Jump to content

Navionics NavPlanner, erfaringer?

jankospeed

Recommended Posts

Jeg antar at du har Navionics kart. Du kan kjøpe brikke-leser ganske rimelig her: http://www.landfallnav.com/ra.html - $ 75. Dette er atskillig billigere enn hva jeg betalte for min siste brikkeleser for et par uker siden hos Seatronic i Moss. Deretter kan du laste ned Raymarinens Raytech RNS v 6.0 og bruke dette gratisprogrammet til å planlegge seilas. Absolutt anbefalelig. Jeg tror dette er det beste som finnes for Navionics systemet. (Men PcPlanner NT til c-map synes jeg virker lettere å anvende i det daglige).

Har ikke fått satt meg skikkelig inn i dette ennå, men så det fulgte med en CD med dette programmet i plottereska (E120). Er det slik at en må flytte kartbrikken mellom plotter og PC hele tida, eller leser programmet inn kartet en gang for alle? Hvis jeg må flytte brikka hele tida så ender det nok med at jeg ikke bryr meg med å bestille leseren for brikka. Slik jeg forstår det kan en bruke en hvilken som helt skriver/leser for softwareoppdateringene?

Dette synes jeg er et interessant tema. Kan noen hjelpe meg med følgende spørsmål?

Trenger man å kjøpe ekstern brikkeleser dersom PC'en har innebygd 5 i 1 kortleser for Secure Digital(SD), MultiMediaCard(MMC), Memory Stick(MS), Memory Stick PRO(MS PRO) og xD-Picture Card(xD), og man ønsker å laste ned Raymarine Raytech RNS v 6.0 for å kunne lese Navionics Gold elektroniske sjøkart lagret på SD-/MMC-brikke? Jeg har en bærbar PC fra 2007 med en slik 5 i 1 kortleser som bruker operativsystemet Windows Vista. Er Windows Vista kompatibelt med Raymarine Raytech RNS v 6.0?

Redigert av Capitaine (see edit history)

Dette er et tema jeg er svært interessert i. Jeg må derfor være litt forsiktig hvor detaljert jeg svarer.

Jeg konsentrerer meg om spørsmålet fra Fantino: Er det slik at en må flytte kartbrikken mellom plotter og PC hele tida?

Nei, når du har installert Raytech RNS v.6.0 kan du jobbe simultant både på flerfunksjonsskjermen og på PCen.

Det er fantastisk at du f.eks. har laget en rute og under veis legger inn ett nytt veipunkt via PCen. Dette blir umiddelbart lagt inn i navigasjonssystemet. Det blir også umiddelbart lagt inn for styring av autopiloten uten at autoipiloten begynner å "danse".

Beklageligvis tar det svært lang tid å bli kjent med alle mulighetene i navigasjonssystemet, bl.a. STC (Sensitivity Time Control) funksjonen som reduserer "surface clutter by reducing the gain in the top 100 ft of the display. This function is useful for reducing noise (caused by air bubbles and floating debris) that often appears in shallow water. A low STC value has little effect on gain in shallow water; a high STC value decreases the gain in shallow water so that only the strongest echoes are displayed."

Men trening gjør mester. Jeg startet med å jobbe med radaren. Deretter har jeg jobbet litt med kartplotteren. Nå om dagene synes jeg det er mest utfordrnde å få innsikt i ekkoloddfunksjonene. Jeg skulle ønske at Belamarin kunne klage en "skole" for læring av navigasjonsmidlene.

Dette handler litt om verdien man legger i å ha en slik øyeblikksoppdatering underveis som Roaldbj beskriver.

Jeg koser meg gjerne med å planlegge ruten neste dag når roen har senket seg om kvelden. Men når jeg er under veis, så er PC'en av. En slik "øyeblikksoppdatering" ved hjelp av PC er ikke så nyttig slik jeg benytter navigasjonshjelpemiddelet. Vil jeg endre et waypoint under veis, så gjør jeg det direkte på plotteren.

Skal ikke svare 100% sikkert, men jeg har forstått det slik at en ikke får lest inn kartbrikken i en vanlig brikkeleser, men må ha Navionics sin.

Ja, du må kjøpe Navionics brikkeleseren for å få lest kartene på PC.

Jeg har ikke satt meg inn i Navionics NavPlanner og Raymarine Raytech RNS v 6.0, men jeg tenkte kanskje at man måtte kjøpe ekstern brikkeleser. Takk for svarene!

Slik jeg tenker meg dette vil jeg bruke gratisprogrammet som jeg nettopp har lastet ned, kjøpe en leser for kartbrikken, ta kartbrikken med fra båten og laste inn. Så planlegge ruter på PCen, skrive disse til en vanlig brikke for digitalkameraer som har samme format som karbrikken, ta med dette til båten og laste inn. Vips - så har jeg ruter klare mye mer effektivt enn om jeg skulle lage disse direkte på plotteren.

Tislavrende kan jeg skrive ruter jeg har laget på plotteren, eventuelt også track jeg har gått (tror jeg) til minnekortet, ta det med til PCen, og jobbe videre med rutene der.

Jobbet i sin tid for å få til dette med mine Simrad-plottere også, men til CP44 var Simrad aldri i stand til å lage drivere som fungerte mot Maptech Offshore Navigator. Jeg hadde dialog med Simrad i flere år, men å skrive denne sw-snuten ble alltid neprioritert.... Enda en grunn til at jeg ikke vil ha Simrad....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Det høres greit ut slik du KOB skisserer det, men hvis jeg forsto roaldbjs svar + kommentarer riktig så må kartbrikken være med hjem _hver_ gang gratisprogrammet skal brukes? Hvis det er slik så synes jeg det blir mye kjas, og jeg ser for meg at en før eller senere klarer å kløne sund kontaktene på CF-brikken eller leseren..

Når det gjelder overføring til kartplotteren så _tror_ jeg også at en kan koble seg opp mot skjermen eller SeaTalk hs network switchen med ethernet-kabel fra PC'en (som et alternativ til å ta brikken ut/inn hele tida).

• 2 måneder senere...

Noen som kan hjelpe: Jeg har "programmert" flere ruter hjemme på PCen med Navplanner. Kopierte rutene (*.rte) på en tom brikke som jeg satte i kartplotteren ved siden av kartbrikken (plass for 2 brikker). I kartplotteren fant jeg et valg om å importere GPS-filer (tror jeg det var), men plotteren fant ikke noen filer! Nå har jeg desverre mistet (fant ikke) veiledningen som fulgte med Navplanner, så jeg har ingen oppskrift på hvordan få kopiert over rutene til kartplotteren (Lowrance 5000C). Har fulgt oppskriften i manualen til plotteren. Mulig rutene er lagret med et filformat som kartplotteren ikke leser, men det er jo i så fall rart. Navplanner er kompatibel med Lowrance.

Noen som har tips?

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...