Jump to content

Navionics NavPlanner, erfaringer?

jankospeed

Recommended Posts

Det er slik som roald sier. Tok dette opp med Navionics. Her er svaret:

Hello,

Thank you for contacting Navionics.

The MMC/SD has to be transported to and fro as there is no other way to pass the information between the two units other than by the MMC/SD.

Also, Navplanner can only be used with the specific card reader together with the card. The files cannot be copied onto hardisk of the PC.

We remain at your disposal for any further clarifications

Regards

Riccardo Spini

Customer Service Dept.

Navionics Spa

Viareggio, ITALY

tel: +39 0584 3291333 (Direct Line)

fax: +39 0584 962696

mailto:spini@navionics.it

...

Takk for tips, jeg avinstallerte og installerte programmet og nå ser det ut til å virke, må man starte opp med kartbrikkeleseren hver gang, eller vil kartene ligge der?

Jeg bruker også NavPlanner. Det er 4 kart på brikken, fra ca Bergen i sør t.o.m. Finnmark i nord. Når jeg tegner en rute som går over to av kartene, legges ikke det andre kartet inn på skjermen automatisk. Må åpne "manuelt" i kartprogrammet. Tungvint. Men du mener altså at dette skjer automatisk hos deg etter reinstalleringen? Bruker NavPlanner v. 4.01.

Redigert av Zach (see edit history)

Hei Zach,

Nå har jeg akkurat fått kartbrikkeleseren og kartet, og er nybegynner på området (har erfaring fra Garmin).

Før jeg installerte programmet på nytt, så jeg bare det delkartet jeg hadde lagt inn, dette så man tydelig da man zoomet ut, slik at man kunne se hele skandinavia, jeg har som tidligere nevnt XG 25 brikke, som dekker sør Sverige, sør Norge, nord danmark, vel dere kjenner sikkert dekningsområdet.

Etter at jeg innstallerte det på nytt å laste alle delkartene, så ser jeg alle delkartene når jeg zoomer ut.

Er det noen som har erfaring med Platinium kart til Raymarine? Er det noen vits?

Dette er ett litt kinkig spørsmål - så langt jeg husker.

I utgangspunktet har vel Navionics nå i alle fall 4 serier: Gold, Gold Pluss, Platinum og Platinum Pluss. Gold Pluss dekker vel noe større kartområder enn Gold. Platinum inneholder all informasjon fra Gold pluss satelitt bilder, panorama fotografier og 3D bilder av bunnforhold. Platinum Pluss skal ha betydelig stølrre oppløsnigsevne på alle bilder. Nå ble det vel slik i år at Platinum Pluss ble trukket tilbake. Jeg har stor nytte av Platinum før jeg ankommer havner.

aissunrise.jpg

Først et standard kartbilde av Ålborg.

aissunrise2.jpg

Deretter et overlay med Platinum.

aissunrise3.jpg

Enda mer overlay.

aissunrise4.jpg

Overlay

aissunrise5.jpg

Overlay.

aissunrise8.jpg

Overlay. Det er særlig gøy å se når AIS informasjonen kommer inn på overlay.

Jeg bruker Raytech RNS v 6.1 og er koblet opp til navigasjonssystemet ombord via Seatalk HS. Dette innebærer at oppbygging eller justering av ruter under planlegging umiddelbart er tilgjengelig også for navigasjonssystemet. Du kn laste ned en gratisversjon av dette programmet fra nettet, men da uten mulighet for direkte oppkobling mot Raymarine - da må du kjøpe en "nøkkel" (programnummer). Her er gratisprogrammet: http://www.raymarine.eu/products/raytechrns/

• 2 måneder senere...

stemmer dette ? ni som har Navionics

"När vi tar förarbeviset får vi lära oss att flytande sjömärken skall luta i sjökortet och att fast utmärkning skall stå upprätt. I Navionicskorten står alla sjömärken upprätta. De som gör Navionicskorten borde kanske ta förarbevis!"

http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/plotterf.htm

rapporten er skriven 2007-02-24...så det kansje er fixet nu ?

S/Y Gunga Din

• 1 måned senere...

Når det gjelder oppgradering til Platinum finner du prisene bl.a. i katalogen til Seatronic.no som holder til i Moss.

Jeg bruker Platinum hovedsakelig for å få bilder av de havnene jeg anløper - jeg har hatt endel nytte av det hittil.

Alternativet er internettilkobling og å bruke Google Earth med GPS koblet til PCen. Da ser du hvor du er i forhold til satelittbilder - jeg vet ikke hvor ofte disse oppdateres i Skandinavia.

Jeg forsøkte dette sist sommer, og skal bruke det enda mer aktivt til sommeren. Håper å kunne legge ut noen bilder på BP for å vise hvor godt dette fungerer.

Prisen for Raytech RNS v.61 tror jeg er i området 5K - denne inkluderer den spesielle "kodede" kortleseren.

Dersom du har E-serien så vet du ikke hva du går glipp av ved å unnlate å bruke Raytech RNS v 6.1. Seatalk HS gir så hurtig informasjonsformidling at du har radarbildet like oppdatert på PCen som på hovedskjermen.

Jeg synes det er synd at ikke flere E-skjerm brukere ser nytten av ethernettsystemet ombord.

navionicsthyboroen.jpg

..."När vi tar förarbeviset får vi lära oss att flytande sjömärken skall luta i sjökortet och att fast utmärkning skall stå upprätt. I Navionicskorten står alla sjömärken upprätta. De som gör Navionicskorten borde kanske ta förarbevis!"..
Dette er jeg usikker på. Jeg har fremdeles 2007 kartene men skal trolig oppgradere i år.

Kartutsnittet over er fra Thybrøn - her er alle loddrette.

• 2 uker senere...

Nå har jeg kjøpt NavPlanner og har til og med fått det til å virke, det fulgte med et program som virker noe enkelt.

Synes jeg fikk mange rare meldinger når jeg skulle lagre ruten til brikken, derfor var jeg spent da jeg puttet brikken i plotteren, til min store glede var det lett å finne ruten å få den over på plotteren.

Det som var vanskelig var da jeg skulle lage ruten og orientere meg på kartet, så var det så mange ringer rundt alle staker og fyr at jeg nesten ikke så land. Klarte å skru av dette, men da forsvant alle merkene også sektorene rundt fyrene.

Får prøve å trykke litt mer, det var i hvertfall gøy å få det til å virke, og det var mye lettere enn å legge rutene direkte inn på plotteren. Gleder meg til påskeferien sånn at jeg får prøvd alt ut i livet.

Har foreløpig Gold kart, skal vurdere å oppgradere til Platinum

Jeg har brukt Navplanner i et par år nå. Sitter og planlegger neste dags tur på PC på kvelden i båten.

Rutene lagrer jeg direkte på kartbrikken. SÅ setter jeg kartbrikken tilbake i Lowrance-plotteren

og henter inn ruta. Fungerer smertefritt synes jeg.

Det eneste som irriterer meg ganske mye med Navplanner er at man ikke kan scrolle i kartet

når man planlegger en rute. Man bruker piltastene og da synes jeg at kartet flytter seg litt mye

per gang.

Nå har jeg kjøpt NavPlanner og har til og med fått det til å virke, det fulgte med et program som virker noe enkelt.

Synes jeg fikk mange rare meldinger når jeg skulle lagre ruten til brikken, derfor var jeg spent da jeg puttet brikken i plotteren, til min store glede var det lett å finne ruten å få den over på plotteren.

Det som var vanskelig var da jeg skulle lage ruten og orientere meg på kartet, så var det så mange ringer rundt alle staker og fyr at jeg nesten ikke så land. Klarte å skru av dette, men da forsvant alle merkene også sektorene rundt fyrene.

Får prøve å trykke litt mer, det var i hvertfall gøy å få det til å virke, og det var mye lettere enn å legge rutene direkte inn på plotteren. Gleder meg til påskeferien sånn at jeg får prøvd alt ut i livet.

Har foreløpig Gold kart, skal vurdere å oppgradere til Platinum

Dette er ett litt kinkig spørsmål - så langt jeg husker.

I utgangspunktet har vel Navionics nå i alle fall 4 serier: Gold, Gold Pluss, Platinum og Platinum Pluss. Gold Pluss dekker vel noe større kartområder enn Gold. Platinum inneholder all informasjon fra Gold pluss satelitt bilder, panorama fotografier og 3D bilder av bunnforhold. Platinum Pluss skal ha betydelig stølrre oppløsnigsevne på alle bilder. Nå ble det vel slik i år at Platinum Pluss ble trukket tilbake. Jeg har stor nytte av Platinum før jeg ankommer havner.

Du nevner at Platinium Pluss ble trukket tilbake. Vet du bakgrunnen for det?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg tror det var slik at Belamarin i 2008 trakk Platinium Pluss tilbake fordi denne brikken ikke hadde den forventede kvalitet på satelittbilder i forhold til Platinum. Jeg Har Platinum 15 (benevnelsen 15P) og har faktisk brukt satelittbildene endel ved planlegging av seilasen. Til sommeren regner jeg med å bruke Google Earth mer i planleggingen - det skal bli spennende å se hvordan dette virker.

• 2 måneder senere...

Da har jeg bestilt opp NAVIONICS Platinum XL3 - 12P, Norge Sør - Strandafjorden til Göteborg til min.

Blir spennende å se hvordan dette fungerer og om kartene er noe merkbart bedre.

Er vel nyere versjon av kartene, og flere nyere endringer som er oppdatert håper jeg.

De kjører tilbud på de om dagen, 2590,- +frakt. normalt koster disse over 4300,- ca.. Så det er jo litt å spare nå i juni :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

• 2 måneder senere...

fant denne tråden - ETTER - at jeg gikk til innkjøp av NavPlanner.

Ble først sinna da jeg skulle prøve det - syntest at alt som har med Zoom . Pan & Scroll

( altså å flytte seg rundt i kartene ) var bortimot ubrukelig.

Men nå har jeg roa meg ned . Når man sitter hjemme på PC- en

kan man lett bevege seg rundt med fart tilsvarende jetfly, mens båten min skjeldent brukes over 22 kn.

Ser ut som programmet funker best med moderat fart ! ( i overført betydning )

trixet med Navplanner er i plassere seg smart i kartet i stor målestokk, og ikke trykke for mye og for fort .

Når jeg har funnet kartutsnitt som viser både start og mål , legger jeg inn et passe anntal waypoints.

Etter på zoomer jeg skikkelig inn på start og editerer og finflytter på punktene .

Konklusjonen min nå, er at etter at jeg har funnet ut av og kan leve med, begrensningene i zoom og pan,

synes at det er helt Ok og angrer ikke på at jeg kjøpte det ( forøvrig fra usa )

• 4 måneder senere...

En annen ting som er litt irriterende er som nå om vinteren da båten ikke blir så mye brukt og jeg plutselig finner ut at jeg vil lage en ny rute, så må jeg i båten og hente brikken, lage ruten for så å reise i båten igjen med brikken. Det burde vært mulig å lagre kartene på PC`en så kan du lage ruter når du vil for så å overføre dem til en brikke senere.

Er det noen som har noen triks eller oppskift for dette?

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...