser for Secure Digital(SD), MultiMediaCard(MMC), Memory Stick(MS), Memory Stick PRO(MS PRO) og xD-Picture Card(xD), og man ønsker å laste ned Raymarine Raytech RNS v 6.0 for å kunne lese Navionics Gold elektroniske sjøkart lagret på SD-/MMC-brikke? Jeg har en bærbar PC fra 2007 med en slik 5 i 1 kortleser som bruker operativsystemet Windows Vista. Er Windows Vista kompatibelt med Raymarine Raytech RNS v 6.0? Redigert 27.April.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Skal ikke svare 100% sikkert, men jeg har forstått det slik at en ikke får lest inn kartbrikken i en vanlig brikkeleser, men må ha Navionics sin. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Dette er et tema jeg er svært interessert i. Jeg må derfor være litt forsiktig hvor detaljert jeg svarer. Jeg konsentrerer meg om spørsmålet fra Fantino: Er det slik at en må flytte kartbrikken mellom plotter og PC hele tida? Nei, når du har installert Raytech RNS v.6.0 kan du jobbe simultant både på flerfunksjonsskjermen og på PCen. Det er fantastisk at du f.eks. har laget en rute og under veis legger inn ett nytt veipunkt via PCen. Dette blir umiddelbart lagt inn i navigasjonssystemet. Det blir også umiddelbart lagt inn for styring av autopiloten uten at autoipiloten begynner å "danse". Beklageligvis tar det svært lang tid å bli kjent med alle mulighetene i navigasjonssystemet, bl.a. STC (Sensitivity Time Control) funksjonen som reduserer "surface clutter by reducing the gain in the top 100 ft of the display. This function is useful for reducing noise (caused by air bubbles and floating debris) that often appears in shallow water. A low STC value has little effect on gain in shallow water; a high STC value decreases the gain in shallow water so that only the strongest echoes are displayed." Men trening gjør mester. Jeg startet med å jobbe med radaren. Deretter har jeg jobbet litt med kartplotteren. Nå om dagene synes jeg det er mest utfordrnde å få innsikt i ekkoloddfunksjonene. Jeg skulle ønske at Belamarin kunne klage en "skole" for læring av navigasjonsmidlene. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Ja, du må kjøpe Navionics brikkeleseren for å få lest kartene på PC. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Nei, når du har installert Raytech RNS v.6.0 kan du jobbe simultant både på flerfunksjonsskjermen og på PCen. Det forutsetter at du har kjøpt full lisens til Raytech RNS. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Det forutsetter at du har kjøpt full lisens til Raytech RNS. Beklager, Mix har helt rett. Jeg har siden august 2006 hatt alle rettigheter til RNS og har glemt at man må ha full lisens. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Dette handler litt om verdien man legger i å ha en slik øyeblikksoppdatering underveis som Roaldbj beskriver. Jeg koser meg gjerne med å planlegge ruten neste dag når roen har senket seg om kvelden. Men når jeg er under veis, så er PC'en av. En slik "øyeblikksoppdatering" ved hjelp av PC er ikke så nyttig slik jeg benytter navigasjonshjelpemiddelet. Vil jeg endre et waypoint under veis, så gjør jeg det direkte på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Akkurat på en seilbåt må full Raytech RNS være manna fra himmelen... Du kan ha en PC stående nede på kartbordet med full integrasjon mot E plotteren. Med tilgang og styring av absolutt alt ! Kart, Radar, Ekkolodd, AIS, Autopilot Alt ! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Skal ikke svare 100% sikkert, men jeg har forstått det slik at en ikke får lest inn kartbrikken i en vanlig brikkeleser, men må ha Navionics sin. Ja, du må kjøpe Navionics brikkeleseren for å få lest kartene på PC. Jeg har ikke satt meg inn i Navionics NavPlanner og Raymarine Raytech RNS v 6.0, men jeg tenkte kanskje at man måtte kjøpe ekstern brikkeleser. Takk for svarene! Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Med tilgang og styring av absolutt alt ! Kart, Radar, Ekkolodd, AIS, Autopilot Alt ! Ja kanskje du har rett. Men jeg er sikkert litt gammaldags. Føler ikke for å "styre" så mye fra "under dekk". Kanskje det endrer seg med tid og erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Slik jeg tenker meg dette vil jeg bruke gratisprogrammet som jeg nettopp har lastet ned, kjøpe en leser for kartbrikken, ta kartbrikken med fra båten og laste inn. Så planlegge ruter på PCen, skrive disse til en vanlig brikke for digitalkameraer som har samme format som karbrikken, ta med dette til båten og laste inn. Vips - så har jeg ruter klare mye mer effektivt enn om jeg skulle lage disse direkte på plotteren. Tislavrende kan jeg skrive ruter jeg har laget på plotteren, eventuelt også track jeg har gått (tror jeg) til minnekortet, ta det med til PCen, og jobbe videre med rutene der. Jobbet i sin tid for å få til dette med mine Simrad-plottere også, men til CP44 var Simrad aldri i stand til å lage drivere som fungerte mot Maptech Offshore Navigator. Jeg hadde dialog med Simrad i flere år, men å skrive denne sw-snuten ble alltid neprioritert.... Enda en grunn til at jeg ikke vil ha Simrad.... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Fantino Svart 27.April.2008 Link til dette innlegget Svart 27.April.2008 Det høres greit ut slik du KOB skisserer det, men hvis jeg forsto roaldbjs svar + kommentarer riktig så må kartbrikken være med hjem _hver_ gang gratisprogrammet skal brukes? Hvis det er slik så synes jeg det blir mye kjas, og jeg ser for meg at en før eller senere klarer å kløne sund kontaktene på CF-brikken eller leseren.. Når det gjelder overføring til kartplotteren så _tror_ jeg også at en kan koble seg opp mot skjermen eller SeaTalk hs network switchen med ethernet-kabel fra PC'en (som et alternativ til å ta brikken ut/inn hele tida). Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Noen som kan hjelpe: Jeg har "programmert" flere ruter hjemme på PCen med Navplanner. Kopierte rutene (*.rte) på en tom brikke som jeg satte i kartplotteren ved siden av kartbrikken (plass for 2 brikker). I kartplotteren fant jeg et valg om å importere GPS-filer (tror jeg det var), men plotteren fant ikke noen filer! Nå har jeg desverre mistet (fant ikke) veiledningen som fulgte med Navplanner, så jeg har ingen oppskrift på hvordan få kopiert over rutene til kartplotteren (Lowrance 5000C). Har fulgt oppskriften i manualen til plotteren. Mulig rutene er lagret med et filformat som kartplotteren ikke leser, men det er jo i så fall rart. Navplanner er kompatibel med Lowrance. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Prøver å finne frem alle detaljene på Raytech RNS 6.0 også dybde på undervannsskjær "+" noen som vet hvordan jeg kan få til det? Det er egentlig kjekk informasjon når jeg legger ruter, Det blir vel litt unødvendig å legge kursen utenom alle kryss? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 For ordens skyld: Innlegg #20: Jeg har funnet veiledningen på nettet. Alt OK mao. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 25.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2008 Regner med at det noen som har erfaringer med navplanner her, har kjøpt navplanner og XG25 kartbrikke. Jeg har problemer med å få lastet alle delkartene inn på PC'n. hver gang jeg velger et delkart så forsvinner det andre delkartet. Er det noen som har XG 25 brikke? Ser ikke at jeg finner indre Oslofjord? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Bruker du kartbrikkeleseren til Navionics når du anvender Navplanner? I så fall kjenner jeg ikke igjen "problemet" ditt. Men det er noen år siden jeg sist brukte Navplanner - eller bruker du gratisversjonen av Raytech RNS som kan lastes ned fra nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Jeg bruker kartbrikkelesern til Navionics, mulig jeg må avinstallere og installere på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.